Sunday, May 13, 2018

Bom Di Surabaya: Wanita Bercadar Bawa 2 Anak Masuk..




Pengebom di GKI Surabaya, Jl Diponegoro, diduga dilakukan oleh seorang ibu yang membawa dua anak kecil. Serangan itu berlaku pada jam 7:45 malam. Ketiga-tiga mereka mati secara langsung di tempat kejadian. Pesuruhjaya Senior Surabaya, Wakil Polri Kota Besar Besar (Wakapolrestabes) Benny Pramono, berkata selain tiga pelaku, tiga orang cedera serius dalam kejadian itu.

"Kami masih menyiasat identiti pelaku," katanya.

Sehingga kini pihak polis masih menyiasat mayat para pelaku yang bertaburan di halaman GKI Jalan Diponegoro Surabaya. Menurut saksi yang dikumpulkan oleh polis, seorang ibu dengan dua orang anak berusia lima tahun dipaksa masuk ke ruang servis di GKI Jalan Diponegoro Surabaya sekitar jam 07:45 malam.

Pada waktu itu, layanan di GKI Jalan Diponegoro Surabaya belum dimulai. Menurut jadual, perkhidmatan tersebut akan berlangsung pada pukul 08.00 WIB. Ibu dan dua kanak-kanak yang cuba memasuki bilik khidmat itu diberhentikan oleh pihak keselamatan di pintu masuk GKI Jalan Diponegoro Surabaya, sebelum itu tiga letupan di halaman gereja.

"Keselamatan yang menjadi mangsa cedera parah," kata Benny.

Sehingga berita ini diturunkan, pihak polis masih mengumpul data mengenai mangsa. Polrestabes Surabaya direkodkan kira-kira pukul 08.00 pagi bom pagi ini meletup di tiga lokasi gereja.

"Sementara itu, terdapat tiga lokasi gereja yang diserang oleh pengebom, selain GKI Jalan Diponegoro, dua lagi adalah gereja di Jalan Ngagel Madya dan Jalan Arjuno Surabaya," katanya. (IH)


ANGGOTA Polis Indonesia mengawal di luar kawasan gereja sebagai langkah berjaga-jaga berikutan kejadian serangan bom di Surabaya membunuh dua orang dan mencederakan 13 yang lain. - AFP

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails