Sunday, August 24, 2014

Mengejutkan! Produk Berjenama ISIS Jual Pakaian Dalam Di Eropah


 Pejalan kaki di Inggris lewat di depan toko Ann Summers Pejalan kaki di Inggeris lalui di depan toko Ann Summers (REUTERS/Neil Hall)

Brand pakaian ternama asal Inggeris, Ann Summers, pada Sabtu kemarin meminta maaf, kerana mengeluarkan produk pakaian dalam dan menamakan koleksi itu ISIS. Menurut perwakilan pakaian dalam tersebut, pemilihan nama ISIS tidak ada kaitannya dengan kumpulan militan The Islamic State of Iraq and al-Sham atau yang kini disebut IS.

Diberitakan laman Dailymail, Sabtu, 23 Ogos 2014, jurucakap Ann Summers berkata pemilihan nama ISIS untuk koleksi pakaian dalam terbaru mereka telah dilakukan berbulan-bulan sebelum kumpulan pimpinan Abu Bakar al-Baghdadi itu mulai perhatian awam. Mereka pun membantah dengan menggunakan nama ISIS bermakna Ann Summers dianggap menyokong tindak kekerasan yang dilakukan oleh kumpulan itu.

"Kami menyedari masa pelancaran produk ini di kedai kami, malangnya kurang tepat. Namun, kami tidak mungkin menyokong dengan cara apa pun tindak keganasan atau kekerasan," ungkap jurucakap itu.

Dalam kesempatan itu mereka pun meminta maaf, jika ada pihak yang merasa tersinggung dengan nama koleksi pakaian dalam keluaran Ann SummersJurucakap itu juga menjelaskan, pemilihan nama ISIS untuk produk mereka, diilhamkan dari Dewi Kesuburan asal Mesir. Berdasarkan Ensiklopedi United, ujar jurucakap itu, ISIS adalah seorang ratu baik yang selalu menyokong suaminya dan mengajarkan perempuan Mesir cara untuk membakar, menenun dan membuat bir.

Walaupun mempunyai persamaan nama dengan kumpulan militan, Ann Summers mengaku tidak bercadang menukar nama atau menarik produk mereka yang telah dijual di pasaran. Koleksi pakaian dalam ISIS dijual dengan warna putih dan hitam. Produk tersebut dijual di lebih daripada 100 kedai di Inggeris dan juga di dunia maya.

Produk pakaian dalam yang dijual antara laim mulai dari bra, thong, tali suspender dan babydoll. Harga yang ditawarkan mulai 15 pound untuk thong dan 50 pound untuk tali Suspender Cami ISIS. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails