Saturday, October 29, 2022

Indo: Sambungan elektrik A/Tenggara, S'pura, M'sia, Brunei...

 

Presiden Indonesia, Jokowi.

Indonesia rancang bina sambungan elektrik di beberapa negara ASEAN

JAKARTA: Indonesia merancang untuk membina sambungan elektrik di Asia Tenggara dengan pembabitan beberapa negara ASEAN, seperti Singapura, Malaysia, dan Brunei, kata seorang pegawai kanan.

Menteri Penyelaras Hal Ehwal Ekonomi, Airlangga Hartarto mengumumkan rancangan itu semasa perbincangan baru-baru ini dengan Pegawai Kanan Bank Dunia, Mari Elka Pangestu, di Washington DC, lapor agensi berita AS, Vietnam (VNA).

Menurut Hartarto, ketersediaan tenaga elektrik amat penting, justeru adalah perlu untuk membina tenaga elektrik alternatif seperti loji kuasa solar terapung (PLTS) di bawah kerjasama infrastruktur rangkaian elektrik di rantau Asia Tenggara.

Pada sesi kerja itu, kedua-dua pihak turut membincangkan usaha yang dilakukan oleh kerajaan Indonesia dan peranan Bank Dunia dalam mencapai matlamat pembangunan lestari (SDG), khususnya peralihan tenaga.

Mereka menumpukan perbincangan mereka pada topik lain, seperti peranan Indonesia dalam ketersambungan tenaga ASEAN, transformasi digital, keselamatan makanan, dan Perkongsian Infrastruktur dan Pelaburan Global (PGII), lapor VNA.

Berhubung transformasi digital, menteri berkata, kerajaan sudah membangunkan pusat data di Zon Ekonomi Khas (SEZ) Taman Digital Nongsa (NDP) sebagai sebahagian daripada usaha menyokong pembangunan ekonomi digital di Indonesia dan kesalinghubungan antarabangsa khususnya di rantau Asia Tenggara.

NDP SEZ dijangka menjadi salah satu projek pembangunan pusat data yang berpotensi di Indonesia yang boleh menarik ramai pelabur.

Menurut Hartarto, Pelan Induk Digital ASEAN 2025 memerlukan penyepaduan pelaburan digital dan sumber tenaga.

Mengenai pendigitalan dalam sektor kewangan, kerajaan sedang membuat pelarasan, seperti penyelarasan kastam untuk e-dagang dan pendigitalan sektor cukai, kata Hartarto. – BERNAMA


Sila lihat..

Kaitan Industri cendawan 

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

Kes AMLA kluster termuda sudah diputuskan di mahkamah, kes AMLA Zety masih macam sial saja sampai sekarang...!!

Kalau tak rasa menyampah dan meluat juga elok gi mati sebelom PRU 15 nanti.. semakk dunia aje..

Mahathir juga tidak sebut kes AMLA parti MUDA Syed Saddik itu pemimpin nya rasuah, ahli sedikit tapi pemimpin nya kluster mahkamah termuda.

Sambil itu Mahathir konon nya pejuangkan agenda benci rasuah. Mahathir juga menghadapi kes menyerah Pulau Batu Puteh tanpa rujukan kepada Jemaah Menteri atau Peguam Negara.

Seolah olah takut sesuatu ugutan Singapura dan tergesa gesa pula. Selain itu , jika kes Hakim Nazlan Ghazali dibuka Mahathir akan turut terseret sama .

Ini belum dikira kes rasuah AMLA bekas Gabenor dibuka lagi. Kes AMLA Kluster Mahkamah Termuda Syed Saksikan sudah soal jawab ke mahkamah tidak lama lagi. Kes AMLA Zety masih macam sial celaka gampang lagi..!!

Ini jelas satu pembohongan besar dari Mahathir.

Maka, tidak hairan lah semua pihak tolak Mahathir dan tidak peduli dengan slogan kosong mahu laksana kan agenda Melayu dengan perkudakan PERKASA dan Parti PUTRA.

Lingkup kan Boboi melingkup lah legasi mafia kartel Kerala ini. Kalau tak ada rasa meluat menyampah elok gi mati terus..

#masalingkupkankartelmafiakerala

Anonymous said...

Ko ni bangok tahap apa c sadiq tu ada kes rasuah? Sqdiq kes pecah amanah la bongok, fitnah tk abis2 ko ni, fakta pon tk pndai beza hehehe.

Anonymous said...

Maknanya s sadiq tu crook jugalah. Pecah amanah bukan perangai baik. Ertinya bukanlah satu fitnah jika kata s sadiq pecah amanah.

Anuwar dulu pun masuk penjara pasai pecah amanah. Dual pecah amanah bersama presiden termuda.

Anonymous said...

Adakah rasuah itu kotor tetapi pecah amanah itu suci dalam pee hancing ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails