Tuesday, March 15, 2022

Jokowi bersama Puan Iriana Joko Widodo bermalam di IKN

 

Presiden Joko Widodo (Jokowi) menerima tanah dan air yang dibawa oleh Gubernur Aceh, Nova Iriansyah di Kawasan Titik Nol Kilometer Ibu Kota Nusantara (IKN) di Kabupaten Penajam Paser Utara, Provinsi Kalimantan Timur, pada Senin (14). /3/2022). Jokowi Akan Berkhemah di IKN, Begini Cara Paspampres Halang Haiwan Liar di Lokasi.

KL. IH M'sia. Presiden Joko Widodo (Jokowi) bersama Puan Iriana Joko Widodo akan bermalam di kawasan Ibu Kota Nusantara (IKN), Kabupaten Penajam Paser Utara, Kalimantan Timur.

Di kawasan perkhemahan juga terdapat khemah menteri dan rombongan yang turut bermalam.

Ketua Sekretariat Presiden (Kasetpres) Heru Budi Hartono berkata, pihaknya telah menyediakan keperluan tinggal Presiden secara mudah, tanpa menjejaskan aspek keselamatan.

"Ketika kami tinggal di IKN, sudah tentu seperti itu. Tuan Yang di-Pertua, kami sediakan khemah sederhana dan lain-lain, tentu tidak mengurangi keselamatannya," kata Heru dalam keterangan resmi, Isnin (14/3). /2022).

Sementara itu, Panglima Paspampres Mejar Jeneral TNI Tri Budi Utomo menjelaskan selain keselamatan fizikal, pihaknya turut mengambil usaha pencegahan lain daripada haiwan liar dan penyakit khususnya malaria.

"Ada fogging di sana. Kemudian juga untuk keselamatan lain iaitu di sekitar khemah terutama di sekitar VVIP, kami juga telah mengagihkan garam dan sebagainya untuk menjangkakan reptilia dan itu juga kami telah menyediakan anti racun ular yang juga berguna. ia tidak akan digunakan dan kami semua selamat," katanya.

Perkara itu dilakukan Presiden Jokowi selepas menghadiri aktiviti di Titik Sifar Kilometer Ibu Kota Nusantara (IKN). Tempat tinggal Presiden dan Puan Iriana ialah kawasan perkhemahan kira-kira 2.7 kilometer dari titik sifar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails