Tuesday, March 15, 2022

India kekal larang hijab, hina Islam. Barua di M'sia dapat apa?

 

Beberapa pelajar sekolah yang berhijab belajar di perkarangan kolej di Bengaluru selepas mahkamah di India melarang pelajar sekolah berhijab. - Foto AFP

Mahkamah India kekal larangan berhijab dalam kelas di Karnataka

NEW DELHI : Mahkamah India hari ini mengekalkan larangan memakai tudung dalam kelas di wilayah selatan Karnataka, satu keputusan yang boleh menjadi contoh bagi seluruh negeri itu yang dihuni minoriti Islam yang agak besar.

Larangan bulan lalu oleh wilayah selatan itu mencetuskan bantahan beberapa pelajar Islam dan ibu bapa mereka, diikuti bantahan balas oleh pelajar Hindu.

Pengkritik kepada larangan itu menjelaskan, ia satu cara untuk meminggirkan komuniti yang mewakili kira-kira 13 peratus daripada 1.35 bilion penduduk India yang majoritinya Hindu.

"Kami berpendapat pemakaian hijab oleh wanita Islam tidak menjadi sebahagian daripada amalan penting bagi agama," kata Ketua Hakim Negara, Ritu Raj Awasthi, dari Mahkamah Tinggi Karnataka, dalam penghakimannya.

Beliau berkata, kerajaan mempunyai kuasa untuk menetapkan garis panduan pakaian seragam, sekali gus menolak pelbagai petisyen yang mencabar perintah itu.

Menjelang keputusan itu, pihak berkuasa Karnataka mengumumkan penutupan sekolah dan kolej serta mengenakan sekatan ke atas perhimpunan awam di beberapa bahagian di wilayah itu bagi mengelak protes.

Karnataka, hab teknologi Bengaluru, adalah satu-satunya wilayah di selatan yang diperintah Parti barathiya Janata (BJP) pimpinan Perdana Menteri, Narendra Modi, yang akan mengadakan pilihan raya tempatannya tahun depan.

Pelajar yang mencabar larangan itu di mahkamah menjelaskan, memakai tudung adalah hak asasi yang dijamin di bawah perlembagaan India dan amalan penting bagi umat Islam.

Ketua Karnataka bagi Parti Demokratik Sosial India, yang memperjuangkan kepentingan Islam, Abdul Majeed, berkata beliau akan berhubung dengan pihak yang mahu mengemukakan petisyen dan ibu bapa bagi membantu mencabar keputusan dibuat mahkamah itu.

"Perintah mahkamah tinggi adalah menentang hak individu, hak asasi dan hak agama. Wanita Islam sudah memakai hijab selama ratusan tahun," katanya.

Larangan di Karnataka itu sudah menyebabkan protes di beberapa bahagian lain di negara itu dan mendapat kritikan Amerika Syarikat (AS) serta Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

Bulan lalu, Menteri Dalam Negeri, Amit Shah, berkata beliau lebih suka pelajar memakai pakaian seragam sekolah berbanding pakaian keagamaan.

Pada masa ini, tiada undang-undang pusat atau peraturan mengenai pakaian seragam sekolah di seluruh negara, namun keputusan di Karnataka itu boleh mendorong lebih banyak negeri mengeluarkan garis panduan sedemikian.

Menteri-menteri Karnataka memberitahu pemberita, pelajar perempuan Islam yang tidak hadir ke kelas sebagai protes terhadap larangan itu harus menghormati penghakiman dan kembali semula ke sekolah.

India sudah mengalami beberapa rusuhan Hindu-Islam yang membawa maut sejak kemerdekaan pada 1947. - REUTERS

Komen Weblog Ibnu HasyimMahkamah India kekal larangan berhijab dalam kelas di Karnataka India. Itu di kerajaan nasionalis pelampau Hindu. 

Yang peliknya di negara umat Islam Malaysia masih ada golongan 'barua' 'pariah Hindu dan 'bangsat komunis' yang menuduh orang Islam yang patuh kepada Perlembagaan Persekutuan dan agama di Malaysia sebagai 'Islam ekstrem'. Menudduh tanpa bukti dan fakta.

Kalau nak jadi barua dan talibarut si makan babi berak tak basuh pun, biarlah secara lelaki dan berfakta. Bos lu dapat hampir RM100,00 sebulan menghina Islam, lu barua pecacai dapat apa? Jom, kembalilah bertaubat kepada Allah SWT.  Semoga diterima Allah di dunia dan di akhirat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails