Saturday, January 22, 2022

Jualbeli tanah di Pulau Sebatik, peluang niaga M'sia-Indo?

 

MELIHAT iklan dalam blog ini..

[Lihat sebelum ini.. Siri Kalimantan: Kerjasama M'sia/Indo.

]... 
Seorang bertanya kepada blog ini, 
"Bagaimana boleh, kami penduduk Sebatik atau yang berhampiran ingin berniaga jual beli tanah, bagi membangunkan kawasan ini, samada yang di dalam negara Malaysia atau Indonesia?

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Terima kasih kepada tuan yang sama-sama ingin berkongsi ilmu dan pengalaman. 

Pulau Sebatik agak unik, wilayah utara milik Malaysia terletak di Tawau Sabah, dan selatan milik Indonesia. 
Keluasan keseluruhan Pulau Sebatik ialah 452.2 km persegi manakala keluasan Pulau Sebatik yang termasuk dalam wilayah Malaysia ialah 204.7 km persegi.  

Bagaimanapun jumlah penduduk di wilayah Malaysia hanya 25,000 sahaja berbanding dengan wilayah Indonesia seramai 80,000 orang, lebih 3 kali ganda. Jarak Pulau Sebatik dari Tawau hanya 8 km sahaja dan dipisahkan oleh Telok Cowie.  Perjalanan menaiki bot hanya mengambil masa 20 minit sahaja dari jeti Tawau ke jeti Kampung Sungai Tongkang.
Telok Cowie, teringat tentang tragedi kemalangan sebuah pesawat Caribou TUDM tahun 1970 yang mengorbankan 11 orang termasuk juruterbangnya. Hampir kesemua penumpang yang terkorban adalah anggota tentera darat.

Sejak generasi ke generasi, penduduk pulau ini masih bergantung kepada hasil laut untuk menyara hidup. Ibarat kais pagi makan pagi, setiap hasil yang diperoleh terpaksa dibelanjakan untuk kegunaan harian. Dikatakan di Sebatik, kebanyakan suara rakyat Indonesia, merasakan kekecewaan mereka kerana Pulau Sebatik telah terpinggir dari arus pembangunan Indonesia.  

Mereka seperti dianaktirikan oleh kerajaan Indonesia.  Rata-rata mereka memuji keprihatinan Kerajaan Malaysia mengenai pembangunan rakyatnya.  Malah ekonomi rakyat Indonesia di Pulau Sebatik adalah bergantung berat ke arah Malaysia.  Hasil mahsul pertanian dan perikanan mereka dijual ke Malaysia (khususnya Tawau) dan mereka mendapat bekalan barang keperluan harian dari bandar Tawau.  

Malahan kata mereka harga barangan di Malaysia jauh lebih murah dari di Indonesia. Matawang RM diterima secara meluas di wilayah Indonesia.

Okey, sebelum kita lanjutkan perbincangan mengenai tajuk di atas...

(i) Elok kita lihat dulu berita ini...

"Mau Beli Tanah di Pulau Sebatik, WN Malaysia Dideportasi -12 November 2019"
Rasinah Binti Launma, WN Malaysia saat diserahterimakan Lanal Nunukan ke Kantor Imigrasi Nunukan (Foto Lanal Nunukan)

NUNUKAN.NIAGA,ASIA -Niat Rasinah Binti Launma, warga negara Malaysia membeli tanah di Pulau Sebatik bagian Indonesia, pupus sudah. Wanita berusia 57 tahun yang tertangkap oleh Tim Satgas Paska Busur Ambalat Lanal pada tanggal 29 Oktober 2019,  hari ini, Selasa (12/11) dideportasi Kantor Imigrasi Kelas II TPI Nunukan dari  Pelabuhan Tunon Taka Nunukan ke Tawau, Sabah, Malaysia.

“Rasinah kita deportasi menggunakan kapal Fery Mid East Express sekitar pukul 09.00 Wita, kata kepala Seksi Intel dan Penindakan Keimigrasian Kantor Imigrasi Nunukan, Bimo Mardi Wibowo.

Rasinah Binti Launma  WN Malaysia memegang IC Malaysia Nomor: 620509-12-5488 alamat Kampung Tanjung Batu Keramat Tawau, Sabah Malaysia. Ia ditangkap 29 Oktober lalu diatas speedboat dari Tawau menuju Nunukan karena tidak bisa menunjukkan paspor dan masuk secara resmi ke Kabupaten Nunukan.

“Rasinah berangkat dari tawau bersama 5 orang yang diduga TKI illegal Malaysia,”  kata Bimo. Setelah dilakukan pengamanan dan pemeriksaan selama 12 hari, Rasinah mengaku melakukan perlintasan ilegal dari Tawau menuju Sebatik dengan alasan menghemat biaya dan tidak memiliki paspor Malaysia.

Rasinah Binti Launma. (Foto Budianshori/Niaga.Asia)

Maksud Rasinah di Nunukan hendak membuat Kartu Tanda Penduduk (KTP) yang akan dipergunakan utk membeli tanah atau lahan milik warga di perbatasan Indonesia tepatnya di Sungai Nyamuk Sebatik.

“Katanya mau beli tanah atau lahan di Sebatik, makanya ada rencana Rasidah ingin memiliki KTP Indonesia agar mudah dalam pengurusan dokumen jual beli dan kepemilikan surat tanah,” ucapnya.

Sebelum dilakukan deportasi, Rasinah menjalani detensi di Kantor Imigrasi Kelas II TPI Nunukan sejak tanggal 30 Oktober 2019  sambil menunggu proses pemulangan yang di fasilitasi oleh Konsulat Jenderal Malaysia di Pontianak, Kalimantan Barat.

Peryaratan dokumen deportasi terpenuhi pada tangga 9 November 2019, dimana petugas Konsulat Jenderal Malaysia di Pontianak melalui Atase Imigresen Malaysia An. Noor Farizal Aini Binti Khairuddin membawa perjalanan/SPC (Sijil Perakuan Cemas) dan membenarkan Rasinah  warga negara Malaysia.

“Pelaku dideportasi karena telah melanggar Pasal 75 Undang-undang RI Nomor 6 Tahun 2011 Tentang Keimigrasian,” tutupnya. 

(ii) Sila rujuk buku ini..

Malayndonesia: 

Integrasi Ekonomi di Perbatasan Indonesia-Malaysia: Sebatik ...

Oleh Dr. Endang Rudiatin, M.Si.

Terma bagi Perkhidmatan
Diterbitkan oleh Bening Era. Hak cipta

Klik di sini...
https://books.google.com.my/books?id=Gmh2DwAAQBAJ&pg=PA28&hl=ms&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false

Bersambung..

1 comment:

Anonymous said...

Dah masuk ijn ruangan CheDet masih dengan kolum fitnah jijik Bossku..

Ini wayang ke ape ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails