Wednesday, January 19, 2022

Jackie Chan terfikir untuk melompat ke Gunung Berapi.. Mengapa?

 

HALAMAN HIBURAN

PELAKON aksi terkenal Jackie Chan membuat kenyataan mengejutkan mengenai keinginannya untuk terjun ke gunung berapi, baru-baru ini.

Bertahun-tahun kerjaya dalam industri perfileman membuatkan Jackie Chan sering memikirkan masa depan. Ketika berusia 40 tahun, dia terfikir untuk bersara dan ingin menikmati kehidupan dengan santai.

Memuja Bruce Lee, dia terfikir untuk bersara dengan cara yang indah. Jackie Chan mahu menjadi seperti Bruce Lee yang meninggal dunia secara mengejut untuk membuatkan orang ramai di seluruh dunia teruja.

Jika Bruce Lee mati secara mengejut, Jackie Chan mahu menamatkan hidupnya dengan terjun ke gunung berapi. Hasrat itu tersirat dalam kepala Jackie Chan semasa penggambaran filem CZ12 (2012) atau yang mempunyai nama lain Armor of God III.

“Tetapi kemudian saya sedar bahawa saya tidak mahu mati dan saya tidak mahu bersara,” kata Jackie Chan.

Kemudian Jackie Chan menyedari satu perkara yang dia mampu capai seperti sekarang kerana profesionnya sebagai pelakon. Dia juga komited untuk terus wujud dalam industri perfileman sehingga ke akhir hayat.

"Mungkin saya patut bersara sekarang, untuk keluar daripada tumpuan dan mengembara ke seluruh dunia, tetapi saya perlu terus komited (dalam dunia perfileman). Saya gembira dengan komitmen saya," kata pelakon yang kini berusia 67 tahun itu.

Difahamkan, proses penggambaran filem CZ12 berlangsung di Vanuatu, Oceania. Walaupun tidak menyebut nama yang tepat, boleh diandaikan bahawa gunung berapi bernama Jackie Chan wujud di negara pulau itu.

Adapun Vanuatu sendiri mempunyai tujuh gunung. Namun, tidak semuanya aktif.

Jackie Chan memulakan kerjayanya dalam dunia perfileman sebagai stuntman. Atas kepakarannya dalam aksi dan lakonan, dia kini berjaya menjadi antara pelakon aksi termahal di dunia.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Nak bunuh diri? Na'auzubillahi minzalik.

Isu bunuh diri menarik perhatian ramai kebelakangan ini kerana dikatakan bahawa fenomena ini semakin meningkat, dan sebahagian besar darinya adalah dari kalangan orang Melayu yang beragama Islam di Malaysia. Adakah mereka sudah tidak takut kepada dosa dan kemurkaan Allah? 

Perbuatan membunuh diri hanya dilakukan oleh seseorang yang benar-benar kecewa dengan hidupnya sehingga merasakan tiada lagi gunanya untuk dia meneruskan kehidupannya. Dengan kata lain, hidup ini dirasakan sudah tidak lagi bermakna apa-apa kepadanya dan dengan sebab itu mati difikirkan lebih baik. 

Dan mati hanya dianggap sebagai penyelesaian oleh mereka yang menyangka ianya adalah penamat bagi kehidupan, sedangkan pada hakikatnya mati itu adalah permulaan kepada kehidupan yang kekal abadi. Manakala nasib seseorang dalam kehidupan yang kekal abadi itu pula ditentukan oleh kehidupannya di dunia ini. 

Maka inilah persoalan pokok yang mesti ditangani dengan segera. Apakah yang menyebabkan ketiadaan keyakinan itu? Keyakinan bukanlah sesuatu yang boleh dibuat-buat ataupun dipaksa-paksa. Ia adalah kurniaan Allah kepada sesiapa yang Dia kehendaki dari kalangan hambaNya. Namun ia perlu diusahakan, kerana tidak mungkin seseorang itu dapat merasai ketenangan jiwa tanpa keyakinan. 

Jiwa yang ragu-ragu dan berbolak-balik bukanlah jiwa yang tenang ataupun aman tenteram. Hanya dengan keyakinan seseorang itu memperolehi ketenteraman, dan nyatalah bahawa apa yang dikatakan sebagai keyakinan dan ketenteraman itu adalah merujuk kepada ‘diri’. Diri yang merasai keyakinan itu tidak lagi berbolak-balik pendiriannya tentang kedudukan sebenar sesuatu perkara. 

Dia kenal siapa dirinya, menginsafi nasib akhirnya, dan tahu apa yang perlu dilakukannya dalam hidup ini bagi mencapai kebahagiaan yang hakiki. Bagaimana ketenteraman diri itu diperolehi? Jawabnya adalah dengan ‘ilmu yang sebenar’. Apakah pula ilmu yang sebenar? Seolah-olahnya ada ‘ilmu yang tidak sebenar’! 

Yang dimaksudkan dengan ilmu yang sebenar itu adalah ilmu yang membawa kepada kebahagiaan diri yang hakiki. Diri hakiki itu adalah ‘diri ruhani’. ‘Diri ruhani’ inilah, yang telah dilupakan nasibnya oleh kebanyakan manusia sedangkan itulah hakikat dirinya yang kekal abadi, yang tidak binasa dengan kematian tubuh badan. 

Maka kekecewaan itu hanyalah menggambarkan kehampaan iman dalam diri seseorang, dan sayugia kita ingat bahawa kehampaan iman inilah punca sebenar segala krisis yang menimpa manusia.  Ketenteraman luaran tidak mungkin dicapai tanpa ketenteraman dalaman yang kita sebut sebagai ‘iman’ itu. 

Demikianlah hal keadaan kebanyakan manusia, mereka seolah-olah sedang ‘tidur nyenyak’ dengan mimpi yang indah. Demikianlah kehidupan ini,  dan kematian adalah yang mengejutkan seseorang dari mimpi itu. Apakah yang membezakan nasib akhir orang yang beriman dengan yang tidak beriman? 

Yang beriman itu ‘sedar’, sedangkan yang tidak beriman itu ‘tidur’. Kerana dia sedar maka dia sibuk ‘bekerja’ mencari bekalan untuk menjamin nasib akhirnya. Sedangkan mereka yang tidur itu tidak menyedari nasib malang bakal menimpanya sebaik sedar dari tidur. Justeru mereka perlu dikejutkan dengan segera. 

Pada hari ini, akibat daripada arus ganas pensekularan, manusia telah dikuasai akal fikiran dan tingkahlakunya oleh kecintaan melulu terhadap kehidupan duniawi ini. Dari kecintaan melulu itulah datangnya kekecewaan kerana ternyata kebanyakan manusia tidak memperolehi nasib duniawi seperti yang diharapkan. 

Hanya yang memiliki iman teguh akan berupaya menempuhi kehidupan duniawi ini, kerana segala musibah dan nasib malang tidak akan sama sekali mematahkan harapannya, sedangkan segala nikmat dan kemuliaan tidak pula menjadikannya angkuh dan lalai.

Wallahu 'aklam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails