Tuesday, January 18, 2022

Mulai 2022, 500 ribu penjawat awam, tentera & polis Indo, berpindah ke ibu kota baru..

 


Jakarta: Kerajaan menyasarkan seramai 500 ribu penjawat awam (PNS) kementerian dan institusi akan dipindahkan ke kawasan Ibu Kota Negara (IKN) baharu di Kalimantan Timur pada peringkat awal pembangunan bagi 2022-2024. tempoh.

Langkah itu selaras dengan pembinaan infrastruktur utama seperti istana presiden, bangunan DPR/MPR dan perumahan di peringkat awal pembangunan IKN.

"Pembinaan dan pengoperasian infrastruktur asas untuk peringkat awal 500 ribu penduduk," bunyi kenyataan di laman web rasmi IKN yang dipetik Selasa (18/1).

Presiden Joko Widodo (Jokowi) juga bercadang untuk menyambut Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Indonesia ke-79 di kawasan IKN pada 17 Ogos 2024. Dalam tempoh 2025-2035, fasa seterusnya bandar akan dibangunkan, seperti pusat inovasi dan ekonomi, dan melengkapkan pemindahan pusat kerajaan IKN.

Selain itu, pembangunan sektor ekonomi keutamaan, pelaksanaan sistem insentif bagi sektor ekonomi keutamaan, serta pencapaian matlamat pembangunan mampan juga akan dijalankan dalam tempoh ini. Bukan sahaja penjawat awam, kerajaan juga akan memindahkan anggota TNI dan Polri ke IKN baharu secara berperingkat mulai 2022 hingga 2024.

Proses pemindahan ASN disesuaikan dengan keperluan kerajaan yang akan berjalan secara berperingkat di ibu kota baharu. Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara dan Pembaharuan Birokrasi (PANRB) Tjahjo Kumolo pada Jun 2021 berkata, beberapa ASN di kementerian/agensi dan agensi pusat telah berpindah secara berperingkat ke IKN baharu pada 2023.

Sasaran ini diputuskan, supaya menjelang 2024 IKN mampu menjalankan struktur kerajaan dengan sistem kerajaan pintar.

“Kami mahu sasaran pada penghujung 2023 bahawa sebahagian ASN kementerian, institusi dan agensi pusat telah beransur-ansur berpindah ke ibu kota baharu,” kata Tjahjo.

Ahli politik PDIP itu berkata, pihaknya sudah menyediakan pelan hala tuju berkaitan pelaksanaan kerajaan. Cuma, pelan hala tuju masih menunggu keputusan mengenai keputusan pemindahan ibu kota.

“Kami berhasrat pada 17 Ogos 2024 ini, upacara kenegaraan akan diperingati bersama oleh semua pegawai dan ASN kementerian, institusi, dan agensi pusat di ibu kota baharu,” katanya. (IH)

Lihat sebelum ini.. Siri Kalimantan: Kerjasama M'sia/Indo.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails