Sunday, October 23, 2022

Politik Machiavelli 'matlamat halal cara'..

 

Komen Rakyat dalam blog ini..

5 comment:

1 Anonymous said...

Penganut tulen politik "matlamat menghalalkan cara", Machiavellisme.

Beliau tidak peduli perasaan orang lain, apa yang penting maksud dan cita-cita tercapai.

Dr Mahathir Mohamad menjelaskan Najib Razak dan Barisan Nasional (BN) akan terus berkuasa sekiranya tiada persefahaman dalam kalangan pembangkang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Semasa saya bertemu dengan Anwar di mahkamah, perkara utama yang ada dalam fikiran saya ialah bagaimana cara untuk menyekat Najib dan kerajaan Umno BN pimpinannya dari terus berkuasa.

Link ratib najib.. najib..najib alahai..

https://youtu.be/4qGDAq5BLWA

Kerana itu saya bersedia bertemu dengan Anwar kerana saya percaya dia juga berfikir semacam dengan saya. Jika saya yang perlu memulakan langkah, saya akan lakukan. Dasar tak tahu malu yang penting kuasa dan pijak kepala orang lain.

Tun tidak akan pedulikan kepada nesta, cacian dan marah kepada perbuatan dan tindakannya, apa yang penting matlamatnya dicapai.

Siapa terfikir setelah beliau berulang kali merendah-rendahkan pemimpin lain, meremeh dan mengkhianati serta menafikan pemimpin lain daripada menjadi perdana menteri, tiba-tiba beliau boleh memaling dan terhegeh-hegeh kembali. Semalam beliau dengan nada insaf mengajak pemimlin yang di lekeh bekerjasama.

Sikap Mahathir itu sebenarnya tidak mudah untuk difahami umum. Seni politiknya tak tinggi tidak gampang terjangkau oleh pemain yang cetek akal politiknya. Tipu bohong dan fitnah itu seni politik Tun.

Kehebatan Mahathir Mohamad yang perangainya tidak tahu malu. Mahathir bukan seorang penganuti falsafah, atau penilai teori tetapi seorang praktikal dan sanggup untuk mengulangi semua sejarah walaupun kotor dan jijik.

Prinsip dan menggadaikan air mukanya berjumpa dengan Anwar untuk berkolaborasi bagi menjatuhkan Najib Razak. Pulau pun Tun sanggup pada anak Lee Kwan Yew asal mahu kuasa.

Beliau membina naratif untuk menumbangkan regim kleptokrat pimpinan Najib. Beliau bercerita akan kejahatan dan kemungkaran Najib selama jadi perdana menteri tanpa sekuman pun menceritakan kejahatan dan kemungkarannya.

Orang nak kata Tun tak tahu malu atau jilat ludah semula tidak memberi kesan kepadanya. Yang penting matlamat untuk menyekat kemaraan orang yang merosakkan negara tercapai dah kejatuhan Najib dan yang lain.

Membuat naratif yang sama, menzahirkan kebimbangan jika tidak bersama, regim Najib akan kembali berkuasa semua. Negara akan diperintah oleh pengkhianat. Lantaran itu katanya pembangkang perlu bersatu. Naritif lapuk dan kuno.

Kalau semua pengkhianat seperti Azmin, Mahiaddin, Zuraida dan Hamzah ingin dilawan serta dijauhi, kenapa Tun Mahathir yang merupakan bapa segala pengkhianat ingin didekati dan mahu dibuat kawan?

Jangan mudah terpedaya dengan sandiwara Dr Mahathir ini. Goreng Mamak dah tak laku tekak rakyat dah kembang meluat muntah hijau.

Lingkup kan boboi melingkup lah legasi tak guna ini.

2 Anonymous said...

Jangan lupa isu icerd. Jangan lupa isu statut rom. Jangan lupa raja raja nak dibicara di mahkamah. Jangan lupa isu arak. Jangan lupa isu mabok. Jom pilih pas dan pn.

3 Anonymous said...

Dengar cerita Zahid Pekembar dah berkirakira dengan Anwar adil/psrm untuk bergabung selepas pru15,,
betul ke cerita nih?

4 Anonymous said...

kalau betul maka itu adalah jawapan kpd penyebab yg zahid eksen sangat dgn Pas,, yelah sebab dah ada rencana untuk bersama dgn Ph..
aritu pun katanya dia okey je kalau untuk bekerjasama dengan dap..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails