Saturday, September 05, 2020

Turki: Kami Siap Sedia, Perang Hanya Tunggu Masa!

 

1. Sekutu Erdogan: Kami Siap Sedia, Perang Hanya Tunggu Masa!

Ahli politik Turki yang merupakan sekutu Presiden Recep Tayyip Erdogan memberi amaran bahawa perang antara negaranya dan Yunani kini "hanya tinggal masa". Devlet Bahceli, pemimpin Parti Gerakan Nasionalis Turki, mengatakan rancangan Yunani untuk memperluas wilayah perairannya sejauh 12 batu akan mencetuskan konflik berdarah.

Ketakutan akan pertembungan skala penuh antara Turki dan Yunani meningkat setelah tentera laut kedua negara menunjukkan kekuatan di perairan yang dipertandingkan antara Cyprus dan Crete. Dan Bahceli sekarang telah menyatakan bahawa dia yakin rancangan "pencerobohan" Yunani "akan berakhir dengan sangat buruk."

"Tidak dapat dibayangkan untuk meninggalkan kepentingan sejarah kita di Mediterranean dan Laut Aegea. Nampaknya selera dan keinginan Yunani untuk dilemparkan ke laut membengkak lagi, ”katanya seperti dikutip oleh The Sun.

Ahli politik itu menegaskan bahawa konflik di Laut Tengah dan Laut Aegea kini menjadi masalah. Matlamat Yunani adalah untuk datang lagi dan menduduki tanah kita (Turki) dari tempat kita membuangnya 98 tahun yang lalu. Kami menghadapi rancangan pencerobohan baru, "katanya.

"Mulai sekarang, sikap dan tingkah laku Yunani akan menentukan apakah ketegangan yang meningkat akan menyebabkan pendarahan atau konfrontasi yang keji," tambahnya.

Komen Dan muncul di tengah perbalahan diplomatik setelah Turki mengirim kapal penyelidikan mereka Oruc Reis ke perairan yang dipertikaikan untuk meninjau dasar laut untuk gas dan minyak pada 10 Ogos. Oruc Reis dikawal oleh kapal perang Turki.

Langkah itu membuat marah Athena, yang bertindak balas dengan mengirim kapal tentera laut dan mengumumkan latihan ketenteraan di selatan Turki dan di pulau Yunani Kastellerizo, hanya satu batu di selatan pantai Turki.

Athens mendakwa bahawa kapal itu beroperasi di atas landasan benua Yunani di kawasan di mana ia mempunyai hak eksklusif untuk potensi cadangan minyak dan minyak bawah laut - mendorong negara itu untuk menghantar kapal perang untuk mengesan armada Turki.

Ketegangan semakin meningkat ketika Turki mengesahkan kapal perang angkatan lautnya melakukan "latihan maritim" dengan kapal AS di Mediterania Timur.

Sebagai tindak balas terhadap krisis yang semakin meningkat, Yunani juga mengumumkan akan memperluas perairan wilayahnya di sepanjang garis pantai barat dari enam batu nautika menjadi 12 batu nautika.

Pemanjangan yang dirancang tidak akan mempengaruhi wilayah di tengah perselisihan Yunani-Turki. Namun, Turki sebelumnya telah memperingatkan bahawa sebarang pengembangan perairan Yunani di Laut Aegea akan dilihat sebagai penyebab perang. Erdogan menegaskan bahawa Ankara tidak akan menerima konsesi sebelum meneruskan dialog dengan Yunani, seperti menangguhkan program eksplorasi gasnya.

"Turki akan mengambil apa yang perlu dilakukan di Mediterania, di Laut Aegea dan di Laut Hitam," kata Erdogan.

“Sama seperti kita tidak menguasai wilayah, kedaulatan dan kepentingan siapa pun, kita tidak akan berkompromi dengan apa yang menjadi milik kita. Kami bertekad untuk melakukan apa sahaja yang diperlukan dalam politik, ekonomi dan ketenteraan ”.

Dia mengecam Yunani: "Kami mengajak pembicara kami untuk bertindak bersama dan untuk mengelakkan kesilapan yang akan membawa kepada kehancuran mereka".

Kata-katanya datang ketika Turki mengatakan akan mengadakan latihan tembakan di Mediterranean timur di luar Pantai Iskenderun, timur laut Cyprus.

Sekutu-sekutu NATO yang lain juga telah terlibat dalam perselisihan itu, dengan Perancis mengumumkan akan bergabung dengan Yunani, Itali dan Cyprus untuk latihan tentera laut bersama di wilayah tersebut. 

Mencari Keseimbangan dalam Dasar Luar Turki (Program)

2. Analisis Mencari Keseimbangan dalam Dasar Luar Turki


'Tatanan dunia liberal' runtuh dengan penurunan relatif AS dan dunia Barat. Kita berada di zaman kacukan di mana tidak ada sistem lain yang dapat disatukan. Banyak garis kesalahan geopolitik telah dilukis. 

Dalam tempoh ini, terutama di sekitar Turki, terdapat kawasan konflik panas di banyak kawasan seperti Iraq, Syria, Libya dan Timur-Mediterranean, ini secara langsung mempengaruhi kepentingan nasional Turki. Bagi Turki, dalam jangka waktu seperti itu, ia berusaha untuk memaksimumkan kepentingan nasionalnya. Iaitu dengan merevisi keterlibatan dasar luarnya, menjalin kemitraan baru tidak hanya dengan para pelaku Barat, tetapi dengan kekuatan baru seperti Rusia dan China.

Beberapa perkara penting dalam beberapa tahun terakhir telah membentuk pengalaman asas di luar Turki. Kita mungkin mengatakan bahawa perkara utama adalah rampasan kuasa 15 Julai, isu Syria dan Mediterranean Timur. Turki diserang oleh harta rampasan kuasa pada tahun 2016, manifestasi keganasan Feto yang dikongsi oleh kekecewaan besar yang dialami di negara-negara Barat. 

Turki mengatakan ini akan sejalan dengan hubungan yang dipersetujui, terutama dengan negara-negara yang bersangkutan mengalami hak serius dengan negara-negara seperti AS dan Jerman. Selanjutnya, sementara dia ditinggalkan sendirian oleh kekuatan Barat di Syria, dia juga memperhatikan usaha AS untuk menubuhkan pasukan pengorganisir PKK di Syria, dan akhirnya, dia segera campur tangan dalam situasi ini dengan Operasi Peace Spring. 

Walaupun semua proses ini sedang berlangsung, mereka mulai memasuki hubungan politik dan ketenteraan dengan Rusia untuk membuat kebijakan yang seimbang. Membeli sistem pertahanan udara S400, bermitra dengan proses Astana di Syria dengan cara yang akan melumpuhkan AS, dan berusaha untuk memperbaiki hubungan eko-politik dengan China adalah tanda penting. Turki jelas tidak setuju dengan Rusia dalam segala hal, banyak isu geo-politik juga timbul. 

Kami melihat bahawa kedua-dua pihak menyimpang dalam isu-isu penting. Contohnya, seperti sokongan Rusia terhadap rejim Assad, perkongsian ketenteraannya dengan Jenderal Haftar di Libya, dan isu Crimea. Tetapi di Turki negara-negara barat, terutama Amerika Syarikat, dari segi Turki secara pasif melihat pendekatan yang mulia dan akhirnya organisasi pengganas Feto, Syria dan Mediterania Timur menghadap Turki yang tepat diposisikan begitu murni.. 

Serta ketegangan dengan Rusia, Turki dan Rusia juga semakin siklik kerana juga, setidaknya digalakkan untuk menjalin kerjasama dalam beberapa bidang. Sistem dunia liberal telah runtuh, tetapi dalam tempoh hibrid ini jika yang baru tidak diasuh Turki akan menjadi pusat minat mereka untuk mengejar dasar yang seimbang.

Dalam konteks ini, kemungkinan mereka akan terus memperbaiki hubungan mereka dengan Rusia dan China, walaupun belum pada tahap strategis.
(IH)

5 comments:

Anonymous said...

Turki membawa imej Islam, mempamerkan akhlak Islam dan kelakuan Islam.
Bukan macam parti Pak Lobai tu, dengan angkuh mengaku Islam kelakuan mengalahkan Dajal.
Fikir la BETUL atau SALAH, tapi tentu mereka tak ngaku SALAH !

Anonymous said...

Dajal...

Anonymous said...

Puak Pee H telah berjanji akan menegakkan kedaulatan undang-undang tetapi apa yang berlaku semasa rejim Pee H berkuasa ialah:

(1) Puak Pee H merampas kuasa kerajaan negeri secara haram,

(2) Puak Pee H dibebaskan dari:
dakwaan jenayah seperti LTTE,
dakwaan rasuah seperti banglo terlajak diskaun, skandal tero wong dll

(3) Pee H menafikan hak Adib untuk mendapat keadilan,

(4) Puak Pee H terutamanya puak ultra rasis biaDAP mengiktiraf pengganas komunis sebagai pejuwang kemerdekaan dll.

(5) Pee H kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu, fitnah, pembohongan dan U-turn. Rakyat hanya mampu menelan air liur sendiri sahaja.

(6) Rejim Pee H cuba melaksanakan ICERD, Rome Statute dll untuk menghapuskan hak Islam dan hak kaum Melayu Islam yang telah dijamin oleh kontrak sosial dan Perlembagaan Persekutuan. Akibat berjuta umat Islam membuat protes secara aman Di jalanraya! Kecut telur Pee H !!!

(7) Pee H enggan menubuhkan RCI untuk menyiasat TH walaupun Pee H telah berjanji. Adakah Pee H takut RCI akan menyiasat salah laku dan salah tadbir urus Pee H ke atas TH ?

(8) Pee H membatalkan pembinaan beberapa buah masjid yang telah diluluskan dan mengurangkan peruntukan untuk sekolah Melayu dan cuba menafikan peruntukan untuk sekolah Islam dll konon kerana KERA jaan Pee H tidak ada wang tetapi menteri-menteri roket berlagak seperti Santa Claus memberi wang kerajaan kepada sekolah china, sekolah swasta Dan kolej swasta china.

(9) Pee H berjanji tidak akan melantik ahli politik menjadi ALP GLC tetapi akhir mereka sendiri berlumba-lumba melanggar janji ini.

(10) Dll ........

Pee H sudah kalah 7-0 pun masih kencing rakyatkah ? Rupa-rupanya Atuk Kerala sendiri terlibat dalam pelbagai skandal yang merugikan rakyat dan negara dan dia juga menyokong kumpulan pengganas Hindu LTTE yang telah membunuh ramai umat Islam, orang Buddha dll di Sri Lanka .

Anonymous said...

Ya setuju parti pak lobai pandap mengalahkan dajjal dengan menunggang agama dan menjilat dan bersekongkol dengan parti kafir harbi biaDAP yang telah menghina Islam dan umat Islam .

Unknown said...

Semoga Allah memjaga dan memberi kekuatan jihad kepada negarai turki.. takbirrr

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails