Sunday, August 30, 2020

Selatan Filipina: 2 Serangan Bom Angka Kematian Terus Meningkat

 Dua Serangan Bom di Selatan Filipina, Angka Kematian Meningkat  Dakwaan bahawa Abu Sayyaf, kumpulan militan yang berbaiah dengan organisasi pengganas Daesh, merancang serangan itu, sedang disiasat. 25.08.2020 ~ 28.08.2020

Jumlah orang yang kehilangan nyawa dalam dua serangan bom yang berlaku selang satu jam di selatan Filipina meningkat kepada 15 orang.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh unit polis bandar Jolo di negeri Sulu, tempat letupan berlaku, dilaporkan bahawa satu lagi mayat seorang tentera telah dijumpai di tempat kejadian hari ini.

Dalam kenyataan itu, disebutkan bahawa rawatan terhadap mangsa yang cedera masih berlanjutan, dan dinyatakan dakwaan bahawa Abu Sayyaf, kumpulan militan yang berbaiah dengan organisasi pengganas Daesh, merancang serangan itu, sedang disiasat.

Yang pertama daripada dua letupan bom yang berlaku di Filipina semalam adalah letupan bom buatan tangan yang diletakkan di atas motosikal di hadapan pejabat perniagaan di bandar Jolo.

Menurut penentuan awal, 5 tentera dan 6 orang awam terbunuh.

Serangan bom kedua berlaku ketika pengebom berani mati meledakkan bom ke atas seorang wanita di jalan berhampiran tempat di mana letupan pertama berlaku.

Seorang tentera dan polis, serta pengebom bunuh diri, mati dalam kejadian itu.

Bercakap kepada media, Corleto Vinluan yang merupakan pegawai pemerintah di Mindanao Barat, mendakwa bahawa perancang tindakan itu adalah Mundi Sawadjaan, keponakan pemimpin Abu Sayyaf, Hatib Sawadjaan.

5 tentera mati dalam 2 letupan tersebut.

 Dua Letupan Bom Berlaku di Selatan Filipina

Menurut berita di akhbar Strait Times, letupan berlaku di bandar Jolo di negeri Sulu, yang dianggap menyasarkan trak tentera yang diparkir di hadapan bangunan perniagaan berhampiran Jolo Town Plaza.

Sekurang-kurangnya 5 tentera terbunuh dalam letupan ini, lapor pihak tentera.

Menurut laporan media tempatan, letupan kedua berlaku sekitar jam 13:00 waktu tempatan, 100 meter di hadapan jalan di mana letupan pertama berlaku.

Masih belum diketahui sama ada terdapat kehilangan nyawa atau kerugian harta benda dalam letupan kedua.

Jurucakap Pasukan Petugas Bersatu Sulu, Kapten Rex Payot, menyampaikan bahawa askar-askar tersebut berada di wilayah itu untuk membantu para pegawai yang bertanggungjawab dalam memerangi jenis baru coronavirus (Covid-19).

Payot menyatakan bahawa itu adalah serangan dahsyat dan dia belum dapat memberikan perincian mengenai isu ini.

(IH)

16 comments:

Anonymous said...

Rakyat menolak puak peju-wang dan Fir'aun Kerala yang telah menghina kaum Melayu sebagai kaum pemalas dan menghina ajaran Islam seperti Hudud dll!

Maka tidak hairanlah keturunan Fir'aun Kerala mengamalkan liberalisme sesat yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti menghalalkan yang haram seperti LGBT, Arak, nite club, khalwat, kebebasan sosial melampau, bersekongkol dengan puak kafir harbi biaDAP yang sangat memusuhi Islam, kleptokrasi, kronisme, hedonisme dll.

Bahkan Fir'aun Kerala mahu Al-Quran yang telah ditafsir oleh ulama-ulama Islam yang berintegriti ditafsir semula oleh puak liberal yang memuja hawa nafsu serakah tahap dewa sedangkan ideologi liberal telah diharamkan oleh Majlis fatwa Islam.

Inilah ajaran Fir'aun Kerala yang mendakwa orang Melayu mengamalkan ajaran Islam yang salah. Fir'aun adalah seperti bapak ketam cuba mengajar umat Islam cara berjalan yang betul.

Kasihan melihat puak liberal tidak insaf dan tidak sedar diri walaupun umur sudah senja. Dunia kata Porrahhhh !" dan kubur kata "Mari !"

Anonymous said...

Ko dah tebiat nak mampus ke?

Anonymous said...

Anon 12:30

Kelakuan kamu macam DAJAL.

Jangan lebihkan politik dari AKIDAH AHLUL SUNNAH WAL JAMAAH!

Agama no 1, ekonomi no 2 dan politik jatuh no 3.

Jangan LEBIHKAN PARTI dari IBADAT !

Anonymous said...

Ya betul anon di atas.

Islam amat INDAH, PAS yang memporak-poranda Islam di Malaysia.
Adakah PAS dibantu IRAN ?

Anonymous said...

PAS suka menghukum orang lain seolah-olah mereka maksum....

Anonymous said...

Dajjal sokong dajjal. Macam atok sokong dap dan khadam sokong atok. Yg jahat dikatakan baik yg baik dikatakan jahat. Falsafah ph terbalik kot. Aziz bari kata tak salah pasang bendera terbalik. Tiada klausa dalam perlembagaan - pasang bendera terbalik sebagai salah. Sudah bantut fikirannya dan sejiwa dengan dajjal dap.

Anonymous said...

Sesama ahlul sunnah wal jamaah ADALAH SAUDARA !

Kenapa memecahbelahkan perpaduan Islam demi politik kepartian dengan memberi gelaran keji seperti ######.
Ulama PAS bukannya baik sangat, bini orang pun nak diBURITkan.

Anonymous said...

RBA 2:02 menyalak histeria kerana termakan cili. Pedas sangatkah bro ?

Ha ha ha ki ki ki 355x ....

Anonymous said...

RBA 2:07 menyalak histeria kerana termakan cili. Pedas sangatkah bro ?

Ha ha ha ki ki ki 355x ....

Anonymous said...

Islam amat indah. Islam melarang umat Islam dari menjadi RBA ternakan puak kafir harbi biaDAP yang telah menghina Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Ruu355 dah jadi bahan gelak anjing2 Pasumno

Anonymous said...

Apa yang Kita semua saksikan ialah Pee H pimpinan gonna end dan RBA biaDAP menyebarkan pelbagai fitnah jahat terhadap parti Islam dan parti Melayu sejak sebelum PRU 14.

Lihatlah pelbagai komen berunsur fitnah yang ditulis oleh puak RBA dalam blog ini.

Biasalah orang jahat @ RBA menfitnah orang baik sebagai penjahat, Taliban, penggoda bini orang, rasuah RM90 juta dll tanpa sebarang bukti kerana RBA diupah dedak cap roket untuk menfitnah .

Anonymous said...

Ahlus Sunnah Wal Jama'ah tidak bersaudara dengan puak kafir harbi biaDAP dan khadam munafik liberal mereka kerana mereka telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Anonymous said...

Ko dah report polis ke?

Anonymous said...

Teruk ko kena badi Dap ni. X lama dah..gol la sok lusa ni.

Anonymous said...

Ko RBA 10:53 dah report SPRM kes banglo, kes terowong, kes 101 direct nego, kes janji palsu PRU14, kes Jual aset negara, kes Jual aset TH dll ?

Kita tahu RBA tidak gigit tangan yang menyuap dedak cap roket ke dalam mulut mereka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails