Wednesday, September 02, 2020

Terbaru! Panggilan Pertolongan Dari Nepal.. &Palestin.

Bencana Tanah Runtuh di Nepal, Ramai Orang Terbunuh

1. Tanah Runtuh di Nepal, Ramai Terbunuh 

Sekurang-kurangnya 10 orang mati dalam kejadian tanah runtuh yang disebabkan oleh musim hujan lebat di Nepal.

Menurut berita di The Strait Times, pegawai menyatakan bahawa banyak rumah rosak di tanah runtuh disebabkan oleh hujan lebat di barat Nepal, dan 10 orang, 4 daripadanya kanak-kanak, terbunuh.

Pihak berkuasa menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 269 orang kehilangan nyawa dan 76 orang hilang dalam tanah runtuh dan banjir yang melanda kawasan pergunungan di negara ini tahun ini.

Di Asia Selatan, hujan monsun yang berkesan pada tempoh Jun-September menyebabkan bencana alam dan kemalangan besar-besaran.


2. Persatuan Amal Palestin meminta pertolongan untuk menyelamatkan wilayah itu

 Persatuan Amal Palestin  Membuat Panggilan Pertolongan untuk Menyelamatkan Gaza

Persatuan Amal Palestin meminta pertolongan untuk menyelamatkan wilayah itu dari bencana kemanusiaan dalam bayangan wabak jenis baru coronavirus (Covid-19) yang muncul serentak dengan serangan Israel yang semakin meningkat di Gaza.

Dalam pernyataan bertulis dari Persatuan Organisasi Bantuan Palestin, dinyatakan bahawa sekatan yang berlangsung selama 14 tahun di Semenanjung Gaza dan bencana kemanusiaan terburuk dalam keadaan Covid-19.

Dalam kenyataan itu,

"Sekatan Israel bertepatan dengan masuknya wabah Covid-19 ke Jalur Gaza. Hari ini, Gaza tidak mempunyai elektrik, ubat, bahan binaan, bahan bakar dan pekerjaan untuk orang muda." pernyataan disertakan.

Dalam pernyataan itu, yang menunjukkan bahawa Kesatuan telah membuat rancangan tindak balas kemanusiaan darurat untuk memenuhi keperluan orang ramai dengan wabak tersebut,Dalam konteks ini, diperhatikan bahawa bungkusan makanan dan bantuan tunai akan diedarkan kepada keluarga di bawah karantina rumah wajib dan kepada orang miskin yang kehilangan mata pencarian, pakej kesihatan untuk pusat karantina, sumur, kemudahan rawatan air dan hospital akan dibekalkan dengan bahan bakar.

Israel telah memotong aliran masuk bahan bakar ke wilayah tersebut sejak 12 Ogos, dan Syarikat Pengedaran Elektrik di Jalur Gaza mengumumkan bahawa pada 18 Ogos, pengeluaran di satu-satunya loji janakuasa di wilayah itu berhenti.

Israel juga melarang penangkapan nelayan Palestin dengan alasan bahawa pembakaran belon dan roket terus dihantar dari Jalur Gaza yang dikepung ke penempatan Yahudi di kawasan perbatasan.

Selain memperburuk sekatan, pentadbiran Tel Aviv juga meningkatkan serangan udara terhadap sasaran Hamas di Gaza, dengan alasan balon yang dibakar. 

3. Hamas, 'Gencatan Senjata Dicapai di Gaza'

Hamas, 'Gencatan Senjata Dicapai di Gaza'

Gerakan Hamas mengumumkan bahawa gencatan senjata dengan Israel dicapai setelah ketegangan meningkat di Gaza.

Diklaim bahawa perjanjian itu menetapkan bagi menghentikan pengiriman balon pembakaran dari Gaza, membuka dua pintu perbatasan dan mencabut larangan pemburuan.

Dalam pernyataan tertulis yang dibuat oleh Pegawai Gaza Hamas Yahya Sinvar, dia menyatakan bahawa gencatan senjata dengan Israel dicapai sebagai hasil usaha mediasi dari Ketua Jawatankuasa Pembangunan Semula Gaza Qatar, Muhammed al-Imadi.

Sinvar mengucapkan terima kasih kepada Qatar atas sokongannya kepada rakyat Gaza dan menyatakan bahawa Gaza akan kembali seperti sebelumnya sebelum serangan Israel.

Tv Saluran 13 Israel mengumumkan bahawa kesepakatan telah dicapai antara pemerintahan Tel Aviv dan Hamas, yang termasuk "menghentikan pengiriman balon pembakaran dari Gaza, membuka pintu perbatasan Kerm Abu Salim dan Beit Hanun (Erez) dan mencabut larangan memburu di Gaza".

Laman web Walla yang berpusat di Israel, sebaliknya, mengesahkan bahawa gencatan senjata dicapai dengan Hamas, dalam berita bahawa ia berdasarkan pejabat Israel, yang tidak disebutkan namanya.

Imadi semalam mengumumkan bahawa dia telah mengadakan serangkaian rundingan antara pihak-pihak di Israel dan Gaza sejak minggu lalu untuk mencapai gencatan senjata.

(IH)


6 comments:

Anonymous said...

Palestin cukup dgn Pas saja yg bantu...

Anonymous said...

al-hamdulillah, PAS baik,
bukan macam PH,
Jilat juboq tak basuh busuk giam end..
Hiiiiiii

Anonymous said...

Kalau anda pernah ke Palestine, Baitulmaqdis, Hebron, Jericho, Tabariah dan bertanya kepada penduduk2 tempatan, mereka tak sabar2 menunggu kedatangan Imam Mahdi untuk membebaskan tanah Palestine!

Kepada mereka selain Salahuddin Al Ayubi, hanya Imam Mahdi satu2nya pemimpin yang akan dapat membebaskan Palestine!

Sekadar berkongsi pengalaman!

Anonymous said...

Tu je modal ko??

Anonymous said...

Dulu depa kata fitnah pas terima 90 juta. Ramai percaya. Sekarang depa fitnah lagi, tapi ramai tak percaya dah. Ramai percaya yg atok dan dap, pkr dan pan sudah tak waras.

Anonymous said...

Dulu tak de fitnah pas terima 90 jota..yg ada lobai pas terima 90 juta..

Saman SR separuh jalan lobai hadi cabut lari..bayar plak 1.4 juta kpd SR..

Bodooh rupanye.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails