Sunday, August 30, 2020

Jom, Tumpang Senang Kejayaan Turki. 3 Perkara..

Penemuan Gas Asli Turki  Financial Times juga melaporkan bahwa ukuran ladang gas asli yang ditemui di Laut Hitam adalah sama dengan 40 peratus ladang Zohr  -23.08.2020 ~ 28.08.2020

 Financial Times Mengevaluasi Gas Asli yang Ditemui Turki di Laut Hitam  

1. Financial Times Mengevaluasi Gas Asli yang Ditemui Turki di Laut Hitam


Akhbar British, Financial Times, mengumumkan kepada para pembacanya mengenai penemuan simpanan gas asli 320 bilion meter padu dalam penggerudian Turki di Laut Hitam, melalui penilaian para penganalisis.

Dalam berita akhbar Financial Times, dinyatakan bahwa Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengumumkan penemuan simpanan gas asli yang besar di Laut Hitam, dengan mengatakan bahawa ini adalah langkah bersejarah bagi keselamatan tenaga negara.

Ashley Sherman, Penganalisis firma perunding Wood Mackenzie, yang penilaiannya dimuat dalam berita itu, menyatakan;

''Ini adalah  penemuan terbesar yang dibuat di Turki dan Laut Hitam sejauh ini. Bekalan tenaga Turki dan wacana mengenai aset laut dalam Laut Hitam, hasilnya berpotensi sangat besar."

Berita itu menyatakan bahawa import tenaga Turki tahun lalu adalah mencapai sekitar 41 bilion dolar, dan tenaga itu dibekalkan dari Rusia, Iran, Azerbaijan, Qatar dan Amerika Syarikat (AS).

Financial Times juga melaporkan bahwa ukuran ladang gas asli yang ditemui di Laut Hitam adalah sama dengan 40 peratus ladang Zohr yang ditemui di luar pantai Mesir pada tahun 2015.


2. Mahmoud Abbas: ''Kejayaan Turki adalah Kejayaan Palestin''

Mahmoud Abbas: ''Kejayaan Turki adalah Kejayaan Palestin''  Presiden Turki, Recep Tayyip Erdoğan mengadakan perbualan telefon dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas. 22.08.2020 ~ 26.08.2020

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdoğan mengadakan perbualan telefon dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas.

Dalam perbualan di mana hubungan dua hala dan perkembangan serantau dibincangkan, Presiden Erdoğan mengulangi sokongannya terhadap Palestin.

Mahmoud Abbas, menyampaikan ucapan tahniah kepada Erdoğan, atas penemuan gas asli yang besar dan mengatakan bahawa kejayaan Turki adalah kejayaan Palestin.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 

Pembebesan Palestin juga adalah kejayaan umat Islam.


3. Peluang 'kita' Mula Berniaga Dengan Turki.

Turki Mengeksport Aprikot Kering ke 115 Negara  Aprikot yang ditanam di Malatya, di mana terdapat kira-kira 8 juta pokok aprikot, tahun ini juga telah mempermanis cita rasa dunia. 29.08.2020 ~ 30.08.2020


Turki Mengeksport Aprikot Kering ke 115 Negara

Aprikot yang ditanam di Malatya, di mana terdapat kira-kira 8 juta pokok aprikot, tahun ini juga telah mempermanis cita rasa dunia. 

Dari Malatya, di mana 85 persen pengeluaran aprikot kering di dunia dibuat, 96 ribu 400 tan aprikot kering dieksport ke 115 negara, dan menghasilkan pendapatan 252 juta 661 ribu dolar.

Aprikot yang ditanam di Malatya, di mana terdapat kira-kira 8 juta pokok aprikot, tahun ini juga telah mempermanis cita rasa dunia.

Amerika Syarikat adalah negara pertama di mana aprikot kering dieksport, diikuti oleh Perancis dan Jerman.

Dalam angka eksport, 20 kilogram penjualan ke Mozabik, 40 kilogram ke Gambia dan 50 kilogram ke Ghana juga menarik perhatian.

(IH)

2 comments:

Anonymous said...

malaysia ada surau buluh 400k. Gila punya lebai. Baik buat rumah bg org susah.
Tu rm400k runding terus atau open tender?

Anonymous said...

Penemuan simpanan gas selalunya dibaca didalam bacaan Trillion cubic feet (Tcf) untuk menjadikan ianya viable dan mudah untuk dibangunkan. Walaubagaimanapun ianya bergantung kepada keadaan fizikal atau geography sesuatu tempat tersebut samada sudah mempunyai infra ataupun tidak.

Didoakan agar lebih banyak penemuan2 reserves gas yang baharu yang significant disekitarnya untuk umat Islam Turki!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails