Tuesday, September 01, 2020

Koyak/Bakar Al-Quran Adalah Hasutan Untuk Teroris..

 Setiausaha Agung Kesatuan Cendekiawan Muslim Dunia Mengutuk Provokasi Al-Quran di Sweden

1. SU Kesatuan Cendekiawan Muslim Dunia Mengutuk Provokasi Al-Quran di Norwey

ALI Muhyiddin al-Karadağı, Sekretaris Jenderal Persatuan Cendekiawan Muslim Dunia, mengutuk kelompok sayap kanan anti-Islam di Oslo, Norwey yang telah merobek Al-Quran, ia menganggap insiden itu sebagai "hasutan untuk terorisme dan meremehkan orang-orang suci".

Karadağı, dalam satu kenyataan bertulis di akaun Facebooknya,

"Kerosakan dan penghinaan Al-Quran oleh orang Norwey yang radikal adalah bukti bahawa Al-Quran bukan karya manusia. Sekiranya ia adalah buku yang bertenaga manusia, ia akan hilang (sekarang). Namun, dia datang dari Tuhan, Tuhan umat manusia. " menggunakan ungkapan tersebut.

Karadağı yang menekankan bahawa kebodohan yang dilakukan terhadap Al-Quran bukan membahayakan kitab suci tersebut tetapi sebaliknya orang yang melakukannya, ia menunjukkan bahawa itu adalah untuk mewujudkan konsensus kolektif Islam mengenai penerapan Al-Quran

Karadağı, yang meminta pemerintah Norwey untuk pelaku bertanggung jawab atas kejadian itu dari "menghasut keganasan dan merendahkan orang-orang suci", dia juga menggesa umat Islam untuk mengikuti ajaran Islam dengan lebih banyak dantidak bertindak balas terhadap ekstremisme secara berlebihan.

Al-Quran dirobek dalam tindakan yang diadakan oleh kumpulan ekstrim kanan  anti-Islam di hadapan parlimen sehari sebelumnya di Oslo, ibu kota Norway.


2. Turki Kecam Provokasi Bakar Al-Quran di Sweden

Kecaman Turki terhadap Provokasi Membakar Al-Quran di Sweden

Turki, mengecam provokasi membakar Al-Quran di Sweden.

Dalam kenyataan bertulis yang dibuat oleh Kementerian Luar Negeri,

"Kami mengutuk sekeras-kerasnya provokasi jelek dari seorang ahli politik anti-Islamis yang disebut rasis dan pengikutnya yang datang dari Denmark ke Malmö, Sweden, menentang Al-Quran." ungkapan digunakan.

Dalam pernyataan itu, ditekankan bahawa tindakan provokatif ini merupakan tamparan berat terhadap budaya hidup bersama dan nilai-nilai Eropah.

Kenyataan itu menyatakan bahawa umat Islam di Eropah baru-baru ini menghadapi sikap perkauman dan anti-Islam, "Tindakan keji terhadap Alkitab ini adalah tindakan teladan kerana ia memperlihatkan sejauh mana ancaman yang dihadapi oleh umat Islam di Eropah." 

Dalam kenyataan itu,"Ini adalah langkah ke arah yang benar bahawa pihak berkuasa Sweden menahan mereka yang tidak menghormati Al-Quran dengan menunjukkan tanpa izin. Kami mengundang pihak berkuasa Sweden untuk mengambil semua langkah yang diperlukan terhadap mereka yang bertindak untuk memprovokasi umat Islam di negara itu." pernyataan disertakan.(IH)


Hibur Hibur Sikit

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails