Thursday, September 03, 2020

Perompak Menceroboh, Mahu Menguasai Dunia..

 Arab Saudi Buka Ruang Udara Bagi Penerbangan Israel-UAE

1. Arab Saudi Buka Ruang Udara Bagi Penerbangan (Perompak) Israel-UAE

Berikutan keputusan normalisasi Israel-Emiriah Arab Bersatu (UAE), Arab Saudi mengumumkan bahawa ruang udaranya dapat digunakan untuk semua penerbangan dari UAE.

Dengan keputusan tersebut, ruang udara Arab Saudi akan digunakan secara bebas untuk penerbangan langsung antara UAE dan Israel.

Dengan cara ini, penerbangan pertama berlaku 2 hari yang lalu. Pegawai Israel dan Amerika tiba di Abu Dhabi, ibu negara UAE, menggunakan ruang udara Arab Saudi, dengan penerbangan mereka dari Tel Aviv.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu membuat kenyataan pertama selepas keputusan itu.

Netanyahu menyatakan bahawa penerbangan langsung ke UAE dibenarkan dan ruang udara Arab Saudi akan digunakan pada laluan ini.

2. ''Greece Adalah Negara Perompak di Mediterranean Timur'' -Turki

Turki: ''Greece Adalah Negara Perompak di Mediterranean Timur''

''Greece adalah negara perompak di Mediterranean Timur hari ini, ia berusaha untuk melakukan sesuatu yang di luar kemampuannya." Kata Jurucakap Parti Keadilan dan Pembangunan (Parti AK), Ömer Çelik.

Ömer Çelik membuat penilaian terhadap agenda dan menjawab soalan pada sidang media yang diadakan semasa mesyuarat Lembaga Eksekutif Pusat Parti AK (MYK) sedang berlangsung di bawah kepimpinan Presiden Recep Tayyip Erdoğan.

"Greece adalah negara perompak di Mediterranean Timur hari ini, ia berusaha untuk melakukan pekerjaan yang tidak sesuai dengan kemampuannya." Katanya.

Mengenai kajian-kajian di Mediterranean Timur, Ömer Çelik mengatakan,

''Kami menjalankan kajian-kajian di wilayah maritim kami, di dalam landasan benua kami, tidak ada yang berkaitan dengan Greece."

"Mengenai Tanah Air Biru /.../ Dari sekarang kami sudah menyatakan bahawa kami tidak akan menerima permintaan maaf atas tindakan yang akan membuat mereka meminta maaf di kemudian hari." Katanya.

"Perancis tidak akan boleh mendapat apa-apa dengan membawa pesawat Rafale ke sana atau mengadakan latihan dengan Cyprus Selatan. Hasil dari semua diplomasi ini akan mengakibatkan kekalahan teruk kerajaan Greece." Tambah Jurucakap Ömer Çelik.

(IH)

Hibur Hibur Sikit

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails