Friday, September 04, 2020

Banjjir Di Pakistan& Pembebasan 1,188 Tahanan Wanita

 Bencana Banjir di Pakistan, 24 Orang Terbunuh

1. Banjir di Pakistan, 24 Orang Terbunuh

24 orang kehilangan nyawa dan sekurang-kurangnya 31 orang cedera dalam banjir yang disebabkan oleh hujan lebat yang melanda negeri Khaybar Pahtunhva di barat laut Pakistan.

Jurucakap agensi pengurusan bencana Hayber Pahtunhva Teymur Han, ia menyatakan bahawa tanah runtuh, yang juga menghalangi jalan gunung di Lembah Svat, terjadi akibat hujan, dan puluhan pelancong yang mengunjungi wilayah tersebut dipindahkan.

Dinyatakan bahawa banyak rumah di wilayah ini mengalami kerosakan, sekurang-kurangnya 31 orang cedera dan 24 orang kehilangan nyawa.

Dikatakan bahawa jalan-jalan di beberapa penempatan di wilayah ini tersekat akibat banjir dan tanah runtuh yang disebabkan oleh hujan lebat.

Dibimbangkan kehilangan nyawa akan meningkat di wilayah-wilayah yang ditimpa bencana.

Pakistan Membebaskan 1.188 Tahanan Wanita

2. Membebaskan 1,188 Tahanan Wanita

Perdana Menteri Pakistan Imran Khan telah memerintahkan pembebasan 1,188 wanita yang ditahan dan disabitkan kesalahan di penjara.

Khan menyiarkan di akaun Twitternya, dia mengumumkan kepada pihak berkuasa bahawa dia telah memerintahkan pembebasan 1.188 wanita yang ditahan dan disabitkan kesalahan di penjara.

Dalam posting itu, Khan yang merujuk kepada keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Agung dalam ruang lingkup langkah-langkah jenis baru coronavirus (Covid-19) pada bulan April,  "Setelah pertemuan saya dengan Menteri Hak Asasi Manusia Şirin Mazari dan Peguam Ali Zafar, saya meminta agar keputusan yang relevan dilaksanakan segera untuk pembebasan 1.184 wanita yang diadili dan dihukum." menggunakan ungkapan tersebut.

Mazari, sebaliknya, menggambarkan keputusan Khan sebagai "kemajuan besar dari segi hak asasi manusia dan pendekatan kemanusiaan".

Pada bulan April, setelah wabah Covid-19 meningkatkan kesannya, Mahkamah Agung memutuskan untuk membebaskan mereka yang disabitkan dengan jenayah yang memerlukan waktu kurang dari tiga tahun dan menunggu perbicaraan.

Walaupun kapasitas 14 penjara di Pakistan diumumkan sebanyak 57 ribu 742 orang, ada 77 ribu 275 tahanan di penjara ini.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails