Friday, November 30, 2018

Sukan Wasilah Praktik Ajaran Agama


SUKAN
KOTA BHARU: Sebagai seorang Islam kita perlu menjadikan sukan sebagai wasilah bagi memastikan ajaran agama dipatuhi.
Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan NGO, Ustaz Wan Roslan Wan Hamat berkata, menutup aurat wajib dipatuhi walaupun susah untuk dilaksanakan.
“Setidak-tidaknya kita kena berusaha ke arah itu dan bukannya menolak tanpa melihat asasnya kerana ada atlet luar negara juga mengenakan pakaian menutup aurat,” katanya di sini.
Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dilaporkan berkata, beliau tidak setuju langkah kerajaan Terengganu mengenakan syarat pakaian patuh syariah bagi atlet di negeri itu.
Menurutnya atlet di bawah kementerian akan terus dipertahankan demi menjaga kepentingan mereka.
Sebelum itu kerajaan PAS Terengganu memperkenalkan konsep pemakaian patuh syariah bermula tahun depan.
Anggota Exco kerajaan negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah memberitahu hasrat kerajaan negeri melaksanakan dasar Islam dalam semua bidang termasuk sukan.
Wan Roslan juga berkata, di Kelantan sudah lama dikuatkuasa sukan menutup aurat termasuk melalui kejohanan bolasepak Liga Dun dan Awang Selamat (bina badan). – HARAKAHDAILY 28/11/2018

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sukan sebagai perantaraan atau wasilah untuk mempraktikkan ajaran Islam..  Sama dengan pemberitaan sukan bertujuan untuk berdakwah perkenalkan agama Islam.  Itulah tugas weblog Ibnu Hasyim yang kadang-kadang puak taksub sekular tak faham-faham bila dikaitkan dengan 'berpakaian telanjang' atlet-atlet sukan. 

Yang menentang pakaian atlet patuh syariat itu agama apa mereka? Kalau tidak boleh jadi 'garam' penyelamat ikan dari busuk, janganlah menjadi 'langau' memperbiakkan kebusukan itu ke sana kemari. 

2 comments:

Anonymous said...

SYUKUR, PAS mmg. amat BIJAK dan BERANI!! BAGUSnya pakaian ISLAMIK utuk. ahli2 SUKAN kita termsk. utk. acara ANGKAT BERAT ni! Sbl,. GELI nak tgk. sbb. hampir berTELANJANG!

Patutlah si BARUA sadiqHOMO dah berGULING mcm. si BABI SONDOL, sbb. dah tak dpt. menyaksikan lagi dgn. ghairah, aksi si jantan2 hampir beterlenjang dlm. bidang SUKAN!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

SYUKUR, PAS mmg. amat BIJAK dan BERANI!! BAGUSnya pakaian ISLAMIK utuk. ahli2 SUKAN kita termsk. utk. acara ANGKAT BERAT ni! SEBELUM ni, GELI nak tgk. acara SUKAN ANGKAT BERAT ni, sbb. hampir berTELANJANG si mamat2/minah2!

Patutlah si BARUA sadiqHOMO dah berGULING mcm. si BABI SONDOL, sbb. dah tak dpt. menyaksikan lagi dgn. ghairah, aksi si jantan2 hampir beterlenjang dlm. bidang SUKAN!

Tok Terkedu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails