Sunday, November 25, 2018

PTPTN: 300 Siswa Turun Ke Perjalanan Desak Kerajaan PH Tunai Janji.




KUALA LUMPUR – Lebih 300 mahasiswa hari ini turun ke jalanan bagi mendesak kerajaan Pakatan Harapan (PH) menunaikan janji berkaitan pembayaran semula pinjaman PTPTN. 

Berpakaian serba hitam, kumpulan itu memulakan perarakan pada jam 2 petang di Masjid Jamek dan melalui pusat membeli belah Sogo di Jalan Tuanku Abdul Rahman untuk menuju ke Ibu Pejabat PTPTN di Jalan Yap Kwan Seng. 

Sambil berarak, kumpulan mahasiswa itu membawa sepanduk bertulis ‘Mahasiswa Tuntut Janji’, ‘Tuntut Janji PTPTN’ dan ‘Mahasiswa Bangkit’. Mereka turut melaungkan kata-kata ‘Tolak Dr Maszle Malik’. 

 

Exco Politik Gabungan Mahasiswa Islam (GAMIS) Yazid Khairul Azman berkata, himpunan yang diadakan pada hari ini adalah sebagai bantahan terhadap kerajaan dan menuntut janji yang pernah diungkap sebelum PRU14 lalu. 

“Kita tuntut janji berkaitan PTPTN….kita tidak mahu mereka mewarisi sifat yang memungkiri janji. 

“Jadi apabila sudah mungkir, maka memilih PH tidak berbaloi lagi dan menjadi tanggungjawab rakyat Malaysia membuang (PH) dari Putrajaya. Ia adalah isyarat kepada kerajaan. 

“Sebilangan mahasiswa yang mengundi PH atas sebab pembaharuan yang mereka tawarkan, namun mereka mungkiri,” katanya sewaktu berucap dalam himpunan itu. 

Sebelum ini, Pengerusi PTPTN Wan Saiful Wan Jan mengemukakan permohonan maaf secara terbuka atas kegagalan PH menunaikan janji yang sebelum ini mahu membenarkan penangguhan pembayaran balik pinjaman bagi mereka yang mendapat gaji bulanan di bawah RM4,000. 

Wan Saiful berkata, sebagai orang yang membuat cadangan tersebut, maka beliau mengambil tanggungjawab penuh atas kegagalan kerajaam menunaikan janji itu. 

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawanan 2019 mengumumkan peminjam PTPTN dengan gaji paling kurang RM1,000 sebulan adalah tertakluk kepada jadual pembayaran balik hutang progresif pada kadar 2% hingga 15% daripada gaji bulanan mereka. 

Himpunan yang mendapat kawalan polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu bagaimanapun berakhir dengan aman dan tidak ada sebarang tangkapan dibuat. -SuaraTv

MR :  Mahasiswa antara mereka yang dikencing 


MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails