Monday, November 26, 2018

Kecoh Pergaduhan Di Subang Jaya Sebab Kuil



KUALA LUMPUR – Berlaku pergaduhan di antara dua kumpulan berhubung isu pemindahan Kuil Sri Mariamam di USJ USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya. Subuh hari ini.
Menurut Facebook Polis Daerah Subang Jaya, pergaduhan berpunca daripada salah faham di antara dua kumpulan sehingga mengakibatkan anggota polis mengawal untuk mengelakkan rusuhan.
“Punca kejadian adalah perselisihan faham antara dua kumpulan berkenaan isu perpindahan Kuil,” tulis pejabat polis daerah dalam suatu kenyataan di Facebook
Polis IPD Subang Jaya juga menasihatkan, “orang ramai tidak membuat apa-apa tindakan yang menyalahi undang-undang.”
“Keadaan adalah baik dan terkawal,” kata hantaran itu.
Beberapa video mula tular di media sosial menunjukkan sebilangan kumpulan terlibat dalam insiden pergaduhan itu, polis antirusuhan juga telah ditempatkan di kawasan tersebut.
Penganut hindu di kawasan itu dilaporkan berkumpul di kuil bersia lebih 140 tahun itu untuk melindunginya daripada dipindahkan.
Kuil itu sepatutnya telah dipindahkan pada 22 November yang lalu.
Rancangan untuk memindahkan kuil itu telah bermula sejak 2007 selepas tanah itu dibeli oleh One City Development Sdn Bhd.
Pada tahun 2014, penghakiman dengan persetujuan di mahkamah memutuskan syarikat One City dan dua kumpulan yang bersaing untuk menguruskan kuil itu bersetuju memindahkan tempat ibadat penganut Hindu itu ke atas sebidang tanah, kira-kira tiga kilometer dari tapak asal.
One City juga menyumbangkan RM1.5 juta kepada pihak kuil sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelesaian.
Walau bagaimanapun, para penganut terus menentang usaha memindahkan kuil itu yang dilaporkan telah wujud sejak tahun 1891.-SuaraTv


18 kenderaan dibakar dalam rusuhan

2 comments:

Anonymous said...

Makin MELAMPAU puak PENGGANAS HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri LANKA ni!

Maka, akan terus MERUSUHlah depa dan BINA lagi berLAMBAK KUIL2 HINDU HARAM depa - utk. menDOMINASI dan MENAKUT2kan kita, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu di TANAH MELAYU pusaka kita sendiri ni!

Lihat ada 300, 000 KUIL HINDU HALAL dan HARAM kat NEGARA ISLAM kita ni - sdgkan MASJID2 dan SURAU2 hanya berJUMLAH 30,000! APA KEJADAHnya ROMPAKAN TANAH2 pusaka kita, diBIAQkan sewenangnya di TANAH MELAYU kita ni - dgn. BINA KUIL2 HINDU HARAM sesuka hati sini sana, sampaikan bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita sendiri diTINDAS dan diDISKRIMINASI?!! Tgk. sajalah PUCHONG kejadah tu - bnyak SURAU2 dan MASJID2 BUROK dan SEMPIT, sementara TANAH2 LUAS utk. KUIL2 HINDU yg. makin BERLAMBAK!

Lepas tu, puak PENGGANAS2 HINDU ni akan MERUSUH dan nak PAMPASAN wang dan tanah lain yg. berJUTA pula, bila KUIL2 HINDU HARAM ni nak diROBOHkan!! PENIPUAN dan PENGANIAYAAN betul ke atas ISLAM/umatnya, yg. jelas MELANGGAR Undg2 Perlembagaan 3(1)!!

Lihat di - https://www.editormalaysia.com/5802/

RIDHUAN TEE: KUIL HINDU LEBIH BANYAK DARI MASJID

by Zulaika Yusuf

November 26, 2018.

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Timbalan Ketua Polis Negara bagi Amaran Blogger jangan manipulasi isu, tapi ada ke dia (TPKPN) tu semak blogger-blogger lain yang menggunakan bahasa selain bahasa malaysia tak membuat kerja-kerja menghasut ? balik-balik mereka terus sentiasa mendapat pembelaan pihak berkuasa yang kita penduduk asal terus tertindas . Nak tanya kat TPKPN adakah diorang (kaum yang mendapat pembelaan dari pihak berkuasa kerana memusuhi melayu islam) tu yang akan membaca talkin, membawa mayat dia ke lubang kubur dan mendoakan dia nanti. Apakah keadilan di Malaysia ni hanya bermakna untuk menindas bangsa melayu dan islam ? ada sesiapa boleh senaraikan segala bentuk penindasan dan ketidakadilan pihak berkuasa terhadap melayu islam dan pembelaan yang berlebihan untuk kaum-kaum yang biadap dan melanggar undang-undang negara termasuk memusuhi melayu islam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails