Tuesday, November 27, 2018

17 Lelaki Ditahan Bantu Siasatan Rusuhan Kuil - KPN



SHAH ALAM: Polis menahan 17 individu bagi membantu siasatan insiden rusuhan di tapak Kuil Sri Mariamman, USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya, awal pagi tadi.
Semua lelaki tempatan yang sedang dikenal pasti usia itu ditahan sehingga petang tadi.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun, berkata suspek yang ditahan itu termasuk tiga lelaki Melayu dan tiga lelaki India yang cedera dalam pergaduhan berkenaan.
“Mereka ditahan selepas didapati berada di lokasi kekecohan berkenaan dan polis turut merampas dua pedang, dua kayu serta paip getah.
“Insiden itu turut mengakibatkan seorang Koperal dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya patah tangan ketika cuba meleraikan pergaduhan antara dua kumpulan berkenaan.
“Kita sudah mengenal pasti dalang utama kejadian itu dan sedang mengesannya bagi membantu siasatan,” katanya pada sidang media khas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini, malam ini.
Hadir sama, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim; Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd dan Ketua Polis negeri, Datuk Mazlan Mansor.
Mohamad Fuzi berkata, pihaknya sedang menjalankan siasatan secara menyeluruh dan sehingga kini menerima 29 laporan polis berkaitan kejadian itu.
“Kita akan mendapatkan kebenaran reman ke atas semua suspek di mahkamah esok,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, polis menafikan dakwaan kelewatan pihaknya tiba di kuil berkenaan sehingga berlaku rusuhan terbabit.
“Bertindak atas maklumat awam pada jam 2.40 pagi, empat kereta peronda polis (MPV) dan beberapa Unit Rondaan Bermotosikal (URB) tiba di lokasi kejadian 10 minit kemudian (2.50 pagi).
“Setibanya di lokasi itu, terdapat seramai 50 lelaki Melayu dan atas tujuan keselamatan, sepasukan 700 anggota polis termasuk dari IPD Serdang serta Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) turut tiba di kuil berkenaan pada jam 5 pagi.
“Sehingga kini, kita menjalankan pemantauan berterusan selama 24 jam di sekitar kawasan berkenaan dan keadaan masih terkawal,” katanya memaklumkan proses pemindahan kuil itu pernah dibuat beberapa kali sebelum ini namun gagal.
Justeru, Mohamad Fuzi menasihatkan semua pihak termasuk ahli politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) supaya tidak mengeluarkan sebarang kenyataan provokasi atau hasutan yang boleh menimbulkan ketegangan kaum.
“Selain itu, saya menasihatkan seramai 2,000 orang awam yang dikatakan berada di sekitar lokasi kejadian ketika ini tidak mencetuskan huru hara atau provokasi,” katanya.
Media melaporkan sebanyak 18 kenderaan dibakar dan sebuah MPV polis dibaling batu dalam kejadian rusuhan di tapak kuil berkenaan.
Dalam kejadian kira-kira jam 2 pagi itu, puluhan individu berkumpul dan merusuh di kawasan tapak kuil berkenaan sebelum tercetus pergaduhan di lokasi terbabit.
Difahamkan, perselisihan faham antara dua kumpulan mengenai isu perpindahan tapak kuil itu menjadi punca pergaduhan berkenaan. (BH)

2 comments:

Anonymous said...

Tgk. punya GANASnya puak PENGGANAS PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka -yg. di TAJA si BANGKAI Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, terutamanya waythamoorti/ramasamy/rayer JILAKA2 tu! Dah ambil $1.5 JUTA dr. PEMAJU, tapi TAK nak PINDAH - dan KUIL HINDU tu sebenaqnya dibina pd. thn. 1974!! PENIPU betul puak PENGGANAS DAPbangkai ANJING ni!

FRU dan BOMBA, yg. mcm. TAKUT aja tu pun, boleh diHALANG sewenangnya si PENGGANAS2 PAR*A HINDU ni - apahal?! Patutnya ATM kita dah TURUN, apalagi BERIBU PENDATANG2 PAR*A ni dok MENGANCAM keselamatan RAKYAT dan NEGARA, terutamanya bangsa BUMIPUTERA kita!! Dah tiba masa, ROBOHkan SETIAP KUIL2 HARAM dgn. BANTUAN ATM!! Mcm. mana KUIL2 HINDU HARAM ni boleh diBIAQkan MEROMPAK akan TANAH rakyat dan negara sesuka hati sampaikan JUMLAH KUIL2 skrg. adalah 300,000, sdgkan MASJID2 dan SURAU2 di NEGARA ISLAM kita ni hanya 30, 000!

UNDG2 PERLEMBAGAAN 3(1) kita telah diPIJAK mcm. SAMPAH habis2an oleh puak PENGGANAS PAR*A hibdrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni!

Lihat di - https://www.bharian.com.my/berita/kes/2018/11/502436/lebih-2000-berkumpul-halang-fru-masuk

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Memang akin MELAMPAU puak PENGGANAS HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri LANKA ni!

Maka, akan terus MERUSUHlah depa dan BINA lagi berLAMBAK KUIL2 HINDU HARAM depa - utk. menDOMINASI dan MENAKUT2kan kita, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu di TANAH MELAYU pusaka kita sendiri ni!

Lihat ada 300, 000 KUIL HINDU HALAL dan HARAM kat NEGARA ISLAM kita ni - sdgkan MASJID2 dan SURAU2 hanya berJUMLAH 30,000! APA KEJADAHnya ROMPAKAN TANAH2 pusaka kita, diBIAQkan sewenangnya di TANAH MELAYU kita ni - dgn. BINA KUIL2 HINDU HARAM sesuka hati sini sana, sampaikan bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita sendiri diTINDAS dan diDISKRIMINASI?!! Tgk. sajalah PUCHONG kejadah tu - bnyak SURAU2 dan MASJID2 BUROK dan SEMPIT, sementara TANAH2 LUAS utk. KUIL2 HINDU yg. makin BERLAMBAK!

Lepas tu, puak PENGGANAS2 HINDU ni akan MERUSUH dan nak PAMPASAN wang dan tanah lain yg. berJUTA pula, bila KUIL2 HINDU HARAM ni nak diROBOHkan!! PENIPUAN dan PENGANIAYAAN betul ke atas ISLAM/umatnya, yg. jelas MELANGGAR Undg2 Perlembagaan 3(1)!!

Lihat di - https://www.editormalaysia.com/5802/

RIDHUAN TEE: KUIL HINDU LEBIH BANYAK DARI MASJID

by Zulaika Yusuf

November 26, 2018.

(Tok Terkedu)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails