Tuesday, November 27, 2018

Rusuhan Didalangi Orang Islam? -ADUN Kota Kemuning

Kenyataan sebelum dan selepas, V Ganabatirau Veraman.

SHAH ALAM - Tuduhan melulu Exco Pemberdayaan dan Pembangunan Sosio Ekonomi dan Kerajaan Prihatin Negeri Selangor V Ganabatirau Veraman yang mengaitakan insiden rusuhan yang berlaku di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, semalam di dalangi oleh orang Islam 'memakan diri'.

Mana tidaknya, beliau yang juga merupakan Adun Kota Kemuning, itu terpaksa menarik balik kenyataan itu di Facebooknya setelah didakwa netizen cuba mengapikan insiden berkenaan dengan menggunakan isu perkauman.
V Ganabatirau pada awalnya memuat naik status  mendakwa bahawa 'Serangan itu dilakukan oleh kumpulan orang Islam', kemudian membuat 'u turn' dengan mengemas kini statusnya di perenggan berkenaan dengan menyatakan bahawa insiden itu 'didalangi oleh kumpulan gengster'.

Sebelum itu, status V Ganabatirau itu menarik perhatian Presiden Multiracial Reverted Muslim (MRM), Firdaus Wong Wai Hung yang ternyata kesal dengan sikap Adun berkenaan.

Katanya, beliau tidak faham apa tujuan sebenar Adun itu memuat naik kenyataan seumpama itu.

"Apakah tujuan YB V. Ganabatirau menulis; “The attack by a group of Muslims group”.
"Sebagai seorang wakil rakyat yang mewakili rakyat berbilang bangsa dan agama, tindakan YB menulis dan menuduh semberono “Muslim Group” tanpa siasat amat mengecewakan dan boleh menimbulkan ketegangan kaum dan agama," katanya.

Justeru beliau memohon agar orang ramai membuat laporan polis terhadap kenyataan itu agar pihak Polis Diraja Malaysia menyiasat beliau di atas kenyataannya yang tidak bertanggungjawab itu.

"Sahabat semua bertenang dan jangan bertindak melulu. Ada pihak yang cuba menangguk di air yang keruh salam situasi sekarang. Jangan kerana sebilangan kecil yang tak menghormati undang-undang negara, kita menggadaikan keharmonian dan keamanan negara yang kita kecapi selama ini," katanya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Sejam padam kebakaran kenderaan di kuil]
[ARTIKEL BERKAITAN: Insiden rusuhan tidak babit unsur perkauman]

Berhubung insiden kekecohan itu difahamkan berlaku berikutan perselisihan antara dua kumpulan mengenai isu perpindahan tapak kuil.

Video kejadian itu viral dalam media sosial. Turut dilaporkan banyak kenderaan terperangkap dalam kesesakan di sekitar kawasan berkenaan pada waktu puncak pagi semalam.





Berdasarkan fakta, kuil tersebut sepatutnya dipindahkan pada 22 November lalu berdasarkan arahan dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 11 Mac 2014.

Empat pihak terlibat telah bersetuju memindahkan kuil tersebut dan menyerahkan kembali tapak kuil dalam keadaan kosong kepada pemilik tanah.

Empat pihak terlibat dalam penghakiman berkenaan ialah kerajaan negeri, pemilik tapak kuil berkenaan One City Development Sdn Bhd (One City) serta dua individu yang mendakwa pentadbir kuil tersebut, K. Chellappa dan M. Nagaraju.

Kerajaan negeri turut menyerahkan tanah seluas kira-kira 0.4 hektar (satu ekar) yang terletak kira-kira tiga kilometer dari lokasi asal kuil.

One City juga menyumbangkan RM1.5 juta kepada pihak kuil sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelesaian.
Bagaimanapun, ada pihak terus menentang usaha memindahkan kuil itu yang dilaporkan telah wujud sejak 1891.
[ARTIKEL BERKAITAN: Isu pindah kuil semua perlu akur arahan mahkamah] 
(SH)

2 comments:

Anonymous said...

Sungguh MENAKUTkan kerana si PENIPU2 dr. PENJAJAH2 PAR*A yg. TERLALAK nak hak 'KESAKSAMAAN' kat TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang berzaman kita ni, sebenaqnya adalah dr. SERPIHAN2 PENGGANAS HINDU dr. BJP dan puak TAMIL EELAM Sri LANKA - yg. MENAJA si waythamoorti-rayer/hindrafHOMO dan PENDATANG2 PAR*A HINDU amat RASIS dlm. DAPbangkai ANJING JIJIK Zionis ni! Dan PENGGANAS2 PAR*A Hindu dr. INDIA dan SRI LANKA ni senang dpt. IC/PASSPORT PALSU kita, sbb. diTAJA pula si ramasamyHOMO/DAPbangkai ANJING ni!

Maka, akan terus MERUSUHlah depa dan BINA lagi berLAMBAK KUIL2 HINDU HARAM depa - utk. menDOMINASI dan MENAKUT2kan kita, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu di TANAH MELAYU pusaka kita sendiri ni!

Dah ambil $1.5 JUTA dr. PEMAJU, tapi TAK nak PINDAH - dan KUIL HINDU tu sebenaqnya dibina pd. thn. 1974!! PENIPU betul puak PENGGANAS DAPbangkai ANJING ni!

Patutnya bawa sj. ATM - TANGKAP semua perusuh2 PENGGANAS2 PAR*A ni, yg. makin MELAMPAU! Apalagi, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 32 & 41, DYMM YDPA adalah KETUA UTAMA NEGARA dan PEMERINTAH TERTINGGI ATM - dan mesti MELINDUNGI Islam/umatnya dan HAK dan IDENTITI seluruh bangsa Bumiputera kita, mengikut UNDG2 3(1) dan 153!

Dan DYMM YDPA patut ISYTIHARkan DARURAT segera, sbb. TAK mesti mengikut nasihat PM/Menterikah dll (hanya '"HENDAKLAH", bukan "MESTI" mengikut nasihat, walau MAKNA "HENDAKlah" dah diPALSUkan di KAMUS DBP setalah ANJING PN PAR*A tu menSABOTAJ akan DBP), mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Itulah, si PENGGANAS PENDATANG Par*a HINDU hindrafHOMO/PENGGANAS Tamil Eelam SRI LANKA DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni TAK habis2 nak MENIPU, kononnya KUIL HINDU ni diSERANG oleh umat ISLAM kita! Mana PDRM – cepat TANGKAP si BINATANG BUAS PAR*A ni!!! Kalau umat ISLAM/MELAYU menipu mcm. ni, CEPAT aja akan TANGKAP!

Dahlah tu, asyik MERUSUH dgn. GANAS si PAR*A2 ni, mcm. NEGARA ISLAM kita ni KEPALA2 BAPA si PENDATANG2 PAR*A Hindu ni punya, lepas tu SALAHkan umat ISLAM kita, dan seolah si PENGGANAS2 PAR*A Hindu ni sj. yg. boleh MERUSUH sesuka hati! Dahlah tu, si PENGGANAS2 PAR*A Hindu ni TAK pernah dikenakan HUKUMAN pun akibat RUSUHAN2 BUAS depa ni- termsk. yg. SERANG polis2 dan anggota2 MP kita dr. dulu lagi, kerana nak MEROBOH kuil2 HARAM2 depa, yg. makin BERLAMBAK kat NEGARA ISLAM kita ni, yg. sewenangnya MEROMPAK tanah2 pusaka kita kat TANAH MELAYU kita ni!

Tok Terkedu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails