Monday, November 26, 2018

Tolak ICERD, Usul DUN T'ganu.



KUALA TERENGGANU, 17 Rabiulawal 1440H, Ahad – Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu ke-14 hari ini meluluskan sebulat suara usul tergempar menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).​​​​​​​
Usul dikemukakan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Buruk, Muhammad Khalil Abdul Hadi, kemudiannya disokong dan dibahaskan ADUN Tepuh Hishamuddin Abdul Karim.
​​​​​​​Ketika membentangan usul berkenaan, Muhammad Khalil berkata, beliau mengambil maklum berkenaan kenyataan dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri pada Jumaat lalu untuk tidak meratifikasi ICERD, namun terdapat kenyataan susulan di kalangan menteri Kabinet yang masih lagi kabur dan membimbangkan.
‘Saya mengusulkan kepada dewan yang mulia ini agar menerima usul ini untuk dirundingkan. Ia (meratifikasi) adalah langkah ke belakang, membahayakan masa depan negara dan boleh menjejaskan keharmonian masyarakat majmuk.
“Isu ini melibatkan perkara-perkara tertentu kerana melibatkan pencabulan kontrak sosial yang telah dipersetujui semua kaum, melibatkan kepentingan orang ramai apabila melibatkan isu hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. Perkara ini perlu disegerakan kerana ia menyentuh pelanggaran kedaulatan institusi istana dalam melibatkan perkara berkaitan agama Islam dan hak istimewa Melayu,” katanya.
Perbahasan isu itu berlangsung kira-kira 15 minit dan Yang Dipertua DUN Terengganu Yahaya Ali hanya membenarkan seorang sahaja berbahas dan ia diluluskan tanpa bantahan daripada semua 32 ADUN iaitu 22 orang mewakili PAS dan 10 Barisan Nasional (BN).
Hari ini adalah sidang pertama DUN Terengganu dan akan berakhir pada Khamis ini. – Bernama

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails