Tuesday, November 27, 2018

Awas! Ini 6 Berita Penting Mengenai Rusuhan Kuil..

Kuil Sri Maha Mariamman
Pihak FRU bersiap-sedia memastikan kawalan ketat di lokasi insiden rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman. - Foto Astro AWANI
DALAM tempoh lebih 24 jam lalu, isu rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya mencetuskan pelbagai komen, pandangan dan kenyataan daripada pelbagai pihak.
Persoalan yang berlegar dalam pemikiran umum berkisar tentang ketenteraman awam, kestabilan masyarakat dan hubungan antara kaum. 
Keadaan adalah terkawal dan pihak berkuasa memberi jaminan ketenteraman awam menjadi keutamaan bagi mengelak sebarang insiden tidak diingini.
6 berita penting mengenai rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman
Berikut 6 berita penting yang perlu anda tahu berkait isu ini sejak enam jam yang lalu:


1. Kira-kira 1,400 anggota FRU dan polis trafik Kuil Sri Maha Mariamman malam ini (Selasa, 27 November 2018)
Polis akan menggunakan pendekatan lebih tegas bagi memastikan insiden rusuhan di tapak kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Seafield, Subang Jaya tidak berulang termasuk menambah bilangan anggotanya di lapangan.
Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim, berkata pihaknya akan mengambil tindakan yang sewajarnya berlandaskan undang-undang yang diperuntukkan untuk mengawal situasi di lokasi terbabit.
PDRM akan menempatkan kira-kira 1,400 anggotanya di lokasi panas itu pada Selasa malam.
LIHAT: Kronologi insiden Kuil Sri Maha Mariamman


2. Adakah ini isu perkauman? PM Tun Dr Mahathir bersuara...
“Rusuhan yang berlaku di kuil Sri Maha Mariamman, di USJ25, Subang Jaya Isnin lalu, merupakan satu insiden jenayah dan tiada kaitan dengan unsur-unsur lain."
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, ia tidak timbul sama sekali isu perkauman mahu pun isu berkaitan agama, walaupun ianya berkaitan perpindahan kuil.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Jabatan Perdana Menteri hari ini, beliau berkata beliau telah dimaklumkan oleh pihak polis tentang perkembangan terkini siasatan ke atas kejadian tersebut.
Ini ketegasan PM terhadap dalang di sebalik keganasan ini.

3. Majlis Keselamatan Negara (MKN) Selangor bincang langkah seterusnya
Satu Mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Selangor diadakan petang Selasa bagi membincangkan langkah seterusnya berhubung insiden yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, awal pagi semalam.
Menteri Besar, Amirudin Shari yang memaklumkan perkara itu menerusi akaun Twitternya hari ini berkata, keutamaan beliau kini ialah untuk mengembalikan ketenteraman awam.
BACA: Insiden kuil: Selangor adakan mesyuarat Majlis Keselamatan Negara
Tetapi, pihak media tidak diberitahu mengenai lokasi mesyuarat itu diadakan.


4. Anggota JBPM cedera dalam rusuhan, bukan maut
Seorang anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya cedera manakala jentera dinaiki turut dirosakkan kumpulan perusuh yang berhimpun di sekitar Kuil Maha Mariamman, dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi tadi.
Anggota berkenaan diserang selepas pasukan bomba dari balai terbabit tiba di lokasi sebaik mendapat maklumat sebuah kereta terletak di luar kuil terbakar.
Ia sekali gus menamatkan berita palsu yang tular di media sosial mengenai kononnya anggota bomba tersebut maut dalam rusuhan.


5. Dua menteri jumpa PM selepas jumpa pihak kuil
Dua orang menteri, Menteri di JPM P. Waytha Moorthy dan Menteri Sumber Manusia, M Kula Segaran bertemu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menyelesaikan isu tersebut.
Pertemuan itu dibuat selepas Moorthy mengadakan perjumpaan bersama beberapa pihak di kuil berkenaan.
Sebelum itu, P Waytha Moorthy mengumumkan Kuil Sri Maha Mariamman tidak akan dirobohkan sehingga mendapat penyelesaian penuh.
Keinginan pihak tidak mahu kuil itu berpindah akan dibawa ke perhatian dan pertimbangan PM dan MB Selangor.

6. Pihak pemaju, kuil perlu cari jalan menang-menang
Kerajaan Selangor diminta mencari jalan penyelesaian ‘menang-menang’ antara pemaju swasta dan pengurusan kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, di sini, membabitkan kes pemilikan tanah.
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, berkata ia juga perlu dirangka secara menyeluruh bagi memastikan insiden rusuhan di sekitar kuil itu tidak berulang. (AA)

6 comments:

Anonymous said...

APA HALnya POLIS masih nak berBINCANG dgn. si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis, yg. seolah mcm. masih nak MERUSUH lagi! TANGKAP aja! Ini bukan PAR*A biasa, ini PENGGANAS2 termsk. yg. ASING dan amat GANAS, dr. puaka TAMIL EELAM Sri LANKA oi!!!!!!

GERAM betul aku; asyik bagi MUKA kat PENJAJAH2/PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni, mcm. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, KEPALA2 BAPAK si PENJAJAH2/PENGGANAS2 PAR*A HINDU ni punya!!!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/sekumpulan-lelaki-berhimpun-di-hadapan-kuil-1.795255

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Mana geng PAS yg nak demo ICERD, turunlah demo kat seafield tu...

Anonymous said...

Tgk. KERETA dan ANGGOTA BOMBA Islam/Melayu kita, adik Muhammad Adib Mohd Kassim, 24 - pun diSERANG dgn. GANAS sampai PARU2 ROSAK dan TULANG RUSUK PATAH - oleh si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafhomo/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni! BINATANG betul!!

Patutnya bawa sj. ATM - TANGKAP semua perusuh2 PENGGANAS2 PAR*A ni, yg. makin MELAMPAU! Apalagi, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 32 & 41, DYMM YDPA adalah KETUA UTAMA NEGARA dan PEMERINTAH TERTINGGI ATM - dan mesti MELINDUNGI Islam/umatnya dan HAK dan IDENTITI seluruh bangsa Bumiputera kita, mengikut UNDG2 3(1) dan 153!

Dan DYMM YDPA patut ISYTIHARkan DARURAT segera, sbb. TAK mesti mengikut nasihat PM/Menterikah dll (hanya '"HENDAKLAH", bukan "MESTI" mengikut nasihat, walau MAKNA "HENDAKlah" dah diPALSU-kan di KAMUS DBP setalah ANJING PN PAR*A tu menSABOTAJ akan DBP), mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150!

Lihat di -
https://suara.tv/27/11/2018/doakan-dia-pinta-tunang-muhamad-adib/

‘Doakan Dia…’ Pinta Tunang Muhamad Adib

November 27, 2018 Naimah Shaari

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

OI si anon HOMO JIJIK 1251, TAK payah MENYAMAQlah si BANGKAI ANJING DAPeliwat HOMO ZIONIS oi!!

Yg. lu nak GERTAK akan umat ISLAM/MELAYU kami utk sertai si RUSUHAN" HARAM si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis kat KUIL tu apahal?! BABI LU!!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

JILAKA betul!

Skrg .si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni nak MENYALAHkan DYMM Sultan Selangor terCINTA kita pula dan POLIS - utk. MENGALIH PERHATIAN dr. JENAYAH2 TERORISMA/SAMSENG si PENGGANAS2 PAR*A HINDU amat BUAS ni, yg. MENYERANG POLIS dan BOMBA, termsk. MENCEDERA PARAHkan seorg. anggota BOMBA Islam/Melayu kita, dan MEMBAKAR KERETA2, MENYERANG KERETA2dan ORANG2 AWAM (termsk. artis YUNA kita yg. allau kat sisu mlm. tadi) dan PEJABAT PEMAJU, yg. dah bagi PAMPASAN $1.5 JUTA, yg. dah diCEKUP puak PENGGANAS PAR*A HINDU PENIPU ni!!

Lihat di - https://www.malaysia-today.net/2018/11/27/seafield-temple-committee-blames-selangor-sultan-for-conflict/

Seafield temple committee blames Selangor Sultan for conflict

By MT Webmaster On Nov 27, 2018

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

PEMBETULAN:

JILAKA betul!

Skrg .si PENGGANAS2 PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni nak MENYALAHkan DYMM Sultan Selangor terCINTA kita pula dan POLIS - utk. MENGALIH PERHATIAN dr. JENAYAH2 TERORISMA/SAMSENG si PENGGANAS2 PAR*A HINDU amat BUAS ni, yg. MENYERANG POLIS dan BOMBA, termsk. MENCEDERA PARAHkan seorg. anggota BOMBA Islam/Melayu kita, dan MEMBAKAR KERETA2, MENYERANG KERETA2dan ORANG2 AWAM (termsk. artis YUNA kita yg. lalu kat situ mlm. tadi) dan PEJABAT PEMAJU, yg. dah bagi PAMPASAN $1.5 JUTA, yg. dah diCEKUP puak PENGGANAS PAR*A HINDU PENIPU ni!!

Lihat di - https://www.malaysia-today.net/2018/11/27/seafield-temple-committee-blames-selangor-sultan-for-conflict/

Seafield temple committee blames Selangor Sultan for conflict

By MT Webmaster On Nov 27, 2018

(Tok Terkedu)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails