Thursday, November 29, 2018

Kisah T/Masak Tempatan Dituduh Warga Asing Cetuskan Kebakaran..


Tukang masak tampil nafi mulakan kekecohan di kuil
Seorang tukang masak yang dituduh sebagai warga asing yang mencetuskan kebakaran rumah kongsi berdekatan Kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya sebelum ini, tampil membersihkan namanya hari ini.
'Bukan saya yang mula kebakaran di kuil' - Tukang masak
Sulaiman tampil menjelaskan hal sebenar kerana ramai yang salah sangka terhadapnya, termasuk saudara-maranya sendiri. - BERNAMA
Sulaiman Abdullah, 32, berkata pada waktu kejadian pada jam 1.00 tengah hari Isnin lalu, beliau mendapati rumah kongsinya yang dibuat daripada kontena itu telah terbakar ketika tiba untuk mengambil pakaiannya untuk dibasuh.

"Ketika tiba saya dapat melihat dua kontena terbakar dan saya terus masuk ke ke dalam tetapi hanya sempat menyelamatkan beg berisi Al-Quran dan sejadah.

"Ketika keluar dari kontena itu, sekumpulan lelaki mengepung saya dan menuduh saya memulakan kebakaran kerana saya memakai sarung tangan di tangan sebelah kiri sebelum mula memukul saya," katanya ketika ditemui di kediaman adiknya di Kuala Lumpur.

Katanya beliau kemudiannya diselamatkan pihak polis yang membawanya keluar dari kawasan itu.

Sulaiman yang sudah mula tinggal di rumah kongsinya itu sejak empat bulan lalu bekerja di sebuah restoran di dalam bangunan menara MCT, One City, Subang Jaya.

Beliau yang juga seorang warga negara tempatan berkata tindakannya tampil menjelaskan hal sebenar adalah kerana laporan kejadian itu tular di internet sehingga menimbulkan salah sangka orang-ramai terhadapnya, termasuk daripada kenalan dan saudara-maranya.

Beberapa laporan media sebelum ini melaporkan warga negara asing dikatakan memulakan kebakaran rumah kongsi itu.

Sulaiman menjelaskan rumah kongsi itu disediakan majikan bagi pekerja restorannya dan beliau sememangnya memakai sarung tangan ketika memasak.

Beliau turut membuat satu laporan polis di Balai Polis USJ 8, Subang Jaya mengenai kejadian sebenar itu.
- Bernama

1 comment:

Anonymous said...

ambil pengajaran. bertindak jgn asyik guna emosi dn melatah. yg tk bersalah jd mangsa terfitnah. kerana itu kekalkn harmoni jauhi kekacauan terutama yg suka mnggunakn elemen agama... tk kira agama apa.

ingat semula tragedi perang siffin dn jamal yg menggugurkn ramai sahabat2 rdh..akibat fitnah. seorg buat hal habis semua terbabit.

dlm perhimpunan hanya perlu seorg baling batu... binasa semua.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails