Thursday, July 26, 2018

Masjid Truck: Cara Jepun Hormati Atlet Muslim Di Olimpiade 2020 - VIDEO

 Masjid Mobil: Cara Jepun Hormati Atlet Muslim di Olimpiade 2020
SUKAN

Sebuah signal toleransi agama dari Jepun dilontarkan dua tahun menjelang digelarnya Olimpiade dan Paralimpiade 2020. Wujudnya adalah sebuah truk yang dimodifikasi menjadi masjid mobil full AC dan selesa, berkapasiti untuk 50 orang solat berjamaah.

Penganjur penyelenggara menyebutkan, masjid mobil untuk para atlet Muslim itu akan ditempatkan di perkampungan atlet. Tapi tidak akan dipasang di stadium atau venue pertandingan.

"The Mobile Mosques" itu merupakan antisipasi atas kekhuatiran atlet Muslim yang akan bertanding dalam event olahraga akbar Olimpiade dan Paralimpiade.

Libatkan mahasiswa Muslim di Jepun

Truk yang dimodifikasi dengan teknologi termodern itu, dipamerkan belum lama ini di kota Toyota, Prefektur Aichi. Perencanaan pembuatan masjid mobil seharga 100 juta Yen  itu dilakukan dengan melibatkan para mahasiswa Muslim yang kuliah di Universiti Yamaguchi. 

Para mahasiswa juga diundang untuk melakukan ujicuba masjid mobil tersebut. Para mahasiswa menunjukkan satu hal yang masih kurang, yakni kompas yang menunjukkan arah Mekkah.

Pimpinan projek Yasuharu Inoue mengatakan; "Dengan itu ia berharap dapat menyediakan tempat solat bagi para atlet maupun penonton yang beragama Islam."

Sementara presiden perusahaan pembuat truk mesjid di Yanai, Tetsuro Akimoto mengharapkan, masjid mobil yang akan dipasang di wisma atlet itu boleh menunjukkan "omotenashi" bahasa Jepun untuk keramahtamahan

  Tribunnews/ Youtube

5 comments:

Anonymous said...

eh taada pulak kaitkan dgh ph.biasanya ada seperti berikut.,contoh.

'komen ibnu hasim:apa kaitan masjid truck dgn PH bila kerajaan PH nak sediakan truck masjid.PH tak prihatin bab solat'.

sikit cadangan sepatutnya kelantan tregganu sudah lama ada truck begitu.banyak tempat yg taada surau seperti tempat perkelahan.negara isle dan islang patut malu dgn jepun.

apa pun tahniah pada PH kerana alih perhatian ibinu hasim dari siarkan cerita telanjang bogel.

Anonymous said...

Islam makin bersinar walau berhadapan cabaran dari golongan yg irihati pada agama suci.

Anonymous said...

truck tu semua tk guna. tkde sumbangan pd islam. jepun tu kafir harbi berpura2 tolong islam. tambsh peruntukan utk islam dn sekolah tahfiz pun menipu aje.

selagi jepun tk buat ruu355 jgn caya yg jepun tu santuni islam.

Anonymous said...

irihati dengan ruu355 kot. lihatlah bagaimana sucinya klantan sejak lsksana 355. pompuan jln bogel pun tkde sapa kacau.

sgt bersinar dahi walaun dengsn dedak

Anonymous said...

Alhamdulillah good article tuan ibnu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails