Sunday, July 22, 2018

Royalti Sebagai % Keuntungan.. Mungkin PM Tersasul?



"ROYALTY is paid with reference to production or sales — Rs 5 per unit or 1 per cent of sale etc. It is generally paid for the user of intellectual property rights belonging to someone else, such as trademark, patent etc. Share of profits, on the other hand, is conditional and based upon profits. The one agreeing to take a share of profits is more intimately involved in the running of an enterprise and is a risk taker at that, but the supplier of technology, who has no financial stakes in an enterprise, usually settles for less alluring, but steady and sure royalties."
Saya berterima kasih apabila Perdana Menteri (PM) dalam menjawab soalan dari YB Rantau Panjang mengulangi komitmen pembayaran royalti petroleum kepada Terengganu, Kelantan, Sabah dan Sarawak yang mengeluarkan minyak.
Kekeliruan timbul bila PM menyebut royalti sebagai peratus dari keuntungan.
Pertama kerana ia definisi royalti yang luar dari kebiasaan bila mengaitkan bayaran royalti dengan akaun untung rugi perusahaan aset yang diberi hak untuk mengusahakan dalam keadaan pemunya hak aset berkenaan tiada bahagian dalam pengurusan, pentadbiran, malah akaun untung rugi perusahaan berkenaan.
Biasanya untuk aturan begitu, ia tidak disebut 'royalty'. Ia disebut 'perkongsian keuntungan', atau 'profit sharing'.
Perjanjian antara Petronas dan Kerajaan Terengganu ada menyebut dengan jelas bayaran kepada kerajaan negeri adalah peratus dari pengeluaran.
Saya kira mungkin PM tersasul menyebutnya seperti beliau tersasul antara GST dan GLC dalam satu soal jawab dengan wartawan.
Saya harap begitulah. Jika tidak, kena buat pindaan Perjanjian 1975 yang perlu pula ada penglibatan negeri dalam pengurusan pula jika mahu negeri terlibat sama dalam soal untung rugi.
Saya memandangnya secara bona fide, niat baik dari PM ini dan semoga segalanya baik untuk rakyat dan negara. Terutamanya kepentingan Terengganu yang begitu lama diperlakukan secara tidak adil oleh BN dalam soal hasil petroleum dari bumi Terengganu. Moga PH tak sama dengan BN-lah. 
HAJI AHMAD AMZAD HASHIM
Ahli Parlimen Kuala Terengganu - HARAKAHDAILY 21/7/2018

28 comments:

Anonymous said...

90 PERATUS AHLI PARLIMEN PAS ADA 3 BINI ,MENGAPA?

Anonymous said...

Bini halal takpe..apa masalah nye..jgn g-string udah ler

Anonymous said...

Kerana NAFSU `SERAKAH` SAHAWAT HUBBUD DUNIA mereka MENGATASI segala2nya termasuk hukum hakam agamaNya!

Anonymous said...

Puak ph kafir aja yg pertikaikan bini tiga sebab islam benarkan kahwin lebih dari satu sekiranya boleh berlaku adil. Kafir kahwin lebih dari satu tak boleh tapi ada perempuan simpanan boleh.

Anonymous said...

Jawapan mengapa 3 bini : PAS bermakna Parti Ajaran SYiah, kan geng-geng Syiah bini ramai, boleh nikah muta'ah lagi....

Tak payah pergi Iran tengok kelakuan orang Syiah, tengok pemimpin PAS dah cukup!

Anonymous said...

Tapi kebanyakan tak berlaku adil! Dapat bini muda bini tua diceraikan! Mengapa hanya sunnah nabi bab kahwin saja di ikot tapi bab yg lain2 ditinggalkan?

Anonymous said...

I- I
B- Bukan
N- Nafsu
U- Unta

H- Hanya
A- Ajaran
S- Syiah
Y- Yang
I- Ibnu ikut, boleh kahwin
M- Muta'ah.

Camana Ibnu, awek Getak Sanggul hang "pakai" dulu?



Tapi, kote Ibnu dan mati pucuk...kah kah kah

Zzzzzz..

Mohammad Azren said...

Agama mengajar kita. Bila menerima pemberian orang lain. Jangan lupa ucap kan terimakasih dan bersyukur atas rezeki yg Allah berikan dan tentukan . Tak mengaji ke?--. Orang yg tidak bersyukur adalah Pengikut Ajaran Syaitan a.K.a PAS. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Mengapa ostard Pas sebahagian besar berpoligami. Sebab ubat kuat zakar berlambak dalam BLOGGER PAS. Demi untuk mengukuhkan ekonomi jemaah, maka pakat borong ubat tu. Laki makan ubat power.,bini makan petai. Mana boleh tahan. Hari-hari mau. Tak sempat nak kering bulu. Mahu tak mahu bini terpaksa izin POLIGAMI. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

ROYALTI...Ini semua sallah PAS. Bila PH ajak PAS join PH menuju ke Putrajaya , PAS kata macam-macam...bila PH pegang Putrajaya , PAS mulalah nak merayu-rayu......padan muke...tak bagi ROYALTI pun tak apa, PAS dah kaya ! Kah kah kah

Ya, betul lah... kelakuan pemimpin PAS memang nampak sebiji macam kelakuan pemimpin Siah...mungkin mereka ni (PAS) adalah gerakan SYIAH di MALAYSIA.

Anonymous said...

Maghah sangat hampa kat pas. Bini 3 lah. Hampa semua mati pucuk atau hampa takut kat bini. Takut bini berdosa, berbini 3 tak dosa.

Anonymous said...

Bab takut bini ni, dayus namanya. Mati pucuk malapetaka. Taat setia pada satu bini pulak adalah kewanitaan sifatnya. Wanita hanya taat pada satu suami, tapi lelaki Allah jadikan dengan sifat boleh beristeri sampai 4.

Tp bila pegang liberal, lgbt, atau baik dgn dap, hilang warasnya. Asyik nak marah, maki je kojenya. Dengki memanjang dgn ost bini 3.

Anonymous said...

Bekas Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Datuk Syed Ali Alattas berkata dakwaan kerajaan PH menindas Melayu adalah tidak benar. Beliau mendakwa pihak yang menindas kaum Melayu adalah pentadbiran bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan BN.

Syed Ali bertanya: “Di Johor, siapa yang dapat tanah? Projek pasang papan tanda, siapa dapat? Seorang Melayu pun tak dapat dan jangan haraplah...”

Naib Presiden DPMM, Datuk Fauzi Hassan pula memberitahu pentadbiran dulu tidak membantu orang Melayu, dan “jika ada pun ia dalam bentuk Ali Baba.”

Beliau memberi contoh pemberian projek-projek balak sebelum ini: “Tanya Menteri-Menteri Besar Umno dan Pas, berapa banyak projek balak diberi kepada Melayu?”

PH baru memerintah 60 hari sudah dipertikai tidak membela Melayu; Umno/BN sudah memerintah 60 tahun apakah Melayu betul-betul terbela?

Anonymous said...

Tak payah kalut bab ROYALTI, dulu Amanah , PKR dan Bersatu ajak join PH , hampa dok maki macam2.....la baru nak merengek? Muka tak MALU!

Anonymous said...

Dulu sewaktu hendak dilaksanakan cukai barangan & perkhidmatan (GST), ada menteri kata: “Harga barang pasti akan turun!” Tetapi terbukti harga naik, dan sampai sekarang menteri itu dianggap pembohong @ munafik.

Ana percaya, ana percaya, anak memang bongok!

Dulu arul kanda kata , plan rasionalisasi 1MDB betul, memang tindakan betul umno BN.
Ana percaya , ana percaya, ana puashati dengan penerangannya

Ana sangat sangat bodoh! Maafkanlah ana............

Anonymous said...

Kasian sama tuan hj hasyim,hari2 kena maki. Bertabahlah dgn gelagat pengunjung blog ini.

Anonymous said...

Akan diterbitkan buku politik berjudul, "PAS DI USIA SENJA" karya Ibnu Hasyim. Harga, suku @25 sen. Kalau nak, komen memghasut di bawah kah kah kah

Anonymous said...

Bulu kote Ibnu Hasyim pun dah naik uban.....

Anonymous said...

tuan ibnu sebelum buka blog sudah setuju bersedia dgn syaratnya iaitu... TAHAN MAKI

hihihi

Anonymous said...

:16

TERbaik !

ki ki ki ki

Nak siar berita/rencana, jangan siar yang boleh orang maki tuan Ibnu. Ceritalah pasal planet Marikh, tentang kandungan mineral dalam air laut dsb. Biar ada fakta, jangan berita reka......

Anonymous said...

Tuan Ibnu tak de bakat atau kepandaian sebagai Political Blogger. Tuan hanya ada bakat mengenai isu geografi, pensantren dan sosio-budaya Asia Trenggara.

Hentikanlah rencana/berita politik Tuan, tuan dapat hindari dari makian.

Ops, lupa, Tuang Presideng PAS pun kaki maki maka Tuan Ibnu pun kena belajar tahan maki.

Padan Muka

Anonymous said...

Bagus Pak Hasim, tembak lagi. Ramai dah meroyan sasau.
Terdedahlah buruk perangai mereka.
Ha ha ha

Anonymous said...

yg suci mulia tk penah bohong wasatiyah tk penah sapu duit bg walaun ialah najib dn hj hadi.

sasau buruk perangai tkpe jgn tunggang agama berfikrah khawarij suka kafirkn org dn syiah mutaah takiyyah

Anonymous said...

pas tk patut undi bn di sg kandis.. pas patut undi india bebas yg mimpi dpt wahyu tu.

wahyu lbh besar dpd hj hadi takay mikpi nabi.

Anonymous said...

Dah tak pandai politik, nak masuk politik, asyik kena maki, lebih baik pencen la Pak Ibnu oi....kamu tak ubah macam Nik Abodoh...harap jubah dan serban sahaja yg Islamik, kelaku sebiji macam Syiah.

Anonymous said...

JeMpUtAn Ke MaJlIs WaLiMaTuLuRuS


Dipersilakan tuan/Puanj/Datuk/Dato/Datin/Prof/Dr

ke teratak banglo kami
di Sg Kandis, Selangor
pada
4 Ogos, 2018
untuk menyempurnakan
kenduri kesyukuran
dan
istiadat walimatul-urus
perkahwinan anak kami
Cik MelePAS Bt Mat Makihamun
dengan pasangannya yang handsome
Mat Hamno bin BeeEnd

dan lawannya
Mat Harahap bin Dr Refomasi

Makan bayar sendiri.

Anonymous said...

Anon 6.15 pm...
Apa masalahnya kamu dgn toga isteri atau empat isteri.....?
Kamu tak tahu kah hukumnya harus.. itu bukan isu. Yg menjadi isu di sini ialah tindakan memintas dan merentas perjanjian petrolium petronas yg telah digezett dan perakukan oleh negara. Kenapa pm nak ubah dgn sesuka hati. Pm tiada hak istimewa utk meminda mana2 isi perjanjian tersebut dan perjanjian2 lain. Bukan semua benda dan perkara seseorang Pm boleh buat sesuka hatinya. Wah nampak sangat kelakarnya Pm kita nak spin perjanjian yg telah sedia ada. Ia tidak sah dari segi undang2 samada di malaysia atau seluruh dunia. Ini tindakan yg merbahaya jika undang2 berada di bawah tapak kaki Pm atau sesiapa saja. Ia akan menjadikan sistem perundangan negara bertentangan dgn sistem kemanusiaan. Kita sbg rakyat berharap pakatan harapan masih boleh diharap dlm menjaga hak2 negeri dan rakyat spt yg termaktub dlm perlembagaan. Jgn sampai membangkitka keresahan rakyat krn ia boleh menghapuskan keharmonian yg masih dipertahankan rakyat. Kita harap kerajaan ph menghormati rakyat majoriti yg tidak mengundi mereka...

mursyid said...

Apalah kurangnyanya anon 6.48pm ni.... dengar sini elok2 dan berlapang dadalah kamu.lepas tu fikir2kanlah..
Perkara yg berkaitan urusan kehidupan dunia yg diharuskan tak usahlah dipertikaikan. Ini ada kaitan keperluan hidup peribadi seseorang yg diharuskan sama spt makan minum tidur rehat sudah pastinya tidak akan sama dari segi keperluan dan kekurangannya antara seorag manusia dgn manusia lainnya. Sebab itu dlm hal2 spt ini islam mengharuskannya klu mengarah kpd kebaikan ia dihukumkan sunat dan sebaliknya jika membawa kpd tiada manfaat dimakruhkan ttpi kearah mudarat dan membahayakan diri dan pihak lain maka hukumnya menjadi haram.
Jadi dlm hal kahwin cerai ini islam sudah menyediakan garis panduan yg perlu sudah jelas yg perlu diberi perhatian dan dipelajari oleh umatnya supaya masyarakat islam tidak bercempera dan huruhara. Tapi malangnya che Anon 6.48pm, ramai umat islam termasuk che anon sendiri tidak tahu dan tdk faham serta tidak mengaplikasikan prosedur undang2 dan saranan Islam ini dlm kehidupan harian diri dan negara. Maka ramailah dari kalangan org2 melayu islam di negara ini khususnya dan dunia
umumnya tersilap langkah dlm urusan kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat, maka berlakulah keributan dan porak peranda dlm urusan kekeluargaan masyarakat islam. Akibatnya org bukan islam atau org islam sendiri mempertikaikan ttg islam. Kononnya islam tk bagus dn sbgnya. Yg lebih radikal memanjangkan lagi kesalahan tersebut kpd para alim ulama dan lobai2 yg tda kena mengena dlm kes mereka. Mereka lupa kesalahan sebenarnya mereka yg mengabaikan ajaran islam spt yg disampaikan oleh para ulama dan lobai2 itu... jadi nampak sangat kelemahan umat islam sekarang suka menyalahakan ulama atau org lain apabila mereka gagal dlm sesuatu hal yg berkaitan dgn kehidupan ini... oleh itu kita sbg umat Islam yg bersyahadah dgn 2 kalimah syahadah sbg penyaksian keislaman kita,marilah sama2 kita kembali bertanggungjawab ke atas keislaman dan diri kita sendiri supaya berilah masa yg mencukupi utk bermuhasabah ttg
apa yg telah kita lakukan untuk agama Islam dan diri sendiri demi kerana Allah swt insyaAllah kita akan kembali menjadi satu ummah yg sangat kuat di dunia ini...amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails