Thursday, July 26, 2018

PRK N.49 S/Kandis: Apa Yang PAS Nak Tembak? Sebenarnya '"Sekular, liberal dan sosialis...'



IZWAN ABDUL HALIM 

KL: Terdapat pihak di dalam PH yang merasa amat terpukul dengan keputusan PAS tidak bertanding pada PRK N.49 Sungai Kandis kerana merencatkan agenda dirancang mereka.
Ahli Jawatankuasa Jabatan Pilihan Raya PAS Negeri Kedah, Zulkifli Che Haron berkata, kerana itulah mereka melontarkan tuduhan bahawa PAS membantu BN untuk tetap mengheret PAS dalam PRK tersebut.
Jelas beliau, mereka itu mahu supaya umat Melayu Islam terus berpecah disebabkan ideologi politik dan menjadikan PRK sebagai pentas menyemarakkan sentimen berkaitan.
Menurut beliau, mereka sedar apabila PAS tidak menyertai PRK itu, umat Melayu Islam bukan sahaja mengecilkan pertembungan, malah boleh membina semula penyatuan atas pelbagai gugatan dibuat oleh pihak tersebut.
Tegasnya, PAS tidak ada perkaitan hubungan mahupun terlibat dengan percaturan di Sungai Kandis, sekali gus menyebabkan kalangan mereka itu semakin tidak senang duduk.
"Mereka lebih suka menentang gerakan Islam dan kepentingan Islam. Keutamaan mereka hanya mahu PAS kalah, bukan kemenangan PH atau BN. Kerana PH dan BN hakikatnya dari rumah yang sama.
"Sekular, liberal dan sosialis sebenarnya mereka ini lahir dari perut ibu yang sama, tinggal sebumbung, cuma berlainan bilik. Kerana itulah PH dan BN boleh bersama di Kedah dan Perak.
"Jadi, apabila liberal dan sekular bertembung sesama mereka, sosialis merasa amat tidak senang kerana tiada keuntungan. Maka mereka terus fitnah PAS untuk terjebak ke kancah itu," ujarnya.
-HARAKAHDAILY 24/7/2018

78 comments:

ikan said...

kah kah kah kereta kebal tu bagi la kat geng pigs naik. cif jebon tak heran sebab naik yang real.. geram jangan engkau geram... ponteng nanti kena potong elaun ha.. tak dengar pun geng pigs sokong bab nak potong. kalau bab naik memang laju sokongannya..
#ABAHkauberjambul

Mohammad Azren said...

Apa yg kamu merepek ni Ibnu. Betul apa yg tergambar didalam karikatur tu. Bukan ke PAS sendiri yg melancarkan cogankata #ABAH. Dah terang tidak perlu bersuluh lah Ibnu. Cuma yg lucunya, sehingga kini PAS tidak berani mengakui kerjasama tu. Apa!. Ingat PH hairan ke kalau bergabung sekali pun. Mengikut PRU 14. Dicampur majoriti undi antara PAS dan BN pun tak dapat mengatasi majoriti undi PH. Apatah lagi bila calun PH empunya tahfiz ,. Siapa Lokman Noor Adam tu?.sekadar pencacai Najib seperti Ibnu dan Lobai gak.. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Zawawi (PH) tu Pengetua madrasah, pusat tahfiz al Qura`an, Lokman (BN) tu ketua umno bahgian, lebai2 hamPAS dah gila sasau meracau hilang akal ke dok suruh ahli2 HAMpas sokong ketua umno? Dimana perjuangan demi Islam agama kamu?>>>>>memang HAMpas la lobai2 nih!

Anonymous said...

T.kasih Pak Asim,

Tembak lagi, biar babi-babi tu meroyan lagi..
ha ha ha

Anonymous said...

Memang tepat lah sindiran kartunis satira Azmi Landak, Pas jadi kuda tunggangan umno BN! kah kah kah kah kah kah kah kah........lobai2 pas tukang bentang karpet merah utk dipijak pijak Lokman Adam umno! kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pak asim said...

Aku nk tembak ph, tapi pas pula kena! Adoiyai! !

Anonymous said...

Porno german, bikini Terengganu tak nak tembak? Hudud dan Ruu355 takda dlm Manifesto PIGS tak nak balun sama?

Cakap tak serupa bikin, dah beromen dgn Umno buat malu2 lagi. Ptuii, nama Islam digunakan utk kepentingan masing2.

Anonymous said...

RON JEREMY ADALAH LAGENDA DLM INDUSTRI PORNO.BELIAU ADALAH SEORANG YAHUDI.SEPANJANG BELIAU BERADA DLM DUNIA PORNO BELIAU TLH BERLAKON LEBIH DARI 2300 FILEM PORNO.BELIAU TELAH MEMANCUTKAN SPERMANYA KEPADA LEBIH 2300 WANITA!! WALAUPUN DAH BERUSIA LEBIH 60 TAHUN BELIAU MASIH AKTIF SAMPAI SEKARANG! BELIAU JUGA MENJADI PENGARAH FILEM PORNO.BELIAU ADALAH IDOLA KEPADA SEORANG PEMIMPIN PAS YAITU NASARUDIN TONTOWI! RON JEREMY TLH BERJAYA MENYESATKAN UMAT ISLAM.

Anonymous said...

Apalah kereta kebal PAS engko ni Ibnu Hasyim macam kontol saja aku tengok,kalau setakat tembak ayam Thailand di seberang sempadan Kelantan bolehlah. kah.....kah....kah.....

Anonymous said...

itu kawasn majoriti Islam pas mesti bertanding untuk terus tambah kerusi
adun selangor
kalah menang soal lain
kawasan majoriti kpair pun pas tak berani tanding
kalau macam ni susahlah pas
banyak cakap tapi jentera dakwah dikawasan melayu amno tak mau digerakkan
tak kan nak harap lubok lama jugak
bial nak kembang dakwah pas

Anonymous said...

Aku BUKAN PENGANUT Agama Parti Islam seMalaysia,
agama yang benar cuma satu, iaitu
AGAMA ISLAM
dan
aku sesungguhnya penganut Agama Islam.

PAS bukan agama.
PAS sekadar parti.

Macai-macai PAS kena berhati-hati dalam mengeluarkan pendapat.

Anonymous said...

Pan beromen dengan dap. Boleh pulak. Dengan kapir boleh kerjasama, dengan Islam tak boleh kerjasama. Memang pan adalah tukang pecah belah islam. Ini akibat bertuankan dap. Pan tengok porno silakan tp tak bagus lah tuduh ust2. Pan nak beromen dengan dap silakan. Tp jgn kaitkan pas. Rekod pas bersih, yg kotor ialah tukang fitnah yg beberapa kerat je dalam pan. Majoritinya ialah kapior. Pan dengan kapir dap boleh sekedudukan. Tp tak perlu hairan keran mereka Liberal dan sekular. Peluk cium dengan dap perkara biasa.

Anonymous said...

Lihatlah itulah contoh komen-komen sampah di atas. Tak perlu layan Pak Asin. Ada pula guna nama Pak Asin tiruan.

Hina sungguh puak-pak PH ini.

Anonymous said...

Kau kenal beruk, agak2 kau dgn beruk mana lebih bagus, lebih baik kau jd beruk dr jd mnusia yg tak berguna

Anonymous said...

Gambar malaysiakini sebenarnya membangkitkan kemarahan orang Islam. Dayus kalau orang Islam jika merasa selesa melihatkan ulamak dipersendakan begitu rupa. Bagaimana pan boleh tunduk taat kepada dap dalam soal begini. Jangan keterlaluan.

Anonymous said...

Kiki, ada juga org yg komen acah2 bijak konon dalam berpolitik. Mengata sana, sini dapat faedah ke, ke rasa puas bila dapat mmberi pendapat yg bodoh, bila bgtahu dekat org lain kene ketawakan jd nk puaskan hati kene tulis ajalah, nk bgthu org lain , takde siapa nk percaya sbb hari2 kerja mnipu aja.

Anonymous said...

UMNO dah tak tabur DEDAK kat geng-geng PAS.
UMNO sekarang tabur TAIK KERING kat geng-geng PAS, anda mau ikut?

Anonymous said...

Politik senang aja, yg baik sokong, yang kurang elok tak perlu nak sokong.guna akal fikiran masing2.org2 yg takde akal aja duk marapu dgn harapan org akan percaya apa yg dia ckptu betul, padahal semua org dah tahu org2 mcm bapok dan sekutunya bodoh.

Anonymous said...

Penipu

Anonymous said...

Mana pula pergi si bapok, hrni taknak mnipu ke,

Anonymous said...

pas parti kanak2 terencat... masih main kereta kebal mainan. itulah gambaran pas dgn 355. gurau2 je

nk tembak sekular kunun.. bertanding pun tidak.. tkde duit dok diam2la. kesian umno ditipu puak2 lobai. lbh baik pas merafah sembah tun di putrajaya dpd buang masa di sg kandis.

marilah kita layan kanak2 pas ni tembak meriam kereta kebal tu. mari kita buat2 kena dn sakit... aduuhh sakitnya pakcik kena tembak kereta kebal awak tu.

kanak2 pas pun sorak takbiiir ..ye islam dh menang. budak2 penat main kang tidorla tu. klu tidak memekak je org tua nk buay kerja pun tk senang.

Anonymous said...

walaun memang taraf pemburu babi dlm bukit. tk layan pun berjuang islam. klu layak mana 355.. dh lbih sgt 100 hari.. bkn perlu juta2 pun nk buat.

kartun tu benar sindiran tepat. klu marah sgt dn rasa lobai dihina.. apa kt istihar jihad memerangi kartun. kafir hsrbi kn dulu kartun2 tu baru halal darahnya.. eeh kertasnya.

Anonymous said...

dh tembak bro tp meriam keta kebal tu kertas suratkabar harakah.. mana ada pelurunya. yg ada bunyi tembakan dr mulut... boooomm

terasa jihad dh pun.

Anonymous said...

Beruk Pas lagi tak guna...takut nak masuk gelanggang...takut kpd umno....seblm pru bukan main cakap besar....

Anonymous said...

keta kebal pun tiruan walaun dh perasan jihad. .. apa salah jd pak asim tiruan. yg tiruan lbh bijak dr yg ori.

Anonymous said...

tk marahlah... kartun tu hina pas yg jilat umno. tkde kena mengena dgn islam.

sorang lg berakidah pas adalah agama. kartun pun dianggap agama. wht the hell...

Anonymous said...

Pas setakat berangan...buat kete kebal kayu dan kertas...

Takut nak bertanding bagi mcm2 alasan karut marut...

Anonymous said...

umno kt kt pas... aku ambik ni kau tgk tu.

aku ambik tu kau tgk ni.

pas dpt tengok jela. tu yg bust jeta kebal kertas harakah.

Anonymous said...

Ngaku cedik kunun tapi penakut...tak de modal nak bertanding...kena ikut perintah umno..

Anonymous said...

klu gian nk baca yg byk tipu... bc je harakah sambil derma jihad

Anonymous said...

betul tu... mcm najib tu tk penah pun curi wang rakyat walau 1 sen. kena sokong. rosmah hidup menderita difitnah bermewah2. reza aziz kaki masjid dan pembaca harakah... dituduh buat filem tk pakai baju.

sungguh tidak patut kn kn

Anonymous said...

Nlog ibnu hashim di bela cai bodoo imno..

Anonymous said...

eeh apa cita beruk pulak... benar lah pas memang sesuai dibidang penternakan.. semua jenis mergastua.. dulu pakar babi srkarang dh teroka bidang beruk. sgt bagus bela beruk utk mudah pas gantung bendera di pokok kelapa.

Anonymous said...

ni komen politik ke cerpen lucah.

nk melucah pi blog lain la dol.

asyik romen peluk cium aje walaun ni.

ibnu tk suka tau melucah dlm ni tnpa bukti. klu nk lucah juga.. send ibnu dgn bukti foto seksi dll. ibnu bukan suka fitnah org tau.

jgn sesekali samakn ibnu dgn hj hadi.

Anonymous said...

ni mcm dituju pd tn ibnu aje.. sesuai sgt

Anonymous said...

wake up pas come on brother.. jgn la tunjuk model kertas tu malu kita. kertas bentang ruu pun tk complete lg.

pemimpin kita dh pakai keta betul mewah2.. kita buat model buat apa. nk ngaku pas pun malu tau. model bandar islam pun kita tkmampu buat lg. bandar2 klantan byk yg kotor. islam apa.

lbh baik buat model pasu bunga. hiasi DUN klntan tganu.

Anonymous said...

puak2 PAS di sg. kandis nk mgundi ahli agama atau ahli pjilat liberal? kah3x

Anonymous said...

Tahniah Pak Asim. Lagi kuat meroyan puak-puak anti Islam tu.

ha ha ha.

Anonymous said...

Pas dan umno perlu bersatu di atas landasan islam. Jika agenda ini berlaku semua pmimpin ph dan pendokong mereka akan kecut semua te..r dan pasti tidak lama lagi akan kemuruk...
Ph mesti ditumbangkan...

Anonymous said...

Kan aku cakap guna otak, kalau otak kau cakap, maka tak patutlah, lain kali kau tanya bapa kau salah ke betul kalau dh otak udang sangat

Anonymous said...

Taklah gian kasihan dekat bapok aja, nk mnipu dgn kawan2 dh tak boleh. Takut2 nnt terjun bgunan

Anonymous said...

Penipu

Anonymous said...

Isy.isy.isy... teruknya penyokong PH pan ni. Hidup mereka penuh bergelumang dgn fitnah... jika mereka keluarkan sedekah emas sebesar gunung kinabalu belum tahu lagi dapat menebus dosa mereka....
Fasik level ke berapa penyokong2 Pan ni...? Rupanya penyokong pan ph inilah yg menjadi perosak kpd islam... mnta Allah jauhkan kita dari penyokong pan ph ni.. rata2 mereka ini tiada roh islam... patutlah mereka menjadi pengikut limkitsiang dan guaneng...

Anonymous said...

nk undi yg mempilkudakan agama. ktnya blh syurga.

Anonymous said...

Pas berdakwah utk kemaslahatan masyarakat ttpi Pan ph menyeru org mengamalhan fitnah.. ini bukan ajaran ttpi ilmu kitsiang dan guaneng yg telah menjadi pegangan hidup penyokong pan ph...
Nauu zubillah...

Anonymous said...

adduuuh tktahan meroyannya aku kena tembak keta kebal kertas ibnu tu..

sakitnyaaaa.

Anonymous said...

Pas takut masuk gelanggang..jadi nak tembak ape?...tembak angin laa...kikikikik...

ted manoff said...

Aduhaiii..apasal slh alamat plk tuan ibnu..url ada masalah kerr..boleh sesat jauh tadi..cuba chek balik blog ibnu mana tahu skmm dh bertindak..hehehe..

Anonymous said...

Hebat mamat ni. Mahir sangat bab porno. Agak2 dia boleh sebut tak nama2 sahabat Nabi yg dijamin syurga.

Anonymous said...

Hihihi puak pan dah melalut dah. Teruskan tembakan tuan ibnu. Pakai replika pun depa dah sakit. Makin memfitnah makin terbongkar kejahatan pencacai pan. Fakta zero, pakai fitnah je lah. Dapat pulak ketua sabu the syiah, pengkhianat pas utk hijrah ke dap the pig eater.

Anonymous said...

Hidupkan umno dengan kesedaran Islam, sedangkan ph mesti dimusnahkan kerana jokinya ialah dap golongan kafirun yg jelas menikam Islam dari belakang.

Anonymous said...

jgn sentuh syiah...hj hadi murka tau. kn hadi kt syiah mazhab islam. mu tk kenal syiah jgn ckp. hj hadi tiap tahun peluk syiah.. mu apa tau

Anonymous said...

hapuskn pas dulu sebb kt kuat tp mudah sgt terasa belakang ditikam dap yg lemah.

berkali2 pulak tu lobai terasa tikaman belakang dap... dh serupo saifool hihi

Anonymous said...

PH bukan pilihan terbaik, kerana mereka tidak menjaga kepentingan Islam dan melayu. Mereka mempertahankan uec, ramasamy, liberal, syiah, sekular dan menolak ulamak spt zakir naik. Mereka lebih menyayangi cina dan india dan meminggirkan bangsa mereka sendiri. Mereka adalah golongan yg menentang ulamak secara berterusan. Cara politik mereka mesti distopkan kerana budaya fitnah mereka boleh menular. Mereka juga agak mahir dengan porno. Mereka adalah kelompok terpencil melayu yg menongkah arus.

Anonymous said...

mereka jg mmpermainkn 355.. sgt jht mereka. tun mahathir tu harap serban je besar tp nipu umat islam.

Anonymous said...

Menurut Mujahid lagi, apa yang penting ialah menamatkan segala tuduhan liar berkaitan dakwaan terhadap Ramasamy dan mencari penyelesaian"

Ini contoh statement menteri agama yg pertahan ramasamy yg dikatakan terlibat dengan kumpulan pengganas.

Anonymous said...

sedih sgt kn najib jatuh. harta yg dijumpai tu semua utk kepentingan melayu belaka. rosmah reza aziz dll kan org melayu.. wajib dibantu.

jho low sebenarnya melayu pertama ada kapal mewah kenapa kita dengki.

sebenar dia mnyamar cina utk manipulasi china demi kepebtingan melayu dn islam.

pak penakan kpd mak tiri dua pupu kpd bapak jho low adalah org melayu kita. ramai tk tau.

Anonymous said...

mencari penyelesaian = mempertahan

mana punya dogol dap harbi yg xfhm bahasa malaysia ni.

menteri agama mesti berbahasa begitu. mungkin beliau blum ada bukti. bkn kuasa beliau cr bukti.

kes pengganas kerja polis. polis akn bertindak cr polis tkperlu menteri tunjuk garang. polis ada kuasa cr bukti bkn menteri agama.

kes ramasamy lbh kpd kes polis kerana keganasan unsur jenayah. polis bukan ikut ckp menteri agama. polis ada kuasa sendiri yg luas bab jenayah.

klu menteri tkde bukti nnti itu samy saman sudah jg. dh jd pertikaian antara agama.

tp tindakan polis tkkn jd isu agama.

ngo semua bantah ramasamy pun repot polis bukan repot menteri agama.

penyelesaian lah penting dlm setiap isu. jgn ada isu tp yk selesai2 mcm ruu355. tkkn salah ramasamy juga.

klu bantah marah demo bakar patung dll tp tk selesai tu tk bijak.

Anonymous said...

Amik sebijik drpd 6.17 huhuhu

Anonymous said...

waaaa.......tinggi mencanak rating blog ibnuhasim ari ni! tahniah memecah rekod blog shahbudin.com!

Anonymous said...

Beruk lebih mulia dari barua-barua ternakan roket seperti tard manoffik, azrengay, ikangay dll yang sibuk menfitnah PAS.

Nampaknya musuh Islam lebih takut pada PAS dari UMNO.

Anonymous said...

Walaupun pengetua tahfiz dari planet marikh sekali pun, kita tetap tolak pengetua tersebut jika dia bersekongkol dengan puak liberal dan puak kafir harbi yang telah menghina Islam.

Anonymous said...

Wah barua roket sedang meroyan histeria kecewa PAS tidak masuk perangkap mereka.

Anonymous said...

Wah barua-barua roket sedang meroyan histeria kecewa kerana PAS tidak masuk perangkap mereka.

Anonymous said...

Wah barua roket sedang meroyan histeria kecewa PAS tidak masuk perangkap mereka

Anonymous said...

Jangan "LARI" akidah.

Satu-satunya Agama yg BENAR adalah Islam bukan agama Parti Islam seMalaysia.

PAS hanya parti/persatuan politik dan tingkahlaku PAS sering berubah ikut kehendak pemimpin.
Islam dari dahulu TAK BERUBAH, ALLAH MASIH SATU DAN NABI MOHAMMAD SAW ADALAH RASUL ALLAH.

PAS kadang-kadang buat salah TAPI dengan sombong tak mengaku.
Kes 90 juta menunggu PAS
Nanti akan keluar senarai pemakan-pemakan DEDAK dari kalangan pemimpin PAS,
kalau orang kata PAS makan DEDAK, macai-macai PAS dengan bangga tuduh orang itu munafik, penjilat dan sebagainya.

Muhasabah diri sulu, kenapa majoriti orang Islam tolak PAS.
Sebab pemimpin PAS bodoh (tapi tapi tak mengaku bodoh) dan sebab cakap lain, buat lain.

Dah lama PAS perintah Kelantan, HUDUD PAS dah hilang , ganti dengan ruu355 dan projek tebang balak.

Anonymous said...

Wah Ronn Jeremy bersaudara dengan barua Yahudi 4:19 pm ternakan roket maka tak hairanlah barua ini suka tulis komen porno.

Anonymous said...

Barua dedak roket 4:34 pm ,

Aku merasa lebih hairan kerana roket abang besar tidak boleh terbang dari dulu hingga sekarang. Roket palsu parti ultra kiasu.

Anonymous said...

Jika barua 6:07 pm beragama Islam, mengapa barua ini sibuk menjilat kaki abang besar parti kafir harbi dan menghina perjuangan Islam?

Barua ini adalah tentera kacang merah yang menyamar sebagai orang Melayu untuk menipu Melayu.

Anonymous said...

Nik Abduh arah penyokong PAS undi calon BN di PRK Sg Kandis
Moktar Snake cakap, apa PH takut ker?

Aku cakap: UMNO parti Assobiyah, haram kita sokong mereka. Tengok dan baca elok-elok FATWA TUAN GURU HJ HADI AWANG.

Anonymous said...

Sape ustat yg memantat kt n.9 tu pak hasyim?

Anonymous said...

Batu api memang tak senang duduk islam pas dan islam umno bersatu untuk musnahkan kafir dap dan pan munafiq ..sudah2lah jadi pencacai puak kafir tu bawak bertaubat la

Anonymous said...

orang PAS Sg Kadis pangkah lambang DACING.

Ada otak, kamu fikir-fikirkanlah.....
Setakat itu ajer politik PAS yg menentang sekularism, sosialism dan liberialism. Puak sekularism, sosialism, dan liberalism berkontena dalam UMNO, mungkin 25%. Inilah yang PAS! Tahiah, PAS dah SEWEL.....

Anonymous said...

PAS jilat bontot Lokman Nor Adam ha ha ha

bunbinban said...

Ooooo....baru aku tau,ada islam versi PAS dan versi Umno....patut perangai mcm yahudi. Rupa2 nya islam versi parti masing2. kahkahkah

bunbinban said...

Lebai nak tembak sape?....lebai ni xde keje lain asal mencanak je nak nembak....kahkahkah...kontrol sket nafsu tu. Malu kat umno tu. Kahkahkah...karpet merah utk lokman adam. Tahniah lokman adam. Anda telah berjaya mepersenda dan rogol lebai2 secara ilmiah....kahkahkah...x paham aku lebai2 ni, di lawaNnya ustaz pemilik pusat tahfiz. kata nak mertabatkan islam tapi lawan ustaz. Suh plak sokong puak umno yg jelas telah merosakkan negara.

Anonymous said...

Wah barua dedak roket 7:33 am menganut 'islam' versi biaDAP dan versi PANdir pimpinan kepala bapak kafir harbi.

Maka tidak hairanlah barua ini menfitnah dan menghina parti Islam pimpinan ulama.

Halim Mahmud said...

Kesian Wa tengok pembontot2 Tokong @ Barua.

Wa tak kisah dengan provokasi2 pembontot2 ni... apa ada hal... mereka tengah cemas sebenarnya dalam situasi PH gagal menunaikan 10 janji 100 hari. Tambahan pula dengan kerakusan Cina DAP PH mengugat kepentingan Islam dan Melayu setelah berkuasa.
Mereka sedar mereka mungkin kalah bukan disebakan kerana Umno ada adiwira LOK MAN tapi kalah disebabkan rakyat telah sedar segala penipuan dan pengkhiantan mereka. Apa lagi janji2 tipu yang hendak dikempenkan sedangkan Manifesto PRU14 pun gagal dtunaikan. Kalau janji dlm PRU14 pun dikencing, apalah sangat janji dlm PRK ni... boleh dikencing sambil berlari.

Perhatikan salakan mereka bukan berhujah mempertahankan isu yang dipaparkan atau menafikannya sebaliknya hanya hujah kebudak budak, mereka reka tuduhan terhadap PAS untuk menutup kelemahan PH.

Halangan PH sekarang hanya PAS, mereka telah berjaya memburuk burukkan Umno yang memang membusukkan ketika kepala SHIT mengetuai UMNO sebagai Raja UMNO. Sekarang tugas pembontot2 Tokong berkerja keras menyerang dan memburukkan PAS kerana sedar mereka sedang berhadapan dgn musuh yang kuat, bersih dan berintegriti.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails