Thursday, July 26, 2018

PM Kelirukan Dewan Rakyat.. -Khairy Jamaluddin

kj parlimen 2019
Tun Dr Mahathir Mohamad didakwa mengelirukan Dewan Rakyat apabila menyatakan peratusan hutang negara paling tinggi daripada Keluaran Negara Kasar (KDNK) antara 1982 hingga 2003 ialah 27 peratus.
Khairy Jamaluddin (BN-UMNO Rembau), berkata mengikut rekod kewangan negara, kadar peratusan hutang negara daripada KDNK tertinggi dicatat ialah 103 peratus pada 1986.
Katanya, kenyataan Perdana Menteri itu boleh mengelirukan Dewan Rakyat.
“Beliau (Perdana Menteri) juga menyatakan pada zaman pentadbirannya sebagai Perdana Menteri tidak pernah mendengar hutang hingga angka trilion.
“Pada zaman itu, saiz ekonomi negara atau pencapaian KDNK hanya mencecah RM400 bilion sedangkan kini kita mencapai angka RM1 trilion,” katanya membahas titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat, hari ini.
Khairy turut terkejut dengan kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, mengenai hutang negara yang kononnya menjadi liabiliti terbesar negara.
Katanya, isu hutang perlu dijelaskan dan kerajaan terdahulu tidak boleh dipersalahkan untuk dijadikan alasan memungkiri janji.
“Saya terkejut bagaimana kiraan hutang negara tidak mengikut piawaian antarabangsa dengan melonggokkan semua jaminan kerajaan dan menyenaraikan bayaran sewa kerajaan untuk pembangunan sebagai hutang kerajaan,” katanya.
Khairy berkata, pengamatannya mendapati asas utama kerajaan Pakatan Harapan (PH) adalah janji boleh dimungkiri dan tidak perlu dilaksanakan.
“Kita tidak boleh membenarkan asas palsu ini dijadikan alasan kerajaan untuk tidak melaksanakan apa yang dijanjikan dan menyalahkan kerajaan terdahulu,” katanya. (Sumber: Berita Harian)

19 comments:

Kejora Bapuk Bodo said...

Kadar peratus hutang dari kdnk memang tinggi tapi hutang paling rendah...tak sampai 300 billion dan tak ade jaminan hutang....najib berhutang hampir 700 billionn...jaminan hutang 300 billion..hutang 1 mdb yg dirompak pon dibayar oleh kerajaan..

ted manoff said...

dia nii lagii teruk..menang ketua pemuda sebab rasuah..budak tingkat 4 nii jadii jutawan muda selepas jual sahamnya disebuah syarikat yg dikaitkn ank tun abdulah..mujur tun abdulah tk lama pimpim malaysia kalau tk hancur terus..cita2nya nk jadi pm diusia 40 tak kesampaian..😎

Kejora Bapuk Bodo said...

Ibnu hasyim dan caiI2 pon bayar hutang 1 mdb yg dirompak oleh najib dan jemaahnye...

Kejora Bapuk Bodo said...

Bro ted...KJ PM belakang tabir...semua tunduk kpd KJ...lepas pak lah undur KJ jadi hampas..

Kejora Bapuk Bodo said...

Tun madey berani berhutang lebih tinggi dari nisbah kdnk kerana negara ade petroleum....harga minyak meningkat setiap setiap tahun dan negara tidak menghadapi masalah kewangan...

Berbabding zaman najib harga petroleum merudum yg dibebakan kpd rakyat dengan najib kenakan gst dan naikkan harga minyak tiap minggu..bajet dipotong...subsidi dihapuskan..

Najib berani bebankan rakyat kerana sokongan kuat lobai pas yg telah disedekahkan oleh najib...
Pas tidak berani secara terangan hentam najib dan umno walopun majoriti penyokong pas miskin..

Anonymous said...

jgn sampai seluar dalam budak tingkat 4 dilondehkn lps ni. are u ready budak?

I said...

Dalam keadaan kalah dan tak pegang kuasa umno masih bertegas dan menafikan liabiliti hutang negara. Ini belum masuk beberapa harta dan sumber strategik seperti tenaga dan kawasan tanah air yg terjual atau digadai kepada kuasa asing. Kalau umno masih berkuasa... bagaimanakah lagak dan gayanya....

Anonymous said...

Kepala otak KJ hanya setaraf Nik Abodoh ajer, masing-masing jaga "tembolok".

Anonymous said...

Buktikan pas sokong umno tapi ph dah sumbang mahram dengan umno dah terbukti. Penyokong pas tak miskin sebab tu tak mudah makan janji tipu ph. Yg miskin macai ph dan umno takut harta hilang sanggup bersekongkol dng puak anti islam.

Anonymous said...

Kenape ikut perintah umno jangan tanding sg kandis?...pas adik umnomm

Anonymous said...

Di malaysia ade puak anti Pas perkudakan islam...paham tak ape makna perkudakan islam?..

Ibnu hasyim said...

Wah,barua2 pas terus fitnah ph,puak lebai kulop kuat main kote

Kebetulan mlm ni mlm jumaat,mlm sesuai utk kongkek.
Yg ada bini selamat menunaikan tanggungjawap,yg xde bini main sabun.

Mlm ni nk kongkek 4 round

Anonymous said...

Ini semua mainan trooper upahan dap. Dapat duit utk sara hidup anak bini. Gila2 punya idea yg manusia waras tak terfikir pun. Ya lah, kalau tak, tak dapat bayaran dari majikan. Miss soruuu.

Anonymous said...

"Ibnu hasyimJuly 26, 2018 at 7:00 PM
Wah,barua2 pas terus fitnah ph,puak lebai kulop kuat main kote

Kebetulan mlm ni mlm jumaat,mlm sesuai utk kongkek.

Yg ada bini selamat menunaikan tanggungjawap,yg xde bini main sabun.

Mlm ni nk kongkek 4 round"

Ini contoh askar upahan dap. Ibnu hashim palsu. Tulis lucah dapat bayaran dari boss dap.

Anonymous said...


MAHATHIR MEMIKUL BANGKAI TINGGALAN UMNO BN SOKONGAN PAS!

Dalam temubual bersama CNN, Dr Mahathir menjelaskan, sebahagian pemimpin atasan dalam kerajaan terdahulu juga terlibat dalam rasuah yang dinilai amat teruk.

“Daripada luar kita dapat melihat kerosakan tetapi kita tidak pernah menjangkakan bahawa kerosakan yang begitu dahsyat. “Kebanyakan pemimpin atasan dalam kerajaan juga adalah korup,” katanya kepada CNN yang disiarkan hari ini.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga merupakan protege Dr Mahathir didakwa di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas tiga pertuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan rasuah membabitkan wang berjumlah keseluruhan RM42 juta.

“Saya terpaksa bekerja dengan sebahagian individu yang boleh dikatakan sebagai suspek. “Ini adalah tugas yang begitu sukar. Jika kamu tidak bekerja dengan orang yang kamu tidak percaya, kamu tidak akan tahu sama ada kamu mahu mereka menyempurnakan tugas atau tidak,” katanya.

Dr Mahathir yakin kemampuan Anwar sebagai perdana menteri.

Mengulas mengenai tempoh masa dua tahun sebagai perdana menteri, Dr Mahathir berkata, beliau perlu mempercayai kemampuan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memegang jawatan tersebut selepas ini. “Pendapat peribadi saya tentang Anwar tidak penting. Saya perlu percaya kepada dia sama ada suka atau tidak. Saya tidak boleh berada di sini sampai bila-bila walaupun ada yang mahu saya berkhidmat melangkaui tempoh yang telah dipersetujui rakan gabungan,” katanya.
Sebelum ini Dr Mahathir berkata cadangan menjadi perdana menteri selama dua tahun adalah satu cadangan dan ada kemungkinan beliau akan meninggalkan jawatan itu lebih awal serta lebih lewat daripada tempoh tersebut.

Anonymous said...

Ingat balik doa munajat Ustaz PAS Selangor PRU14 minta hancurkan Pakatan Bukan Islam. Memang bapak Munafik dia jadi ahli Majlis MBSA dan ramai PAS dapat Exco kerana Pakatan Rakyat. Lepas itu keluar PR, tak nak lepaskan jawatan, gaji dan elaun lumayan. Yang Ustaz tu, jarang hadir meeting collect elaun.

Walhasil bila beromen taawun dgn Umno Penyamun dan buang hudud/RUU355 dari Manifesto PIGS, majoriti kerusi hanyut diSelangor. Impian kingmaker tinggal mimpi ngeri.

Jangan pandai2 nak doa hancurkan diri sendiri. Nik Bodoh kata Umno takda nafas dah nak kalahkan PIGS, tapi Umno menang lebih kerusi dari PIGS. Nampak yg tak bernafsu siapa?

Nik Bodoh sama taraf dgn Tontowi Porno, pasu bunga hiasan Parlimen.

Anonymous said...

RM100 juta ringgit hilang lesap dari Kementerian Belia & Sukan dibawah Khairi Jamaludin ini sebagai Menterinya. - sumber PAC

RM500 juta dijumpai dalam laci, bawah katil, dlm jamban, peti sejuk di pejabat menteri air sabah. - sumber SPRM

RM1.1 bilion nilai terkumpul wang dan barang kemas mewah dirampas dari kediaman berkaitan bekas Perdana Menteri Malaysia Mapudulung Karasangbone diKote DS Najib Tun Razak Panglima Bugis ex-Khalifah kesayangan hamPAS! - sumber JSJK B AMAN

Admin, ibnu hasim, pemimpin dan ahli PAS hamPAS semua, jika masih menafikan sila SAMAN semua sumber berita, heret kemahkamah dan buktikan sokongan kamu semua kpd pengamal RASUAH sokongan PAS!

Anonymous said...

Dah terbiasa mengelirukan pengundi semasa jadi pembangkang. Bila dah jadi pemerintah tabii buruk itu dibawa lajak bersama-sama. Lar nih konfius sama ada nak jadi pembangkang atau pemerintah. Tapi peduli apa, masih ada kumcai tolong cuci & backup.

Anonymous said...

dh terbiasa bodoh masa jd pmbangkang maka diteruskn kebodohan masa jadi pembangkang sekarang dan selamanya pembngkang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails