Saturday, July 28, 2018

Isu Royalti Minyak : Cukup2lah Kerajaan PH Menipu


Pakatan Harapan (PH) akhirnya tidak mampu memenuhi janji palsu mereka berkenaan hal untuk menaikkan kadar bayaran royalti minyak kepada negeri2 pengeluar daripada 5% kepada 20%...

Rakyat harus fahami apa yang di umumkan oleh Perdana Menteri Tun Mahathir baru2 ini dengan teliti...

Beliau cuma umumkan bahawa kerajaan akan membayar negeri2 pengeluar minyak dengan bayaran sebanyak 20% daripada KEUNTUNGAN dan BUKANNYA ROYALTI seperti dahulu.

Perbezaan Antara KEUNTUNGAN Dan ROYALTI
Kerana jika di sebut royalti, ianya tidak di hitung berdasarkan jumlah keuntungan... Sebaliknya di hitung berdasarkan jumlah pengeluaran keseluruhan... Era pentadbiran BN, negeri-negeri pengeluar menerima bayaran royalti 5% daripada jumlah hasil keluaran keseluruhan... Kini di bawah PH negeri2 itu hanya akan menerima bayaran sebanyak 20% daripada jumlah keuntungan sahaja...


Mungkin Shafie, Darrel, dan Azis boleh jelaskan, apa yang mereka seronokkan sangat dengan pengumuman Tun M itu... Hakikatnya, seperti yang di jangka kerajaan PH telah mungkir janji... Ini bukanlah apa yang telah mereka janjikan kepada rakyat sebelum PRU14!!!

6 comments:

Anonymous said...

Buat ape ibnu hashim bising pasal royalti?...terengganu dan kelantan tidak layak dapat wang royalti sebagaimana yg telah dijelaskan oleh Petronas kerana tiada pengeluaran petroleum kurang 3 batu nautika dari pesisir pantai sebagaimana akta petroleum....

Anonymous said...

Apa yg cuba dibuktikan kejora ni eh? Nak buktikan yang umno lebih baik drpd ph ke?

Anonymous said...

Ikut Islam lah...

Bukan ikut UMNO.

Dah ada akta .. kata tiada pengeluaran petroleum kurang 3 batu nautika dari pesisir pantai .. tak layak lah. Tak ada hak.

Kalau macam itu ... Pahang dan negeri lain bersebelahan boleh lah tuntut.. sebab tak pakai berapa jauh dari pantai..

Anonymous said...

Snom 5.42 tak brape paham...

Anonymous said...

nik beduh pernah kt pas rela ditipu tp tk rela menipu.

jgn komplen lg bab royalti... rela dn redo la wahai agen cia

Anonymous said...

Pasai apa sebelum pas perintah kelantan ada royalti. Bila pas menang mamak tukar royalti ke ihsan. Mamak tu dulu umno sekarang ph. Tp tak pernah tukar dari anutan liberal. Skrng peluk cium dgn dap. Dulu isakan pimpinan dap.

Tp yg lebih jahat bila macai dap terima upah dap burukkan pas, kemudian guna upah jadi sara hidup. Ini berkali2 jahat. Tapi macai terima juga sebab rezeki jangan ditolak. Rendah akhlaq betui.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails