Sunday, October 15, 2017

Komen Untuk Penyokong Himpunan Sayangi M'sia..



Perhimpunan yang mereka telah berusaha keras untuk dijadikan sebagai perhimpunan terbesar pada tahun ini hanya berjaya menarik  10,000 orang (termasuk bonus 5,000 tambahan) – 90% di bawah sasaran asal mereka seramai 100,000 orang dan 66.7% kurang dari sasaran terakhir 30,000.

Dan tiada hujan hari ini untuk mereka jadikan alasan.
Saya fikir Pakatan Harapan sudah tahu bahawa permainan sudah berakhir.

Kalau di sekolah, apabila mendapat markah 10% atau 33.3% maka dapat lah tanda gagal merah besar.

Mahathir berada di sana dan begitu juga Kit Siang, Guan Eng, Mat Sabu, Wan Azizah, Muhyiddin, Tony Pua, Ambiga, Maria Chin – namun mereka tidak dapat menarik kehadiran ramai orang.

Kegagalan yang amat memalukan.

Apabila terlalu banyak sangat berbohong dan anggota gabungan mereka berterusan melanggar prinsip sendiri bekerjasama dengan kleptokrat terbesar, akan menyebabkan kehilangan sokongan.

Siapa boleh terima apabila mesej “Ubah” telah tiba-tiba berubah daripada menghapuskan Mahathir dari berkuasa kepada “Selamatkan Malaysia” dengan meletakkan semula Mahathir berkuasa untuk “Selamatkan Malaysia”?

Tanda-tanda sudah ada sebelum ini. Kehadiran BERSIH tahun lepas menurun berbanding 2015 dan 2012. Perhimpunan anti-GST Mei tahun lalu amat menyedihkan mereka sehingga tidak berani mengadakan perhimpunan yang sama tahun ini.

Semua ini juga cerminan. kejatuhan drastik dalam kecenderungan terhadap Pakatan di mana populariti BN di FB kini meningkat sekali ganda berbanding pembangkang:

Ia bertukar menjadi kesilapan strategik yang serius untuk mengadakan perhimpunan hari ini yang begitu dekat dengan Pilihan Raya Umum – di mana kelemahan dan kekurangan sokongan untuk Pakatan kini amat menyakitkan dan sangat memalukan yang dapat dilihat dengan jelas oleh semua orang didunia ini.  (TKO)





Berikut adalah analisa seorang netizen:


HIMPUNAN KAKI KLEPET TOLAK KLEPTOKRASI (KKTK) GAGAL - APAKAH PUNCANYA?

Ketika sy menulis artikel ini, himpunan KKTK yg dianjurkan Pakatan Harapan di Padang Timur PJ pastinya sudah tiba ke penghujung. berdasarkan laporan rasmi oleh portal2 berita pro PH dan juga gambar2 daripada orang perseorangan, kehadiran hanyalah 5,000 orang daripada sasaran 100k yg ditetapkan penganjur, atau 5% sahaja yg hadir.

sepatutnya himpunan KKTK ini mudah mencapai sasaran. ini atas beberapa faktor antaranya 

- kedudukan lokasi himpunan yg amat strategik dan mudah dari segi pengangkutan awam dan logistik

- lokasi himpunan diapit oleh 3 parlimen yg dipegang PH iaitu Shah Alam, PJ dan Lembah Pantai

- PH sering mendabik dada sokongan terhadap mereka di Lembah Kelang adalah amat baik dan banyak, terutamanya oleh anak muda

- PH sendiri merupakan gabungan 4 parti iaitu Dap, Pkr, PPBM dan Pan. seharusnya 4 parti ini jika digabungkan akan jadi seperti Voltron, 5 singa kecil bergabung membentuk satu robot perkasa. benar?

namun hakikatnya kehadiran seperti yg sy sebutkan di atas amatlah menyedihkan. cuaca pula amat baik pada hari ini. tiada hujan tiada ribut dan tidak panas sgt. namun kehadiran masih amat mengecewakan. lebih mengecewakan, kehadiran anak muda amatlah teruk sehingga menyebabkan Ketua Pan Batu iaitu Cikgu Ishak Surin mengeluarkan kenyataan "berdosa jika tidak bersama kami".

wah. Pan pun dah pandai main dosa pahala?

mengapakah sambutan amat menyedihkan sedangkan sepatutnya himpunan ini lebih berjaya berbanding mana2 himpunan yg dianjurkan Pas?

bagi sy, ada beberapa faktor utama - 

1) anak muda muak dgn politik PH. mereka mencanangkan tolak kleptokrat, namun mereka sendiri terpalit dgn pelbagai skandal. lepas satu, satu.

2) ramai yg menzahirkan protes atas keberadaan Tun Mahathir dalam line up PH. bagi mereka, selama ini perjuangan mereka ialah menentang kebobrokan Tun dan ini seringkali disemarakkan oleh pimpinan2 PH dahulu. namun kini, pimpinan2 itulah yg tidak segan silu menjilat habis2an kaki Tun.

3) anak muda dan khalayak tidak lagi mahu berpolitik semata2. mereka mahu mencari "cause of life" - matlamat hidup dan perjuangan - dan tiada matlamat lain yg lebih bagus melainkan Islam.

4) tiada sokongan drpd non partisan terhadap PH. seperti yg kita tahu, beberapa pihak berhaluan kiri tidak menyokong PH seperti SAMM, PSM dan pelbagai lagi. ketiadaan mereka sebenarnya memberikan impak walaupun sekecil atau sebesar mana pun.

5) ketiadaan Pas selaku pulling power. kita tidak dapat nafikan kehebatan tarbiyyah Pas ke atas ahli2nya utk menzahirkan kebersamaan dalam perjuangan - sesuatu yg gagal ditarbiyyah oleh parti2 lain termasuklah Pan.

adapun, pastinya pimpinan PH akan buat post morterm terhadap kegagalan ini. buat ahli Pas, teruskan perjuangan kita. insya Allah akhirat matlamat kita, dan dunia perjuangan kita.

Fais Al-Hajari 2335hrs, 14 Oktober 2017 

(http://naimnikmat.blogspot.my)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails