Tuesday, May 31, 2016

Mahkamah Syariah Hari Ini, Terhad & Gagal Cegah Jenayah. - Tuan Ibrahim


Post Pic
SHAH ALAM: Mahkamah Syariah pada hari ini menjadi bahan ketawa kerana bidang kuasa yang diperuntukkan amat terhad dan gagal mencegah jenayah, tegas Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Berikutan itu, PAS bertindak mengusulkan Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian Mahkamah Syariah demi mengangkat martabat perundangan Islam di negara ini.

Ujarnya lagi, hukuman yang dikenakan terhadap pesalah juga tidak mencerminkan kehendak syarak. 

Sebagai contoh, seorang pesalah hanya dikenakan hukuman sebatan (maksimum) enam kali.

"Kerana itu bidang kuasa Mahkamah Syariah perlu di tingkatkan supaya hukuman boleh dijatuhkan sebagaimana dituntut Islam.

"Pelaksanaannya pula melibatkan kes-kes yang sudah dibicarakan di Mahkamah Syariah iaitu kesalahan sedia ada dan bukanya kesalahan yang baru," katanya.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim dalam blognya mengatakan RUU Persendirian tersebut adalah sebahagian langkah untuk membenarkan hudud di Kelantan.

Menurut Zaid, ia juga sebahagian daripada helah penipuan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan mengatakan RUU tersebut tiada kaitan dengan hudud.

Menurut Tuan Ibrahim hukuman itu ditingkatkan bagi menepati hukum syarak, sama ada melibatkan hukum ta'zir atau hudud.

"Tetapi hukuman tersebut tidaklah sampai melibatkan sampai melibatkan hukun bunuh atau potong tangan bagi kesalahan mencuri sebagaimana peruntukan undang-undang," katanya.  (Antarpos)

9 comments:

Anonymous said...

Ramesh Rao jauh lagi understanding pasal isu syariah dari kuali leper burger. Balik ka Mike Sabu


Agama lain tak boleh campur tangan hukum Islam, kata Ramesh Rao Krishnan Naidu

rao1BANGI, Selasa – Dalam pada beberapa pihak bukan beragama Islam, terutama pemimpin parti rasis dan cauvinis DAP serta parti anti-Islam dalam komponen Barisan Nasional seperti MCA, Gerakan, SUPP dan MIC menentang rang undang-undang bagi memartabatkan hukum Allah, ada yang boleh menerimanya.

Individu seperti Ramesh Rao Krishnan Naidu dikenali juga sebagai Ramesh Rao iaitu Presiden Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP), memahami tujuan pembentangan usul bagi meminda kuasa Mahkamah Syariah seperti dibawa oleh Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat, minggu lalu.

Beliau berkata, penganut agama lain tidak wajar campur tangan dalam undang-undang dan hukum Islam kerana ia dikhaskan kepada umat Islam sahaja.

“Hudud hanya untuk orang Islam dan adalah tidak wajar untuk agama lain masuk campur dalam urusan agama orang lain,” katanya menerusi kenyataan disiarkan dalam Facebook beliau, semalam.

Baginya, undang-undang berkenaan adalah dikhususkan untuk umat Islam dan tiada sebab mengapa pihak lain khususnya yang tiada kaitan mahu masuk campur.

Sehubungan itu, Ramesh Rao berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tetap dengan pendirian dalam memartabatkan agama Islam biarpun ditekan banyak pihak.

Katanya, ketika ini, beberapa pemimpin parti komponen menyuarakan keinginan meletakkan jawatan sebagai menteri dalam Kabinet sekiranya rang undang-undang persendirian yang bertujuan meminda kuasa Mahkamah Syariah diluluskan di Dewan Rakyat.

“Minta Najib jangan tunduk dengan ugutan MCA dan Gerakan. Banyak lagi yang lebih relevan dalam kalangan parti komponen sedia berkhidmat jika diberi peluang,” katanya.

Anonymous said...

Ingat DAP, Ingat PAN. DAP adalah anti Islam dan PAN pula khadam DAP


http://www.ismaweb.net/2016/05/kata-pedang-resam-dap-mca-menentang-pelaksanaan-hukum-allah/

KATA PEDANG: Resam DAP, MCA menentang pelaksanaan hukum Allah

APA boleh dikatakan lagi. Sudah menjadi resam apabila sesuatu undang-undang atau hukum Allah hendak ditegakkan, pastinya akan ada halangan, sama ada daripada mereka yang beragama Islam sendiri atau orang kafir.

Macam-macamlah alasan yang mereka berikan, termasuk tidak sesuai dengan negara yang penduduknya pelbagai kaum dan agama atau tidak mengikut semangat Perlembagaan Persekutuan dan lain-lain.

Sebab itu, Allah Taala memperingatkan kita di dalam banyak ayat al-Quran mengenai orang kafir ini yang akan menentang apa saja yang disarankan demi kebaikan umat Islam dan manusia keseluruhannya.

Mereka yang menentang ini, termasuk orang kafir, bukannya tidak tahu bahawa ada alam lain selepas kematian dan dunia ini adalah tempat ujian dalam menggapai kegembiraan di akhirat.

“Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).” (Surah As-Saf ayat 8)

Demikian Allah memberi peringatan kepada kita mengenai sikap orang kafir terhadap umat Islam dan peraturan yang ditetapkan-Nya.

Lalu, adakah kita sebagai umat Islam, khususnya pembuat dasar yang mewakili rakyat di Parlimen, masih juga hendak menurut kehendak orang kafir yang memberi alasan bahawa hukum Allah tidak sesuai di Malaysia – negara yang diuar-uarkan kepada orang Arab sebagai negara Islam, tetapi kepada Barat diberitahu bahawa Malaysia sebuah negara liberal?

Lantas, Pedang tidak terkejut apabila parti yang mewakili kaum Cina – MCA dan parti rasis DAP – bersekongkol menentang sekeras-kerasnya usaha PAS untuk mengemaskini undang-undang Syariah dengan dimulakan di Negeri Serambi Makkah – Kelantan.

khutba

Pedang tak nak kata “mati hidup semula pun mereka tak akan menyokong undang-undang Islam”, sebab apabila mereka mati dan menerima pembalasan, barulah mereka mengetahui kebenaran dan kesucian agama Allah ini. Seperti yang Allah terangkan dalam al-Quran yang bermaksud:

“Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami dari neraka ini (serta kembalikanlah kami ke dunia); setelah itu kalau kami kembali lagi (mengerjakan kufur dan maksiat), maka sesungguhnya kami orang-orang yang zalim.” (Surah Al-Mukminun ayat 107)

Tetapi, kedua-dua parti berasaskan kaum Cina itu, walaupun ada umat Islam yang menjadi ahli DAP, terang-terang tidak suka kepada Islam. Jika suka, pastinya mereka tidak menentang undang-undang Syariah yang hendak dikuatkuasakan ke atas umat Islam.

Pastinya mereka setuju dan menyokong Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 di Dewan Rakyat, yang dibentangkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, semalam.

Tetapi, orang kafir menentangnya. Yang Islam juga menyokong yang kafir. Rang undang-undang itu bagi mereka tidak penting dan dilewat-lewatkan sehingga bertahun. Diletakkan pada aturan mesyuarat yang terakhir, sedangkan sudah lebih 1,400 tahun undang-undang itu wujud.

Pedang rasa pelik juga di dalam parti cauvinis DAP itu ada umat Islam. Malah, yang bertudung litup yang nampak mata sahaja pun ada. Apa tujuan mereka menyertai sekumpulan puak yang ternyata menentang hukum Islam, Pedang pun hairan. Tidakkah mereka menyedari:

“Sesungguhnya orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan Rasul-Nya, mereka tetap ditimpa kehinaan sebagaimana orang-orang yang terdahulu daripada mereka ditimpa kehinaan; kerana sesungguhnya Kami telah menurunkan keterangan-keterangan yang jelas nyata. Dan bagi orang-orang yang kafir disediakan azab seksa yang menghina,” (Al-Mujadila ayat 5)

Dan, kedua-duanya – MCA dan DAP – dalam menolak undang-undang Syariah itu juga mengatakan bahawa ianya tidak bertepatan dengan semangat Perlembagaan Persekutuan.

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Hari tu saya tunggu bacul, mempondankan diri macam tuan presiden.

Ingat MCA, MIC, PPP, UMNO, Ikatan ingat anti Islam dan PAS pun anti Islam pasal menyokong kemungkaran malahan khadam kepada semua mereka sekali!!!

Ini adalah kerana parti itu berketuakan seorang yang pondan dan orang pondan tidak ada tempat melainkan duduk menurut perintah UMNO, MCA, MIC, PPP dan Ikatan!!!!

Seorang yang pondan dan bacul hanya bertindak seperti anjing kerana menurut perintah ketua-ketuanya yang ramai itu dengan hanya menyalahkan musuh politik tuan-tuannya sebaliknya Tuan-tuannya yang juga menentang hudud tidak pernah disalahkan sebaliknya dikatakan beradab!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

En. Anonymous,

Pas yang diketuai oleh seorang yang pondan dan bacul juga mengatakan mahu menjadi penasihat kepada kerajaan!!!

Akan tetapi sesuai dengan kepondanan dan kebaculannya tiada satu nasihatpun yang diberikan supaya kerajaan tidak menyelewengkan duit 1MDB yang menyebabkan rakayt dipaksa menggantikannya melalui kutipan GST.

Juga, PAS di bawah seorang yang pondan dan bacul yang mahu menjadi penasihat tidak pernah menasihati kerajaan supaya tidak menyalahgunakan duit orang Islam di dalam Tabung Haji!!!

Tidak lupa, pengikut-pengikut PAS yang bacul dan pondan tidak pernah menegur Ketuanya yang juga bacul dan pondan supaya menasihati kerajaan jangan menganiaya warga Felda dengan saham FGVH!!!

Yang masih jahil,

Nobody

Anonymous said...

En. Anonymous,

Penyokong PAS yang bacul dan pondan seperti hanya berani menggunakan lamanweb ISMA yang terbukti memfitnah dan menyebarkan propaganda!!!

Ini bukanlah kesalahan beliau semata-mata sebaliknya kesalahan semua di dalam parti yang tidak mengamalkan amar makruf nahi mungkar seperti ajaran Islam!!!

Oleh kerana beliau hidup berketuakan seorang yang bacul dan pondan maka beliau seperti ketuanya juga bukan takutkan Allah sebaliknya lebih takutkan UMNO, MCA, MIC, Ikatan, PPP dan sebagainya, sebab itu beliau berani menggunakan lamanweb pemfitnah!!!

Sebab itulah beliau seperti ketuanya juga tidak berani menuduh MCA, MIC, PPP, Gerakan dan Ikatan sebagai anti Islam walaupun parti-parti tersebut juga menentang habis-habisan RUU presiden pondan dan bacul tersebut walaupun RUU itupun bukan Islamik!!!

Tulah En. Anonymous, kan dah kena maki!!!

Lain kali berakhlaklah dengan akhlak Islam seperti yang diajarkan oleh Rasulullah!!!

Apa lagi maki hamun yang korang tak guna lagi, anjing, pengkhianat, munafiq???

Lain kali jangan guna nama parti Islam kalau dah akhlak pun tak ada memalukan Islam je!!!

Gunalah nama Parti Mengaku Islam sebaliknya Maki Hamun dan Maksiat je yang dilakukan SeTanah Melayu!!!

Yang anti maki hamun, cuma nak menyedarkan,

Nobody

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

Anonymous said...

Read bean army ni. BM macam taraf penjual vcd saja

Anonymous said...

Mak oii BM tunggang langgang
Balik lamred bean army

IBU TUTI TKI SINGAPUR said...

saya AHMAD SANI posisi sekarang di malaysia
bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
sempat saya putus asah dan secara kebetulan
saya buka FB ada seseorng berkomentar
tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
karna di malaysia ada pemasangan
jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
saya minta angka sama AKI NAWE
angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
terima kasih banyak AKI
kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
tak ada salahnya anda coba
karna prediksi AKI tidak perna meleset
saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan







saya AHMAD SANI posisi sekarang di malaysia
bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
sempat saya putus asah dan secara kebetulan
saya buka FB ada seseorng berkomentar
tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
karna di malaysia ada pemasangan
jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
saya minta angka sama AKI NAWE
angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
terima kasih banyak AKI
kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
tak ada salahnya anda coba
karna prediksi AKI tidak perna meleset
saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails