Sunday, January 02, 2011

Tujuan Politik, Zahid Hamidi: Siapa Politikkan Siapa?


Kerajaan Selangor ada ‘tujuan politik’ bantah pelantikan SUK baru

BAGAN DATOH, 2 Jan 11: Kerajaan negeri Selangor yang diterajui kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR), mungkin mempunyai niat dan tujuan politik dengan membantah pelantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri yang baru Datuk Mohd Khusrin Munawi yang mendapat perkenan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pelantikan Mohd Khusrin itu menunjukkan kepimpinan PKR di Selangor mengalami ‘‘krisis minda’’ dan enggan menerima hakikat pelantikan yang dibuat Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

“Rakyat perlu menilai kepimpinan kerajaan negeri Selangor yang tidak konsisten kerana keterlaluan mempolitikkan jawatan sehingga sanggup membelakangkan perlembagaan negeri,” kata Ahmad Zahid yang juga Anggota Parlimen Bagan Datoh kepada pemberita selepas menutup program Pembangunan Jati Diri yang melibatkan 230 pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Perak di sini hari ini.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata pelantikan SUK Negeri tertakluk di bawah bidang kuasa KSN yang tidak menyalahi Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri.

Pelantikan Mohd Khusrin sebagai SUK Negeri mencetuskan kontroversi apabila sekretariat akhbar Menteri Besar Selangor mengeluarkan kenyataan pada 27 Dis lepas, yang menganggap pelantikan itu belum muktamad, sedangkan ia telah mendapat perkenan Sultan Selangor.

Alasan yang diberikan dalam kenyataan itu ialah pelantikan tersebut tidak dimaklumkan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang turut berhasrat menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi menyembahkan perkara berkenaan.

Bagaimanapun hasrat Abdul Khalid itu terpaksa ditunda kerana baginda sedang bercuti dan Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani juga mengesahkan mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor, pelantikan SUK Negeri tidak perlu mendapat persetujuan Menteri Besar. — Bernama

Komen Weblog Ibnu Hasyim: PKR, 'mungkin mempunyai niat dan tujuan politik' membantah pelantikan SUK Negeri baru Mohd Khusrin Munawi, yang mendapat perkenan Sultan Selangor, kata Zahid Hamidi. Dan Setiausaha Sulit Sultan Selangor mengumumkan pelantikan SUK Negeri tidak perlu mendapat persetujuan Menteri Besar. Ertinya, Sultan sudah dipolitikkan? Jadi, siapa politikkan siapa?

Lihat keseluruhan.... klik gambar

E-Buku IH-21: Projek BN Rampas Selangor

E-Buku IH-21: Projek BN Rampas Selangor

1 comment:

Anonymous said...

Orang yang mencadangkan perlantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri yang baru iaitu Datuk Mohd Khusrin Munawi memang tidak tahu tentang aspek Pengurusan Sumber Manusia. Sebab itu Malaysia selalu digelakkan oleh negara asing seperti Singapura dan Australia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails