Sunday, January 02, 2011

Sungai Terpendek Di Dunia, Terdapat 2 Jenis Air.

UNGKAP RAHSIA YANG MAHA AGUNG
Dipandang dari hulu sungai Tamburasi

SUNGAI terpendek di dunia, di mana? Di Indonesia. Tepatnya di Sulawesi Tenggara, Kecamatan Tamborasi, Kabupaten Kolaka. Namanya Sungai Tamborasi. Mengapa dikatakan sungai terpendek di dunia, kerana panjang +20 meter dan lebar +15 meter. Terletak +90 km dari kota Kolaka ke arah utara, tepatnya di Desa Tamborasi, Kecamatan Wolo.

Untuk menuju kesana, pengunjung boleh menempuh jalan darat ataupun jalan laut +1-2 jam. Sepanjang jalan menuju Sungai Tamborasi, pengunjung juga dapat menikmati keindahan gunung yang mengandung batu marmer.
Hulu sungai dimana tempat mata air keluar, mengalir langsung dan berhubungan dengan laut yang berpasir putih, membuat Sungai Tamborasi kian mempesona dan sayang untuk dilewatkan keindahannya.

Pesona lain.. Sungai ini unik jenis airnya. Ada 2 macam air. Air dingin yang keluar terus dari mata airnya. Dan air laut yang berbatasan langsung, dan terasa hangat pula. Jadi, pengunjung ada 2 pilihan, hendak mandi air hangat panas pun boleh, air sejuk dingin pun boleh.


Muara sungai


Dari hulu sungai yang pendek itu, nampak laut. Gambar atas & bawah ini..


Gambar di bawah ini, empat bertemunya air sungai yang sejuk dan air laut yang panas


Di bawah ini tangga untuk turun, dekat muara sungai itu.


Bagi seorang pakar jurutera, apabila melihat suatu binaan yang hebat, binaan purba atau moden yang teguh indah, bukan ia lihat kehebatan itu sahaja, bahkan ia melihat kehebatan penciptanya. Bahkan penciptanya lebih hebat lagi.

Begitulah sepatutnya, bila kita melihat keindahan dan ungkapan rahsia alam, sehingga tidak terselubung lagi kehebatan Penciptanya Yang Maha Agung. Allahu Akbar! (Sumber, kaskus. US)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails