Wednesday, January 05, 2011

Kereta Presiden Iran Dilelong Kerana...

Peugeot Reot Milik Ahmadinejad Laku Rp 9 Miliar

TEHRAN: 5 JAN 11: Begitulah yang terjadi dengan kereta bekas milik Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad. Kereta jenis Peugeot 504 buatan tahun 1977 itu mendapat tawaran satu juta dolar AS, setelah kendaraan tersebut didaftarkan di halaman lelong internasional pada Sabtu 1 Jan 2011. Demikian menurut laporan media tempatan.

Berita resmi Iran IRNA, mengutip Ketua Organisasi Kesejahteraan Iran Ahmad Esfandiari mengatakan, penawaran tersebut datang dari negara Arab. Tetapi dia tidak memberi penjelasan lebih lanjut. Ahmadinejad pada hari Sabtu membuka jejaring (www.ahmadinejad-car.com) untuk mengundang penawaran internasional atas kereta terpakainya.

Hasil penjualan akan disalorkan terus ke proyek pembangunan 60,000 rumah untuk orang cacat dan perempuan miskin yang perlu menghidupi keluarga mereka. Jejaring tersebut akan menerima tawaran dalam jangka waktu satu bulan, menurut laporan tersebut.
Ahmadinejad menjamu tamu di rumahnya yang sederhana

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ahmadinejad memang berjiwa rakyat 'orang yang merakyat' dan kawan kepada rakyat miskin. Dalam periode pertama Ahmadinejad sebagai presiden sejak terpilih pada 2005, beliau mengumumkan aset hartanya dan mendaftar rumah lama yang lebih dari 40 tahun seluas 175 meter persegi, di kawasan kelas bawah pertengahan di Teheran, jumlah harta dalam bank, dan kereta Peugeot tua berwarna putih itu.

Setelah dipilih semula sebagai pemimpin Iran tahun lalu, beliau berjanji akan mengutamakan 'perumahan, tenaga kerja dan reformasi ekonomi' dalam agendanya setelah harga rumah naik menjulang selama periode pertama pentadbirannya. Apakah tidak ada pemimpin dunia lain yang berzuhud dan 'merakyat' seperti beliau ini?

Ada! Itulah yang hampir sama ciri-cirinya seperti Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Hj Abdul Hadi, Datuk Husam Musa dan lain-lain dari Parti Islam Se Malaysia (PAS). Dalam kepimpinan negara Malaysia, tak nampak pun. Lihat sahaja cara hidup PM dan isterinya!

Lihat sebelum ini, catatan perjalanan Ibnu Hasyim di Iran...
E-Buku IH-5: Yang Buruk Dari Syiah Iran?

E-Buku IH-5: Yang Buruk Dari Syiah Iran?

2 comments:

faizassyirazi said...

Subhanallah..
Sangat terharu dek kezuhudan MAN yang tiada pada mana2 jiwa pemimpin dunia pada hari ini..

Unknown said...

admin... kalau bercerita tentang kesederhanaan pemimpin dunia sekali pun, janganlah sampai mengaibkan pemimpin tempatan lain pulak... orang masuk dalam blog sebab ingin membaca pemikiran yang admin sajikan dalam blog. kalau asyik tahu mencari kelemahan orang lain tak adil lah bagi pembaca yang neutral... come on lah admin...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails