Saturday, November 20, 2021

China kaya di dunia, ada peluang ke 'barua'nya naik taraf?

 

Anggaran kekayaan China meningkat daripada AS$7 trilion (RM29.27 trilion) pada tahun 2000 kepada AS$120 trilion (RM501.78 trilion) pada tahun 2020. - Foto AFP

China kini negara paling kaya di dunia

WASHINGTON: China kini menjadi negara paling kaya di dunia mengatasi Amerika Syarikat (AS).

Ia berdasarkan satu laporan penyelidikan terbaharu yang dikeluarkan baru-baru ini.

Penyelidikan yang dilakukan oleh syarikat perunding pengurusan perniagaan, McKinsey & Co itu mendapati anggaran kekayaan China meningkat daripada AS$7 trilion (RM29.27 trilion) pada tahun 2000 kepada AS$120 trilion (RM501.78 trilion) pada tahun 2020.

Peningkatan itu mengatasi AS yang mencatatkan nilai kekayaannya meningkat lebih dua kali ganda kepada AS$90 trilion (RM376.43 trilion).

Namun, AS gagal untuk mengatasi China disebabkan tiada lonjakan harga di pasaran hartanahnya.

Data itu dikumpulkan dari tahun 2000 hingga 2020.

China hanya menjadi anggota Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) pada tahun 2001, sekali gus menyebabkan lonjakan kekayaannya.

Menurut penyelidikan itu, kekayaan dunia sudah meningkat tiga kali ganda sejak dua dekat lalu dari kira-kira AS$156 trilion (RM652.47 trilion) pada tahun 2000 kepada kira-kira AS$514 trilion (RM2,149 trilion) pada tahun 2020. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu HasyimChina kini adalah  negara paling kaya di dunia. Ada peluang ke 'barua'nya boleh naik taraf? Barua, talibarut, kuda kepang, balaci, hamba pecacai atau ejennya mungkin terdiri dari negara, syarikat, atau individu yang besar. 

Mereka juga boleh jadi penjajah yang mencatur dan melacur otak manusia di dunia. Mungkin mereka dari negara kapitalis, sosialis, komunis atau macam-macam lis lagi. Ini barua kelas tinggi. Di Malaysia ada barua kelas rendah sikit, yang bertopeng di balik parti demokratik, kebebasan, hak asasi manusia, liberal dan lain-lain. 

Mereka barua-barua kelas tempatan yang kadang-kadang berlagak lebih tuan dari tuan. Mereka adalah pengemis-pengemis penagih upah, melutut dan menjilat tak kira punggung siapa saja, asal dapat duit. Kerana China negara kaya, maka kepada golongan inilah ditanya, "ada peluang ke 'barua'nya naik taraf?"

Boleh jadi 'barua internasional' penggadai agama bangsa dan tanah air, kerana duit. Kesian mereka, di dunia pun sudah bangsat, apa lagi di akhirat. Kesian, kesian, kembalilah kepangkal jalan!

Kembali undi PAS dan gengnya (PN). 


Sila lihat siri PRN Melaka:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails