Saturday, November 20, 2021

Londeh Topik Zeti Aziz. Bagaimana Tun M, B/PM, tiada londeh-londeh?

 PRU Melaka, baca ini sebelum mengundi!

1. S'pura pulangkan AS$15.4 juta berkait 1MDB didakwa pindah ke syarikat suami Zeti

Diterbitkan:  Nov 19, 2021 11:24 PM

Singapura telah memulangkan ke Malaysia sejumlah AS$15.4 juta dana berkaitan 1MDB yang melibatkan syarikat milik bersama Tawfiq Ayman - suami kepada bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz.

SPRM mendedahkan dalam satu kenyataan hari ini kerajaan telah berjaya mendapatkan dana berkenaan tetapi tidak mendedahkan tarikh dana itu dipulangkan.

Menurut suruhanjaya pencegahan rasuah itu, dana AS$15.4 juta tersebut telah dikaitkan dengan akaun Cutting Edge Industries Ltd, yang dikatakan milik bersama oleh Tawfiq dan Samuel Goh.

Zeti, yang merupakan saksi dalam perbicaraan 1MDB bekas perdana menteri Najib Razak, sebelum ini berkata dakwaan terhadapnya dan keluarganya adalah palsu dan berniat jahat dan mereka tidak pernah menerima dana 1MDB.

Sebelum ini, dilaporkan Singapura telah memaklumkan Bank Negara Malaysia (BNM) mengenai transaksi mencurigakan daripada ahli perniagaan dalam buruan Jho Low kepada sebuah syarikat milik Tawfiq ketika Zeti masih mengetuai bank pusat itu.

Menurut The Edge, pemindahan berjumlah AS$16.22 juta itu berlaku pada 2008 dan 2009 dan telah laporkan kepada BNM pada 2015 dan 2016 apabila Singapura mula menyiasat pemindahan berkaitan 1MDB.

Dana itu dilaporkan diterima oleh Iron Rhapsody Ltd sebuah syarikat yang didakwa pemilik sebenarnya (beneficial owner) ialah Tawfiq dan salah seorang anak lelakinya.

Iron Rhapsody kemudiannya didakwa telah memindahkan dana berkaitan 1MDB kepada Cutting Edge Industries - yang juga dimiliki oleh Tawfiq dan anak lelakinya Abdul Aziz dan Aliff Ayman.

Akuan berkanun yang bocorditandatangani oleh ketiga-tiga mereka pada 2019 menyatakan mereka setuju dengan pihak berkuasa Singapura meminta perintah untuk memindahkan dana daripada Cutting Edge Industries ke akaun seperti yang ditentukan oleh 1MDB - yang pada masa itu cuba memulihkan dana yang diseleweng itu.

The Edge juga mendakwa Tawfiq dipercayai salah seorang rakan kongsi Low dalam Abu Dhabi Malaysia Kuwait Investment Corporation (ADKMIC) ketika ia diasaskan pada 2007.

ADKMIC telah digunakan oleh Low antara 2011 dan 2013 untuk mengubah dana 1MDB yang diselewengkan semasa fasa Good Star.

2. Artikel Mengenai Topik Zeti Akhtar Aziz

November 13, 2021

Artikel Mengenai Topik Zeti Akhtar Aziz

COP26 | Campur tangan kerajaan penting dalam isu iklim

Penglibatan kerajaan dilihat memainkan peranan penting dalam menangani isu perubahan iklim yang sedang dihadapi dunia ketika ini. Pandangan itu disuarakan bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang menyokong terminologi dinyatakan oleh ahli ekonomi terkenal, Adam Smith dalam buku terbitannya 'The Wealth Of Nations' yang menjelaskan tentang cabaran kotemporari dihadapi dunia serta perubahan iklim.
November 13, 2021

COP26: Campur tangan kerajaan penting tangani isu perubahan iklim - Zeti

Bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz menyokong terminologi 'nvisible hand' diutarakan Adam Smith.
November 12, 2021

High Court dismisses Najib's bid to get documents linked to Zeti's family, Jho Low

The application was premature because Zeti was not the person on trial and she had yet to be called as a witness in the 1MDB case.
Julai 12, 2021

Najib, not ZETI, is on 1MDB trial, says prosecution in objecting to Najib's bid for documents

The prosecution in Najib's case told the High Court today that the former prime minister was the one on trial in the 1MDB corruption case, not Dr Zeti Akhtar.
Mei 31, 2021

1MDB: Permohonan dokumen Najib tiada kaitan dengan perbicaraan - Gopal Sri Ram

Dokumen yang dipohon Najib tidak relevan untuk beliau membela diri daripada pertuduhan pengubahan wang haram dan salah guna kuasa berkaitan dana RM2.28 bilion.
Mei 31, 2021

1MDB | Pembelaan Najib pohon dokumen berkaitan 1MDB

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ni mendengar permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mendapatkan dokumen berkaitan 1MDB melibatkan Goldman Sachs dan keluarga bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Tan Sri Zeti Akhtar Aziz. Perincian lanjut bersama wartawan terkenal Astro AWANI, Firdaus Azil di lokasi.
Mei 31, 2021

Rizal Rickman ganti Zeti sebagai pengerusi Sime Darby Property

Sime Darby Property Bhd telah melantik Rizal Rickman Ramli sebagai pengerusi menggantikan Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz yang telah bersara selepas memegang jawatan tersebut selama tiga tahun.
Mei 06, 2021

Zeti to retire from PNB at the end of three-year term

Zeti has officially written to the Prime Minister and chairman of YPB to express her intention not to renew her tenure upon the completion of her three-year term on April 30, 2021.
April 29, 2021

'Saya tak tahu, saya tak tahu' - Reaksi Dr Mahathir tentang tuduhan 1MDB terhadap keluarga Zeti

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa yang beliau tidak tahu-menahu mengenai dakwaan suami dan dua anak bekas gabenor BNM, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz ada menerima wang daripada 1MDB.
April 16, 2021

Najib's bid to acquire documents relating to his 1MDB case to be heard on May 31

In the affidavit affirmed by Najib relating to the second application, the Pekan MP claimed the disclosure of the Goldman Sachs settlement is crucial to his defence and his right to a fair trial.
April 16, 2021

1MDB: Polis sahkan ambil keterangan Datuk Tawfiq Ayman

Datuk Tawfiq Ayman dan seorang anaknya merakamkan percakapan di Menara KPJ, Jalan Tun Razak di sini.
April 15, 2021

1MDB: Najib's bid to seek bank documents to be heard May 20

The documents were vital and relevant to his 1MDB trial as it was not made available to his defence team before his case began.
Mac 26, 2021

Siasatan terhadap suami Zeti masih berjalan - PDRM

Siasatan terhadap Datuk Tawfiq Ayman ketika ini masih diteruskan PDRM.
Mac 03, 2021

Usaha kerajaan pinda Akta 535 hanya hilangkan keistimewaan Tabung Haji - Asyraf Wajidi

Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia hari ini menentang sekeras kerasnya usaha kerajaan menyemak semula ketetapan jaminan kerajaan termasuk pindaan ke atas Akta Tabung Haji 1995 (Akta 535).
Januari 15, 2021

Court issues stern warning to Najib not to attack Zeti on social media

Najib must not make statements relating to the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) trial as if the trial is in the public domain.
Januari 07, 2021

3. Terima kasih kepada Komen Rakyat dalam Blog ini..

1 comment:

Anonymous said...

Akhirnya SPRM sahkan Singapura pulangkan wang dari syarikat suami Zeti

Saturday, November 20, 2021

Singapura telah memulangkan kepada Malaysia sejumlah AS$15.4 juta dana berkaitan 1MDB yang melibatkan syarikat milik bersama Tawfiq Ayman - suami kepada bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz.

Menurut laporan Malaysiakini, SPRM mendedahkan dalam satu kenyataan semalam kerajaan telah berjaya mendapatkan dana berkenaan tetapi tidak mendedahkan tarikh dana itu dipulangkan.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia juga menyatakan dana AS$15.4 juta tersebut telah dikaitkan dengan akaun Cutting Edge Industries Ltd, yang dikatakan milik bersama oleh Tawfiq dan Samuel Goh.

Zeti, yang merupakan saksi dalam perbicaraan 1MDB bekas perdana menteri Najib Razak, sebelum ini berkata dakwaan terhadapnya dan keluarganya adalah palsu dan berniat jahat dan mereka tidak pernah menerima dana 1MDB.

Tengok camner Singapork membatu api kan barua barua nya di sini kikikiki.. Nampak gaya barua nya pakai pampers la lagi... kencing tak lawas... kikikiki

Dolu kau yang kata " When you make friend with Singapore you no needs enemy"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails