Monday, October 14, 2019

Kampung Janda: Bunuh Ragol &Politik Indo-T/Leste (2)

prabowo2
Prabowo kini berkhidmat di Timor Timur. [Sumber: © Facebook / Prabowo Subianto]
Prabowo dan Kampung Janda, 
Versi Mario Carrascalao

MENURUT Mario Carrascalao Prabowo ditugaskan ke Timor Timur pada September setelah serangan Falintil di Kraras, tetapi menurut sumber lain yang dipetik dalam wawancara dengan Mario, Prabowo kembali ke Timor pada 28 Agustus 2003.

"Orang ramai tahu dia rapat dengan Presiden Suharto dan beberapa orang lain, dan dia dipercayai oleh mereka. Prabowo menghantar memo kepada anggota tentera [untuk menyelesaikan keadaan ini]. Tetapi apabila kira-kira 200 penduduk [Kraras] keluar dari hutan, tentera Indonesia memisahkan 30 anak dan membunuh mereka. Itulah laporan rakyat, "kata Mario Carrascalao.

"Pada hari yang sama Kolonel Rudjito [yang baru saja menggantikan Kolonel Purwanto sebagai Komandan Tentera Timor Timur] memberitahu saya 'semua penduduk Kraras telah keluar dari hutan, jadi saya akan memindahkan mereka ke tempat yang dipanggil Lereng Mutin, dekat pantai.' 

'Komandan, mereka pasti memerlukan makanan. Saya mempunyai puluhan tan jagung yang disimpan di Viqueque untuk kecemasan. Jika anda mahukan anda boleh menggunakannya untuk memberi makan orang. Tolong. 'Dia berkata tidak. 'Tidak, saya tidak memerlukannya. 

Kita perlu membuktikan kepada mereka bahawa apa yang kamu katakan kepada mereka [Gubernur Carrascalao] tentang gencatan senjata itu tidak masuk akal. 'Saya menjawab,' sebaliknya. Jika anda memberi makan kepada mereka, berhati-hati dengannya, memperlakukan mereka dengan baik, mereka mungkin menjadi dekat dengan anda. Tetapi jika anda, tidak... '' jelas Carrascalao.

Sejurus selepas kejadian ini Bishop Belo melawat Viqueque. 31. Apabila dia kembali ke Dili, dia bertemu Mario Carrascalao dan berkata, "Mr Mario, saya akan mengatakan sesuatu kepada anda agar anda tidak percaya. Saya pergi ke Lereng Mutin, tidak ada seorang pun, hanya wanita dan kanak-kanak, rumah-rumah tidak ada di sana. 

Apabila tentera membawa mereka ke Mutin Slope, askar mengambil semua milik mereka. Di ladang, mereka membunuh semua lelaki dewasa, semuanya.. Ada yang berlari ke hutan dan semuanya dikebumikan berhampiran sungai Luca. " Mario berkata pemandu jentolak yang menggali kubur besar bernama Origin. Dia pernah bekerja sebagai mekanik di jabatan Perhutanan di mana Mario adalah bosnya. 

"Jadi, saya cari dia," kata Mario. "Namun, setelah dia menggali kubur besar, tentera membunuh dia juga, tetapi mereka berkata Fretilin yang melakukannya. Orang Fretilin berkata lebih daripada seribu orang dikebumikan di pinggir Sungai Luca. Ada yang mengatakan beratus-ratus yang hilang. Saya melawat sana. 

Ketika saya tiba di sana hanya ada wanita, tidak ada lelaki, hanya perempuan dan anak-anak, dan anak-anak ini berusia tiga atau empat tahun, tidak ada anak yang lebih tua, mereka semua memakai pakaian hitam."

Mario marah dan menulis kepada komander. "Kamu membunuh semua lelaki. Juga membunuh anak-anak besar. Ini tidak benar. "Mario menerima balasan daripada Zacky Anwar [Makarim], yang menurut Mario dia masih menyimpan. Menurut Mario, Zacky Anwar adalah kepala, atau mungkin timbalan ketua Intel di Timor Timur [23]." 

Apabila pembunuhan Kraras berlaku, Prabowo telah ditugaskan untuk kali ketiga di Timor Timur [24] Sama ada hubungan kuat antara kehadiran misteri Prabowo di bahagian timur Timor-Leste dan peningkatan pembunuhan pada masa itu, tidak ada yang dapat memberikan bukti pasti. Walau bagaimanapun, CAVR menerima kesaksian mengenai penglibatan pelbagai unit ABRI dalam pembunuhan beramai-ramai.  Termasuk Kodim 1630 / Viqueque, Batalion Infantri 328, Batalion Infantri 501, dan Batalion Infantri 745, serta Komando Pasukan Sandhi Yudha (Kopassandha). [Lihat Chega! Bab 7.2.hal. 107].

Beberapa sumber turut memberitahu CAVR bahawa Prabowo terlibat dalam operasi itu untuk membawa orang awam turun dari Gunung Bibeleu, yang tidak lama kemudian beberapa ratus orang terbunuh oleh askar Indonesia CAVR juga menerima bukti penglibatan Kopassus dalam pembunuhan ini [lihat Chega! Bab 3. Sejarah Konflik, ms. 109].

Dari pihak Indonesia, Carrascalao dan bahkan Kolonel Purwanto bimbang tentang perilaku Prabowo pada masa itu. TheAVR sendiri menunjukkan kemungkinan kemungkinan pembunuhan itu dilakukan sebagai usaha untuk mensabotaj gencatan senjata yang telah dipersetujui terlebih dahulu [25]. Selain itu, tentera Indonesia telah menyatakan sebelum ini bahawa mereka menganggap operasi di Timor-Leste sebagai kemudahan latihan berharga bagi tentera mereka. [26]

Imej yang berkaitan
Tidak lama sebelum digantikan oleh Kolonel Rudjito sebagai Panglima Dili Korem, Kolonel Purwanto pernah mengadu kepada Mario Carrascalao tentang tindakan Prabowo: [27]. Di Timor Timur, yang diisytiharkan ditutup pada waktu itu, tidak seorang pun, baik sipil atau tentera, dapat masuk atau meninggalkan Timor tanpa pengetahuan Purwanto. 

Purwanto berkata kepada Carrascalao pada satu ketika:
"Apa yang saya takutkan berlaku, dia kembali ke Timor Timur - Prabowo. Ternyata dia datang, dan pergi ke pedalaman. Kepada Viqueque, sekitar Bibileo. Saya tidak tahu apa yang dia buat. Saya tidak tahu lagi. "[28]

Menurut Mario, Prabowo "berfikir dengan baik semasa tugasan pertama dan kedua. Saya tidak tahu apa yang berlaku, tetapi selepas itu dia kehilangan kawalan. "[S]
Hasil carian imej untuk Prabowo dan Kampung Janda, Versi Mario Carrascalao
Rujukan
[23] Di tahun 1999, Mayor Jendral Zacky Anwar Makarim menangani pengorganisasian milisi pro-Jakarta di Timor-Leste. Pada 24 Februari 2003, Wakil Jaksa Penuntut Umum untuk Kejahatan Serius mengajukan dakwaan terhadap Anwar Makarim dan tujuh orang lainnya (enam dari militer) yang dituduh melakukan kejahatan terhadap kemanusiaan.
[24] Setelah menyelesaikan sebuah kursus anti-teroris di Jerman, pada Maret 1982 Mayor Luhut Pandjaitan dan Kapten Prabowo Subianto ditunjuk untuk membentuk sebuah unit anti-teroris dari Kopassandha, yang diberi nama Detasement 81. Pada bulan Oktober 1982 Luhut mengikuti kursus komando dan staff, meninggalkan Kapten Prabowo menangani Detasement 81.Di bulan November 1982, Prabowo mempimpin unit ini ke sebuah operasi di wilayah Papua New Guinea.Kemunculannya di Viqueque dengan demikian dihubungkan dengan operasi kedua dari detasemen ini. Versi lain yang tidak menyebutkan kemunculan Prabowo di Viqueque di akhir Maret atau awal April, lihat Ken Conboy, Kopassus: Inside Indonesia’s Special forces (Jakarta: Equinox Publishing, 2003),h. 289-297.
[25] Chega! Bab 3. Sejarah Konflik, hal. 108-9.
[26] Lihat Ken Conboy, Kopassus: Inside Indonesia’s Special Forces, Equinox Publishing, Jakarta dan Singapura, 2002 hal. 310.
[27] Menurut Mario pembicaraan dengan Purwanto terjadi delapan hari setelah pertemuan Mario Carrascalao dengan Jendral Beny Moerdani di Baucau pada 21 April 1983. Lihat “Interview with Mário Carrascalão,” Indonesia, No. 76, Oktober 2003.
[28] Ben Anderson et.al., "Wawancara dengan Mário Carrascalão," Indonesia, No. 76, Oktober 2003. 
Sumber: satutimor.com
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Indonesia adalah negara umat Islam terebesar di dunia, dengan kadar majoriti yang tinggi. Pernah selepas kejatuhan Presiden Suharto, Presiden ke 2 Indonesia, pilihan raya (PEMILU)nya seolah-olah memberi mandat kepada parti-parti orang Islam memerintah.

Tetapi pemerintahan berasaskan Islam tidak berlaku, maka keadilan secara Islam tidak wujud di negara umat Islam itu. Maka berlakulah seperti apa yang berlaku di Timur Leste. Dalam negara sekular, tidak ada erti dan takut pembalasan Hari Akhirat. Sedangkan bukti dan model dalam sejarah Islam dan negara yang melaksanakannya masa kini sudah ada.

Boleh kita lihat Negara Islam Madinah pimpinan Rasulullah SAW dan Khalifah yang empat, Umayyah, Abasiyah dan setrusnya.

Lihat juga kisah pengIslaman negeri Samarkhand yang terjadi ketika zaman pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz. 
samarkhand.jpg
Samarkhand minta bernaung di bawah pemerintahan Khalifah Umar.

Samarkhand, adalah sebuah negeri di daerah Asia Tengah, ibukota Uzbekistan kini. Masa itu pasukan Islam dipimpin oleh Quthaibah bin Muslim dikirim ke sana untuk menyelamat dan membebaskan Samarkhand. Berlaku pembebasan melalui penaklukan dengan sangat mudah.

Tetapi rakyat Samarkand membantah. Mereka tahu penaklukan yang terjadi malam hari itu tidak sesuai dengan ajaran Nabi Muhammad SAW. Mereka mendengar bahawa jika ada tentara Islam hendak menawan sebuah kota, mereka akan memberitahu lebih dahulu. Melalui pintu kota sebelah mana mereka menyerang, berapa jumlah yang dikerahkan. 

Bahkan tentara Islam dilarang hancurkan bangunan, membunuh anak-anak, orang tua, wanita dan musuh yang sudah menyerah. Dilarang hancurkan tempat ibadah, dilarang merusak pohon-pohon berbuah dan sebagainya. Islamkan musuh lebih mulia dari membunuh atau menawannya dalam keadaan kafir. 

Sebab salah satu tujuan jihad dalam Islam bukan hendak membunuh musuh sebanyak-banyaknya tetapi menyelamatkan musuh sebanyak-banyaknya. Iaitu membawa mereka ke dalam agama yang selamat lagi menyelamatkan. Maka rakyat Samarkand kirim utusan bantahan kepada khalifah Umar. Umar memanggil hakimn mengadili panglima perang dan seluruh pasukan yang terlibat. 

Akhirnya diputuskan bahawa penaklukan  itu 'tidak sah'. Bahkan pasukan yang terlibat mendapat hukuman. Apa hukumannya? Iaitu dengan cara meminta maaf satu per satu kepada seluruh penduduk kota Samarkhand.

Luar Biasa.
Maka terjadilah peristiwa luar biasa. Pasukan Muslim mencapai jumlah ribuan itu lantas bertebaran keseluruh pelosok kota, door to door, untuk meminta maaf kepada seluruh penduduk kota Samarkhand tanpa kecuali. 

Bagi mereka, ketaatan kepada Allah, Rasulullah dan Pemimpin adalah lebih utama. Sungguh peristiwa luar biasa, mengharukan, dan ajaib. Yang belum pernah diajarkan oleh pemimpin atau pun diajarkan dalam ilmu perang mana pun. Itulah indahnya Islam.
Beberapa bulan kemudian dilakukan lagi ekspedisi oleh tentara Muslim ke Samarkhand. Kali ini tentu saja semua dilakukan dengan Standard Operating Procedure (SOP) yang diajarkan Rasulullah SAW. Tanpa disangka-sangka, penduduk Samarkhand ternyata sudah menanti di depan pintu kota untuk menyambut pasukan Islam tersebut.

Bukan dengan senjata tetapi dengan senyuman hangat yang penuh harapan. Mereka berbondong-bondong ingin memeluk agama Islam, kerana mereka telah merasakan akhlak Islam yang sungguh agung diajarkan Rasulullah SAW. Juga merasakan bahawa hanya dengan Islam mereka akan mendapat keselamatan. Hati mereka sugguh puas dan redha menerima kedatangan Islam.

Itulah keajaiban dari keberkatan seorang pemimpin bertaqwa, rakyat bertaqwa dan tentara bertaqwa yang memegang teguh tali agama Allah. Lalu siapa yang mengajarkan pemusnahan, penghancuran, pengeboman dan pembunuhan seperti zaman sekarang ini?

Meskipun atas nama Islam tetapi jika dilakukan bukan seperti yang dicontohkan Rasulullah maka hakikatnya bukanlah Islam. Tetapi merupakan ajaran-ajaran dari musuh-musuh Islam yang diamalkan oleh orang Islam yang tidak faham Islam.

Kalau Indonesia berpemerintahan Islam, tidak akan wujud 'Kampung Janda' seperti yang ditinggalnya di Timur Leste sekarang.

Allahu 'aklam.

Ibnu Hasyim Di Timur Leste..
Ibnu Hasyim, beberapa hari lepas semasa berada di pusat kota Dili.. di kaki lima jalan.. Di belakangnya seorng wanita bertudung..

Lokasi Timor Leste
Satu-satunya mesjid di bandar utama Dili, Masjid Annur. Malangnya, dunia Islam hampir lupa pada 1% umat Islam yang berada di Timor Leste. Bahkan dunia seumpama tidak pernah peduli bahawa Perdana Menteri T imor Leste pada 1999 adalah seorang Muslim – Dr. Mari Altakiri. Dikatakan juga 'suatu sejarah menarik tetapi hilang dalam lipatan masa'.


E-Buku IH-47: T/Leste, Medan-Aceh, S'baya, Bali.

Bab 2

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails