Friday, October 18, 2019

Dicekup Khalwat Di Changlun, Malam Tadi. Ini, Ambil Tahu Sikit!


Sekejap isteri, sekejap bukan


LELAKI berstatus duda dicekup berkhalwat dengan pasangannya yang juga penuntut Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di motel di kawasan perumahan Pekan Changlun, malam tadi.
Kedua-dua mereka berasal dari Kelantan itu memberi alasan menumpang tidur di motel berkenaan untuk menghantar barang ketika dicekup berkhalwat oleh sepasukan anggota Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK), 12.40 tengah malam.
Lelaki berusia 43 tahun itu bekerja sebagai guru sekolah memandu dan mendakwa berkenalan dengan wanita itu di Kelantan.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Undang-undang Syariah JAIK, Syeikh Radzi Abdul Mutalib berkata, dalam operasi Ops Bersepadu itu, anggotanya memeriksa sebuah bilik di tingkat atas motel berkenaan dipercayai disewa pasangan terbabit.
Beliau berkata, selepas diketuk dan memberi salam, seorang lelaki yang berkemeja T dan berkain pelikat membuka pintu.
“Pada mulanya lelaki itu mendakwa wanita berkenaan adalah isterinya, namun akhirnya mengaku mereka hanya kawan selepas gagal menunjukkan sebarang dokumen hubungan mereka.
“Ketika pemeriksaan, wanita itu sedang baring di atas katil dengan berpakaian lengkap,” katanya ketika ditemui selepas operasi itu awal pagi, hari ini.
Radzi berkata, berikutan itu pasangan terbabit ditahan untuk siasatan lanjut kerana disyaki berkhalwat.
Beliau berkata, pasangan itu kemudian dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kubang Pasu untuk dibuat laporan tangkapan.
“Kes disiasat mengikut Seksyen 25 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Kedah 2014 dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali,” katanya.
Radzi berkata, operasi itu disertai 30 anggota penguatkuasa dari JAIK dan Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PADKP) yang bermula 11 malam hingga 4 pagi tadi.
“Kita tertumpu di sembilan hotel bajet yang disyaki menjadi tumpuan orang Islam menyewa dengan pasangan bukan mahram untuk melakukan maksiat,” katanya. (MyMetro)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kita kena ambil tahu serba sikit hal-hal Islam semasa, kerana Islam menyuruh umarnya begitu. Mengenai kes di atas sila lihat ini.. 
Enakmen 11 Tahun 1965 UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN UGAMA ISLAM 1965 BAHAGIAN IX - KESALAHAN2.

Seksyen 154. Khalwat.

(1) Sa-saorang lelaki Islam yang di-dapati berkediaman dan bersekedudokan yang mendatangkan shak dengan sa-saorang perempuan sa-lain daripada perempuan yang muhrim mengikut Hukum Shara' dengan sebab perhubongan darah, persaudaraan atau peliharaan akan melakukan kesalahan kerana berkhalwat dan akan bersalah kapada kesalahan yang boleh di-hukum penjara sa-lama tidak lebeh daripada tiga bulan atau denda tiada lebeh daripada tiga ratus ringgit, atau, pada kesalahan kali yang kedua atau kesalahan yang berikut-nya dengan penjara sa-lama tiada lebeh daripada enam bulan atau penjara tiada lebeh daripada lima ratus ringgit atau kedua2 sa-kali penjara dan denda.

(2) Sa-saorang perempuan Islam yang bershubahat diatas kesalahan di-dalam pechahan (1) dalam fasal ini bolehlah di-hukum penjara tiada lebeh daripada tiga bulan atau denda tiada lebeh daripada tiga ratus ringgit atau, jika dIdapati kesalahan yang kedua at au kesalahan yang sa-rupa kemudian daripada itu, dengan penjara tiada lebeh daripada enam bulan at au denda tiada lebeh daripada lima ratus ringgit atau kedua2-nya penjara dan denda.


(3) Sa-saorang perempuan Islam yang di-jumpai berkediaman dan bersekedudokan yang mendatangkan shak dengan mana2 lelaki yang bukan berugama Islam boleh-lah di-hukum sa-olah2 ia membuat kesalahan di-dalam pechahan (2) dalam fasal ini.

(4) Sa-siapa orang lelaki Islam yang bersekedudokan sabagai suami isteri dengan mana2 perempuan yang tiada harus nikah dengan-nya mengikut Hukum Shara' at au didapati berkediaman dan bersekedudokan yang mendatangkan shak dengan perempuan itu ada-lah melakukan kesalahan berkhalwat, dan apabila thabit kesalahan-nya maka boleh-lah di-hukum dengan hukuman yang sarna jalan-nya saperti yang tersebut dalam pechahan (1) dalam fasal ini.

(5) Mana2 perempuan yang di-dapati bershubahat melakukan kesalahan yang tersebut dalam pechahan (4) dalam fasal ini boleh-Iah di-hukum dengan hukuman yang ditentukan di-bawah pechahan (1) dalam fasal ini.

(6) Mahkamah boleh memerentahkan bahawa sa-saorang perempuan yang telah di-dapati salah kapada satu kesalahan menurut fasal ini hendak-lah di-hantarkan kasabuah rumah yang di-luluskan oleh Majlis bagi tempoh yang tiada lebeh daripada enam bulan sa-bagaimana yang di-fikirkan patut oleh Mahkamah itu.

Sekian.

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini..

E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails