Wednesday, October 16, 2019

Graduan Universiti Malaya Tunjuk Protes Terhadap Naib Canselor Di Pentas Konvokesyen



Acara konvokesyen merupakan acara rasmi yang akan dijalankan oleh setiap institusi pendidikan tinggi. Acara ini merupakan acara yang paling dinanti kerana dilihat sebagai acara penghargaan kepada usaha para pelajar dan mahasiswa/i.
Namun, ketenangan acara ini telah diragut apabila salah seorang graduan Universiti Malaya yang menerima Ijazah Sarjana Mudanya semalam telah melakukan protes di atas pentas bersejarah ini.
Protes Majlis Konvokesyen
Ketika graduan lain gembira menyambut skrol daripada Yang Berhormat pemberi skrol, graduan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam, Wong Yan Ke telah bertindak menjerit dan menunjukkan plakad berserta jeritan ‘Ini Tanah Malaysia’ sebagai tanda bantahan terhadap Naib Canselor, Abdul Rahim Hashim yang duduk di barisan hadapan.
Bro, you got not common sense is it? Majlis rasmi, dihadiri tetamu kehormat dan ibu bapa. Tahu darah amarah, tapi kau pilih pentas yang salah bro. Melaungkan kata protes atas pentas, menjerit sambil angkat placard. Mana kesopanan dan kesusilaan kau?

15.8K people are talking about this

Yan Ke yang mempertahankan perbuatannya memberitahu perbuatan tersebut merupakan tanda bantahan kepada Abdul Rahim yang didakwa menggunakan nama Universiti Malaya untuk politik kaum dan kepentingan parti semasa Kongres Maruah Melayu dua minggu lalu.

Sudahlah tanpa segan silu beraksi di tengah2 pentas. I feel sorry for the lady taking the scroll after you bro. Aku harap shot dia turun pentas tak terganggu dengan aksi memalukan kau. Such a disgrace and selfish act of yours
Ramai yang tanya siapa budak ni. Nah saya kongsi posting fb yang beliau muat naik sehari sebelum hari konvo beliau
 
Sudahlah tanpa segan silu beraksi di tengah2 pentas. I feel sorry for the lady taking the scroll after you bro. Aku harap shot dia turun pentas tak terganggu dengan aksi memalukan kau. Such a disgrace and selfish act of yours
Ramai yang tanya siapa budak ni. Nah saya kongsi posting fb yang beliau muat naik sehari sebelum hari konvo beliau.

View image on TwitterView image on Twitter

668 people are talking about this

Abdul Rahim didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman dan Yan Ke meminta agar beliau bertanggungjawab untuk memberikan penjelasan mengenai kenyataannya kepada pelajar Universiti Malaya.

Wong Yan Ke
on Sunday
KENAPA SAYA MENGANGKAT PLACARD DI ATAS PENTAS SEMASA MAJLIS KONVOKESYEN?
 Saya telah membuat keputusan untuk menunjukkan placard pada majlis konvokesyen hari ini sebagai bantahan sekeras-kerasnya terhadap ucapan Naib Canselor beberapa hari lalu yang berbau perkauman dan bersifat rasis. Mungkin ada di antara kalian hairan, sama ada semua ini berbaloi pada majlis konvokesyen mungkin yang pertama dan terkahir bagi saya, hanya kerana ingin menunjukkan ketidakp...
See More



KENAPA SAYA MENGANGKAT PLACARD DI ATAS PENTAS SEMASA MAJLIS KONVOKESYEN?Saya telah membuat keputusan untuk menunjukkan…
Tindakan beliau bukan sebarangan, sebaliknya beliau sudah mendapatkan nasihat dan pandangan daripada pensyarah dan rakan-rakannya. Mempersoalkan kerasional tindakan Naib Canselor Universiti Malaya tersebut, majlis konvokesyen Universiti Malaya bermula pada Sabtu lalu dirasmikan oleh Canselor Sultan Nazrin Shah Sultan Azlan Shah.
Protes Majlis Konvokesyen 1
Kurang senang dengan tindakan Yan Ke, ada pelajar Universiti Malaya sudah memulakan petisyen agar penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Yan Ke ditarik balik.

(https://odisi.my/graduan-universiti-malaya-tunjuk-protes-terhadap-naib-canselor-di-pentas-konvokesyen/)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails