Friday, October 11, 2019

Intip Lagi, Kampung Janda, Kini Di Bogor Pula..

Fakta Unik Mengenai Kampung Janda di Indonesia
JOM, kita intip dan tinjau lagi. Selepas kita tinjau Desa Batuah Kampung Janda di Kota Banjar Baru, Kalimantan Selatan, kali ini kita ke Kampung Janda, di Bogor Pula.. Di Desa Ciburayut, Kecamatan Cigombong, Kabupaten Bogor, Jawa Barat. 

Lihat sebelum ini..
Hasil carian imej untuk kampung janda  di banjar baru Janda di Desa Batuah Kampung Janda di Kota Banjar Baru, Kalimantan Selatan.

Tetapi janda-janda di sini berbeza dari janda yang diceraikan seperti di kampung-kampung lain. Majoriti wanita di Kampung Panyarang Kidul, Panyarang Tengah, dan Panyarang Lebak, tinggal sendirian. 

Suami mereka mati kerana menjadi mangsa  penggalian tapak pelupusan atau bahan mentah dari blok konkrit. Penduduknya memang berkerja, sebagai pembuat batu bata.

Kampung Janda

Majoriti suami mereka meninggal dunia akibat tertimbun galian, penyebab isteri mereka terpaksa menjadi tulang punggung keluarga.(Liputan6.com/Achmad Sudarno)
Sejak operasi penggalian secara tradisional pada tahun 1996, lebih daripada 100 orang telah dibunuh oleh tanah longsor. Kerana majoriti suami mati akibat penggalian dikebumikan, isteri terpaksa menjadi tulang belakang keluarga (Liputan6.com/Achmad Sudarno)

Menurut Khodijah seorang janda di situ, suaminya terpaksa 'berputus asa' dan pergi meninggalnya. Sejak pemergian suaminya 3 tahun yang lalu, ibu berusia 35 tahun ini telah berjuang untuk mencari nafkah untuk memenuhi keperluan kehidupan seharian dan yuran sekolah untuk tiga anak yang masih bersekolah.

"Jika saya tidak bekerja, apa yang akan dimakan oleh anak saya?" kata Khodijah, yang mendakwa bekerja sebagai pembantu rumah.

Suami Yati, juga meninggal dunia 2 bulan lalu akibat tanah runtuh. Pada masa itu, suaminya memeluk batu yang mengandungi bahan bata mentah pada ketinggian kira-kira 40 meter. Tiba-tiba dari puncak bukit mengalami tanah runtuh menyeret suaminya ke dasar tebing.

"Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, saya perlu mempertahankan kehidupan kanak-kanak," kata Yati, yang bergantung kepada wang dari hadiah dari pemilik penggalian.

Kisah kedua-dua wanita ini adalah sebahagian kecil daripada penderitaan wanita lain yang tinggal sangat biasa-biasa saja di Desa Panyarang, Kampung Ciburayut ini. Mereka terpaksa dan sanggup melengkapkan semua keperluan isi rumah mereka sendiri.

Sesungguhnya masih ada peranan mertua yang setia menolong mereka. Walau bagaimanapun, ibu bapa dan mertua pasti tidak boleh dipercayai untuk memenuhi semua keperluan harian.

"Ia mesti diselesaikan dengan sendirinya, saya akan menjual makanan di sekitar kampung," kata Odah. 

Wanita ini dengan 3 kanak-kanak menyedari akibat berkahwin dengan hasrat hatinya 5 tahun yang lalu. Suami terlebih dahulu memberi amaran tentang risiko berkahwin dengannya. Malah cinta juga diperoleh apabila suami bekerja dalam pertambangan tradisional yang dimiliki oleh kumpulan penggalian lombong C.

Daripada berpuluh-puluh pasangan di kampung ini, rata-rata mestilah seorang pekerja kuat dan keras. Orang muda di sana terpaksa bekerja di lombong C yang dimiliki oleh penduduk tempatan kerana faktor pendidikan dan kekurangan pekerjaan.

"Memang, risiko itu adalah kehidupan, tetapi apa lagi yang boleh kita lakukan, bukannya menganggur," kata Muhidin, penduduk tempatan.

Muhidin dan penduduk lain lebih suka bekerja di penggalian dan bukannya menjadi petani. Jika menanam, katanya, modal agak besar. Walaupun keuntungannya sangat kecil, kerana orang tengah menentukan harga di peringkat ladang.

"Ya, lebih baik digali, satu hari bisa mencapai Rp 100.000 hingga Rp 150 ribu," kata Muhidin.

Rumusan


Janda adalah istilah untuk wanita yang tidak mempunyai suami kerana suaminya mati atau bercerai. Di Indonesia ada kampung di mana ramai penduduknya adalah janda, sehingga disebut 'kampung janda'. Kampung janda Ciburayut ini, didiami oleh sebagian besar janda. 

Diringkaskan dari beberapa sumber, Sabtu (4/27/2019) ada beberapa fakta unik di kampung balu ini. 
  1. Kampung ini diduduki oleh 30 Balu. Terdapat 30 keluarga yang diketuai oleh widows daripada 65 keluarga. Maka disebut orang sebagai kampung janda.
  2. Kebanyakan balu, adalah yang suaminya meninggal dunia. Di kawasan luar bandar yang terletak di kaki Gunung Salak dan Gede Pangrango, menjadikan kebanyakan lelaki di sana bekerja sebagai pelombong pasir, penggalian dan penapisan pasir, atau memecahkan batu. Kejadian tanah runtuh di tempat kerja menyebabkan ramai jadi mangsa.
  3. Ramai janda muda. Perkahwinan pada usia muda agak terdedah kepada perceraian. Pemikiran dan emosi tidak stabil ditambah keadaan ekonomi sederhana, mencetuskan pertengkaran dan perceraian. 
  4. Pendidikan mereka rendah. Malah ada wanita berusia 17 tahun telah balu dua kali.
  5. Kekurangan perhatian kerajaan. Kerajaan perlu tangani dan perbaiki mulai dari ekonomi, pekerjaan ke pendidikan. Sekiranya pendidikan bertambah baik, terdapat banyak kerja, tidak ada bahaya dan ekonomi semakin baik. Masalah akan berkurang.
Sekian.

Hasil carian imej untuk kampung janda  di banjar baruAtas: Janda Lima Anak Ini Sukses Menguliahkan Anaknya di UGM

Hasil carian imej untuk Di Desa Ciburayut, Kecamatan Cigombong, Kabupaten Bogor Di Desa Ciburayut, Kecamatan Cigombong, Kabupaten Bogor, Jawa Barat. 
Imej yang berkaitan



Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails