Saturday, August 10, 2019

Dari Ambil Alih Kedai Gunting Bapa, Kini Jadi Jutawan. (4)

ramesh babu si tukang gunting 226

Siapa Dia?

Itulah, Ramesh Babu.

Seorang tukang gunting rambut, pengusaha dan ahli perniagaan, kini menjadi jutawan dan memilik 400 kereta mewah.
ramesh babu seorang tukang gunting

Ramesh Babu pernah berkata..

"Dalam dunia perniagaan anda perlu mempunyai pandangan yang maju ke hadapan, jujur dan berusaha keras. Masa itu tidak ada yang dapat menghentikan anda memperolehi jumlah wang yang layak dari hasil usaha anda dan... anda terus menjadi 'kayawan".

Sejarah Hidup Ramesh Babu.


Ramesh Babu seorang individu yang lahir dalam sebuah keluarga yang miskin. Ramesh Babu telah kehilangan ayah kandungnya sejak beliau masih kecil iaitu pada tahun 1979.


Mendiang bapanya ada meninggalkan sebuah kedai gunting rambut di Brigade Road, Bangalore, India. Walaubagaimanapun, premis kedai gunting rambut tersebut telah diuruskan oleh bapa saudaranya sejak kematian bapanya.


Pada setiap hari, Ramesh Babu sekeluarga hanya diberikan lima Rupee sahaja hasil daripada keuntungan kedai gunting rambut yang ditinggalkan bapanya. Ramesh Babu mengakui, jumlah yang diterima keluarga beliau tidak cukup untuk perbelanjaan harian keluarga.


Disebabkan ganjaran yang diterima tidak cukup, ibu beliau terpaksa mengambil upah sebagai orang gaji dengan menerima upah bayaran sebanyak 50 Rupee sebulan. Upah yang diterima itu sedikit sebanyak membantu dia sekeluarga membeli keperluan harian, sewa rumah, buku, pakaian dan lain-lain lagi.


Mereka akan mendapat pakaian baru setahun sekali dan yang selebihnya digunakan untuk membeli pakaian seragam sekolah termasuk memakai pakaian yang lama. Ramesh Babu pernah dihantar balik oleh guru sekolanya kerana seluar telah koyak.


Meskipun begitu, beliau dan keluarganya amat berjimat cermat dalam menggunakan wang tersebut untuk perkara yang amat penting sahaja. Ramesh Babu sekeluarga hanya makan satu hidangan setiap hari iaitu pada waktu petang. Itupun etelah ibunya mendapat makanan saat pulang dari bekerja.


Jika keluarga tersebut dijemput untuk menghadiri kenduri atau ketika musim perayaan, ia merupakan suatu perkara yang paling gembira saat itu.



Ambil Alih Kedai Bapanya
Kehidupan keluarga Ramesh Babu bertambah baik apabila beliau ditawarkan bekerja sebagai penghantar surat khabar ketika berusia 13 tahun. Gaji yang diterima beliau digunakan untuk perbelanjaan sekolah dan menampung perbelanjaan lain. Beliau berjaya melanjutkan pelajaran sehingga ke universiti.

Ketika berada di tahun awal pengajian, Ramesh Babu mengambil alih semula kedai gunting rambut milik mendiang bapanya. Beliau akui menghadapi kesukaran ekoran kurang pengalaman dalam menguruskan perniagaan tersebut.


Beliau cuba untuk menyahut cabaran dan berusaha keras demi memudahkan kehidupan seluruh ahli keluarganya. Kedai gunting rambut yang diwarisinya telah dinaik taraf menjadi sebuah salon setelah mendapat perhatian penduduk sekitar. 


Perniagaan salon beliau semakin maju sehingga mampu untuk mengupah dua orang pekerja bagi membantu operasi kedai miliknya itu. Biarpun semakin ramai pelanggan yang datang ke salon tersebut, namun Ramesh Babu mengakui bahawa dia masih kurang pengalaman dalam bidang dandanan rambut.


Beliau mengambil peluang untuk memahirkan dirinya dengan melanjutkan pelajaran dalam bidang dandanan rambut di sebuah akademi salon tersohor iaitu Toni &Guys di Singapura.


Bagaimana Digelar Jutawan?


Pada 20 tahun yang lalu, Ramesh Babu berjaya membeli kereta pertamanya iaitu sejenis van model Maruti Omni. Van tersebut dibeli untuk kegunaan peribadi beliau untuk ke tempat kerja dan sekitarnya. Van itu juga menjadi kegunaan orang yang berada di sekitar Bangalore apabila ia bertukar menjadi sebuah kereta sewa.


Sambil menggunting rambut pelanggan, sambil itu beliau menyewakan kenderaan tersebut. Rata-rata individu yang menyewa kenderaan tersebut adalah datang daripada pelanggan salonnya sendiri.


Menyedari tentang permintaan kereta sewa memberi keuntungan, Ramesh Babu mendapat idea untuk menjalankan perniagaan berasaskan kereta sewa. Pada saat itu bermulalah detik Ramesh Babu yang akan berubah dari peniaga biasa menjadi seorang ahli perniagaan yang bergelar jutawan.


Pada tahun 2000, Ramesh Babu menerima tawaran dari wakal pemasaran Mercedes India untuk membeli sebuah model kereta E-Class Luxury.


ramesh babu dengan kereta mewahnya


Ramesh menerima tawaran daripada wakil syarikat Mercedes tersebut ketika beliau melihat peluang untuk perkembangan perniagaan miliknya. Ramesh Babu menggunakan duit simpanan dan membuat pinjaman dari bank untuk memiliki kereta mewah tersebut.


Walaupun kadar bunga agak tinggi, beliau rasa ia adalah satu pelaburan yang baik kerana tiada persaingan pada waktu itu. Kereta mewah pertamanya dibeli pada harga 38 Lakh. Perniagaan beliau berjalan lancar pada tahun mendatang dan beliau telah menambah model Mercedes untuk perniagaannya.


Memiliki Rolls Royce Ghost dan Lebih 400 Kereta Mewah


Pada hari ini, syarikat Ramesh Tours & Travels menawarkan lebih 400 jenis kereta sewa termasuklah van dan bas mini yang diimport seperti model Rolls Royce Silver Ghost, Mercedes, BMW, Jaguar dan Toyota Vellfire.


Syarikat tersebut juga telah mengembangkan perniagaan ke dua buah wilayah besar iaitu di Chennai dan Delhi. Ramesh Babu juga merancang untuk menambah lagi cawangan beliau di Hyderabad dan Vijaywada. Beliau menjadi seorang jutawan multi disebabkan hasil usahanya yang keras dan tidak pernah untuk berputus asa.


ramesh babu bersama kenderaan mewahnya


Harga Sewaan Rolls Royce


Harga bagi sesiapa yang menyewa kenderaan model Rolls Royce Silver Ghost adalah sebanyak 75,000 Rupee bersamaan dengan RM4,500 sehari.


Masih Aktif Dalam Niaga 'gunting rambut' Beliau.


tukang gunting ramesh babu


Walaupun beliau bergelar seorang jutawan, namun Ramesh Babu masih bergiat aktif dalam perniagaan salon beliau. Beliau akan berada di salon pada sebelah pagi hari bekerja dan hari minggu. Sebagai seorang tukang gunting yang profesional dan keadaan salonnya yang eksklusif, beliau menawarkan perkhidmatannya sebanyak 150 Rupee.


Begitu kisah seorang tukang gunting rambut jadi jutawan.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails