Saturday, August 10, 2019

Rakyat Dizalimi, Hanya Kepada Allah Tempat Mengadu..


Ratusan ribu rakyat Kelantan solat royalti
KOTA BHARU: Ratusan ribu rakyat Kelantan sekali lagi menunaikan solat memohon dibayar royalti petroleum.
Solat hajat di Stadium Sultan Muhammad IV malam ini diimamkan Timbalan Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man.
Solat hajat diadakan sebaik sahaja selesai solat Isyak yang diimamkan Imam Masjid Sultan Ismail Petra Ustaz Abdul Bari Abdullah.
Solat hajat royalti tahun ini merupakan kali kedua diadakan di Stadium Sultan Muhammad IV.
Ratusan ribu rakyat memenuhi segenap ruang stadium memohon supaya royalti yang menjadi hak Kelantan dibayar sebagaimana dijanjikan Perdana Menteri.
Malah kerajaan negeri sudah menarik balik saman tuntutan royalti terhadap Petronas berikutan ingkar membayar sejak carigali minyak digerudi di perairan Kelantan. – HARAKAHDAILY 9/8/2019

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bila rakyat dizalimi, hanya kepada Allah SWT tempat mengadu..

Meski Allah melarang kita mendoakan orang lain agar celaka/dapat bencana, namun khusus terhadap orang-orang yang dizalimi/dianiaya Allah membolehkannya. Jadi saat seseorang dizalimi dan disakiti dan dia mendoakan orang yang menyakitinya agar ditimpa musibah, Allah akan mengabulkannya. 

Allah swt telah berfirman: لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم وكان الله سميعا عليما 

” Allah tidak suka seseorang mengatakan sesuatu yang buruk kepada seseorang dengan terang-terangan melainkan orang yang dizalimi maka dia boleh menceritakan kezaliman tersebut ; dan Allah itu maha mendengar dan maha mengetahui.” ( 148 : an-Nisa) 

Jadi meski ada orang yang kafir atau jahat, hendaknya kita tetap berlaku adil. Tidak berlebihan dan menzalimi mereka. Sebab doa orang yang teraniaya meski mereka itu kafir dan jahat, tetap dikabulkan oleh Allah SWT.


 
Kepada Penzalim.

Hadis dari Anas r.a , Rasulullah saw bersabda: اتق دعوة المظلوم وإن كان كافرا فإنه ليس دونها حجاب 
“Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi sekalipun dia adalah orang kafir. Maka sesungguhnya tidak ada penghalang diantaranya untuk diterima oleh Allah.” Hadis riwayat Ahmad – sanad hasan 

Hadis dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda: دعوة المظلوم مستجابة وإن كان فاجرا ففجوره على نفسه 
“Doa orang yang dizalimi adalah diterima sekalipun doa dari orang yang jahat. Kejahatannya itu memudaratkan dirinya dan tidak memberi kesan pada doa tadi.” 

Hadis hasan riwayat at-Tayalasi Hadis dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah saw bersabda: اتق دعوة المظلوم فإنها تصعد إلى السماء كأنها شرارة 
“Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang dizalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara.” (Hadis riwayat Hakim – sanad sahih) 

Orang Yang Dizalimi 

Hadits di atas juga memberi isyarat, siapapun kita, agar selalu berbuat adil dalam segala hal dan tidak melakukan perlakuan zalim, kalau seseorang berlaku zalim kepada orang lain maka nantikanlah akibat buruk dari perbuatannya itu, cepat atau lambat dia akan ‘menikmati’ doa orang yang teraniaya tersebut. 

Jadi, buatlah benteng pertahanan pada diri kita dengan tidak berbuat zalim terhadap orang lain dan berusaha untuk berlaku adil, kerana memang doa orang yang terzalimi sangat ‘makbul’ terhadap orang yang menzaliminya.. 

Sehingga Rasulullah SAW pun memberikan satu warning kepada kita bahawa orang yang dizalimi doanya akan terkabul walaupun sebelumnya ada penyebab doanya tidak terkabul.. seperti makanan orang tersebut didapat dari jalan yang haram alias tidak halal. 

Memang ada satu hadits Rasulullah SAW yang mengisyaratkan bahawa doa orang yang pakaian dan makanannya tidak halal, doanya tidak akan terkabul. Namun, misalnya orang seperti dia dizalami oleh seseorang, maka apabila dia berdoa, maka doanya yang dialamatkan kepada pelaku kezaliman tersebut akan terkabul. 

Demikian semua itu adalah isyarat akan terkabulnya doa mereka sebagaimana sabda Rasulullah SAW berikut : 

“ثَلاَثَةٌ لاَ تُرُدُّ دَعْوَتُهُمْ : اَلصَّائِمُ حِيْنَ يُفْطِرُ، وَاْلإِمَامُ الْعَادِلُ، وَدَعْوَةُ الْمَظْلُوْمِ يَرْفَعُهَا اللهُ فَوْقَ الْغَمَامِ، وَيَفْتَحُ لَهَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ، وَيَقُوْلُ لَهَا الرَّبُّ : وَعِزَّتِيْ وَجَلاَلِيْ َلأَنْصُرَنَّكَ وَلَوْ بَعْدَ حِيْنٍ”. 

“Ada tiga orang yang doanya tidak akan tertolak : “Orang yang berpuasa hingga dia berbuka, pemimpin yang adil dan doa orang yang dizalimi, Allah akan angkat doa-doa tersebut di atas awan dan dibukakan untuknya pintu-pintu langit, kemudian Allah berfirman : “Demi keperkasaan-Ku dan keagungan-Ku, Aku pasti akan tolong kamu walau pun setelah melalui suatu masa“. 

H.R. Ahmad Masih banyak lagi doa orang-orang yang apabila dia berdoa Allah SWT akan kabulkan doanya, seperti doa kedua orang tua kepada anaknya, doa orang yang dalam musafir, doa seseorang kepada saudara ketika dia tidak mengetahuinya dan masih banyak lagi tentunya 

*Semoga kita termasuk orang yang mendapatkan kemuliaan dari Allah SWT dengan dikabulkan doa dan harapan kita semua. Amin ya Rabbal ‘alamin. 

Peliharalah Diri Dari Doa Orang Yang Disakiti, Dizalimi Dan Teraniaya.

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails