Tuesday, August 06, 2019

32 Polis Meninggal Tiap Bulan Ketika Bertugas. Apa Patut Buat?

32 anggota polis meninggal dunia setiap bulan, PDRM digesa tubuh unit KKP
LAM THYE: Pelbagai insiden kemalangan dan peningkatan kes penyakit pekerjaan melibatkan anggota polis menunjukkan keperluan untuk mengatasi masalah tersebut secara berkesan. - Gambar fail/BERNAMA  

32 anggota polis meninggal dunia setiap bulan, PDRM digesa tubuh unit KKP

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) digesa menubuhkan unit khas yang bertanggungjawab meningkatkan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan (KKP) anggota polis terutamanya mereka yang berada di lapangan.

Menurut Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) Tan Sri Lee Lam Thye, berdasarkan statistik polis, secara purata sekurang-kurangnya 32 pegawai dan anggota polis meninggal dunia setiap bulan ketika masih bertugas.

"Pelbagai insiden kemalangan dan peningkatan kes penyakit pekerjaan melibatkan anggota polis menunjukkan keperluan untuk mengatasi masalah tersebut secara berkesan.

"Insiden terbaru melibatkan lapan anggota polis yang mengadu tidak sihat selepas terhidu bahan kimia ketika memeriksa 15 tong dipercayai mengandungi sodium sianida di sebuah ladang kelapa sawit di Karak, Khamis lepas (1 Ogos).

"Berdasarkan data antara tahun 2010 dan 2014, seramai 1,324 pegawai dan anggota polis maut, manakala 359 yang lain cedera dan terlantar akibat hilang upaya kekal ketika melaksanakan tugasan menjaga keamanan negara," katanya dalam satu kenyataan, pada Isnin.

Mengulas lanjut, Lam Thye berkata kewujudan Unit KKP dalam PDRM boleh membantu agensi penguatkuasa tersebut mengurus sistem keselamatan dan kesihatan berkaitan pekerjaan dengan baik agar dapat mengurangkan kadar kematian dan kemalangan dalam kalangan pegawai dan anggota polis setiap tahun.

Kebanyakan kematian berlaku membabitkan kes kemalangan bencana ketika bertugas dan kemalangan ketika dalam perjalanan pergi dan pulang ke lokasi tugasan, ujar beliau.

"Merujuk kepada Seksyen 3 (3) dan Seksyen 20 Akta Polis 1967,  iaitu berkaitan kewajipan asasi dan perincian tugas anggota PDRM, ia menunjukkan tugasan mereka akan terdedah kepada pelbagai risiko.

"Antara risiko yang dihadapi termasuk pendedahan terhadap bahan kimia jika pegawai dan anggota terlibat terlibat di dalam penyiasatan kes pencemaran bahan toksik sepertimana kes yang berlaku di Karak baru-baru ini," jelasnya.

Lam Thye turut menyatakan anggota polis juga terdedah dengan pelbagai bahan pencemaran lain serta penyakit kerana sering dilihat tidak memakai peralatan perlindungan diri (PPE) yang sesuai ketika berada di lapangan.

Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) 1994 turut meletakkan institusi PDRM sebahagian dari sektor yang perlu mematuhi keperluan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.

"Oleh itu, jika kita ingin melihat sektor ini berkembang baik dari sudut pengurusan KKP maka penubuhan Unit KKP menjadi satu keperluan sepertimana Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang telah pun mewujudkan unit ini

"Sehubungan itu, NIOSH sebagai sebuah agensi yang diberikan tanggungjawab untuk meningkatkan tahap KKP dalam negara, bersedia untuk membantu PDRM menubuhkan Unit KKP tersebut dengan menyediakan tenaga pakar dan modul latihan bersesuaian," katanya lagi.

Antara lain, Lam Thye berkata PDRM perlu diberikan kesedaran mengenai KKP selain mengguna pakai konsep pengenalan bahaya, penilaian risiko dan kawalan risiko (HIRARC).

Ini akan membantu mereka untuk mengenal pasti bahaya dan risiko dan mencari cara untuk mengelak atau mengurangkan kesannya termasuk penggunaan PPE yang sesuai, ujar beliau. (AA)

Peluang Kerja Di Australia Dibuka Lagi..
Kerja Di Australia, Dibuka..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails