Sunday, August 04, 2019

LKS Tiba Ke M'sia Dari China Tahun 1957. Fakta Itu Diubah?

Hasil carian imej untuk Kit siang berang
Lim Kit Siang naik berang wartawan tanya isu tempat kelahiran
Veteran politik, Lim Kit Siang hari ini melahirkan rasa berang beliau apabila ditanya wartawan mengenai desakan Pengerusi Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP), Ramesh Rao yang mahu Penasihat DAP itu menyatakan bukti tempat kelahirannya.
Malah, semasa satu sidang media di bilik media Parlimen itu, beliau sebaliknya menyuruh wartawan agar membuat penyelidikan sebelum meneruskan soalan berkaitan.
“Saya pernah menjadi pemberita dan kalau ada berita yang trash, saya akan siasat. Jadi siasat dululah, sebelum mulakan soalan atau you reflect on you, or you reflect on your newspaper, you reflect on your kewibawaan sebagai pemberita,” katanya kepada media di bilik media Parlimen di sini hari ini.
Apabila diasak lagi dengan soalan yang sama bagi mendapatkan kepastian berhubung dakwaan Ramesh Rao, Kit Siang enggan menjawab.
“No! No! I was a reporter. Do a basic check and if the basic check. If the reporter didn’t do a basic check, I feel very sorry.
“Saya nasihat wartawan yang nak tanya soalan itu selidik dahulu. Bukan sahaja ahli politik kena lalui ‘test’, tetapi wartawan juga perlu lalui ‘test’,” ujarnya.

Semasa sidang media semalam di luar perkarangan Parlimen, Ramesh mendakwa hasil daripada carian laman sesawang ‘Wikipedia’ yang dibuat pada 11 hari lalu yang tertera wakil rakyat DAP itu tiba ke Malaysia dari China pada tahun 1957, telah diubah suai.

Dakwa Ramesh, terdapat suntingan ayat tersebut oleh pihak tertentu bulan lalu dipercayai demi menutup fakta sebenar lokasi kelahiran Kit Siang.

Ini kerana sebelum itu Wikipedia pernah memaparkan beliau berhijrah ke Malaya sebelum negara ini merdeka.
Ramesh dan beberapa individu berhimpun bagi menyerahkan memorandum menuntut Kit Siang menunjukkan bukti kelahirannya di Malaysia.
Memorandum itu bagaimanapun gagal diserahkan kepada mana-mana ahli parlimen pembangkang dan Barisan Nasional.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails