Monday, August 27, 2018

Unjam Bantu Hasil Tangkapan Nelayan. T/Kasih Abd Hadi.




SAYA berterima kasih kepada Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang dapat meluangkan masa hadir bersama kita pagi ini. Penghargaan dan terima kasih juga saya ucapkan kepada Pengarah dan seluruh kakitangan Jabatan Perikanan Negeri Terengganu, Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Marang dan seluruh warga nelayan Marang atas kerjasama yang sangat baik untuk menjayakan program ini. 
Belum terlambat juga untuk saya rakamkan ucapan syabas dan tahniah atas usaha PNK Marang mengapungkan dan menarik balik ke jeti bot saudara kita yang tenggelam di perairan Pulau Kapas bulan lepas.
Agenda kita pagi ini nak buah rumah ikan. Rumah mahal kita panggil tukun, rumah murah kos rendah kita buat unjam. Kita mendengar aduan nelayan pantai mengenai kurangnya hasil tangkapan ikan yang menjadi sumber rezeki. Pencerobohan nelayan asing dan pencerobohan bot pukat tunda di zon tangkapan nelayan pantai antara punca yang kita telah kenal pasti. 
Bot pukat kokok yang menceroboh masuk ke kawasan nelayan pantai bukan setakat dia kokok hasil laut, tapi habis bubu dan unjam dikokok sekali. Di tepi pantai Seberang Takir, seorang nelayan berusia sekitar 60 tahun menitis air mata mengadu masalah ini kepada saya.
Suara dari bawah ini kita telah angkat ke atas kerana urusan perlesenan dan penguatkuasaan berada dalam bidang kuasa Kerajaan Pusat. Hal urusan di laut melibatkan beberapa agensi dan jabatan seperti Jabatan Perikanan, Jabatan Laut dan Maritim Malaysia.

IMG 20180826 WA0005
PNK Marang juga telah mengajukan permohonan kepada saya untuk dibina sebuah bilik sejuk beku, tempat baiki bot dan tempat simpanan bot enjin sangkut. Saya dah minta Pengarah LKIM agar permohonan ini dapat dimasukkan dalam bajet tahun depan insyaAllah. Doakan semoga dipermudahkan urusan pimpinan negeri kita dalam urusan mengembalikan royalti hak rakyat Terengganu.
Usaha kita melabuhkan unjam pagi ni ialah usaha segera jangka pendek dengan tujuan nak pujuk supaya ikan balik semula ke zon tangkapan nelayan pantai. Kita berusaha, berdoa dan bertawakal dengan keyakinan bahawa rezeki di darat, laut dan udara ialah milik Allah. Alhamdulillah sebanyak 51 unjam daun kelapa berjaya dilabuhkan menggunakan 17 buah bot milik ahli Persatuan Nelayan Kawasan Marang.
YB DR AZMAN IBRAHIM 
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu. - HARAKAHDAILY 26/8/2018
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

7 comments:

ted manoff said...

Benda mcm nii pun tuan ibnu upkan..hadi patut dipijak secara berjemaah..ni jerr ke yg pas mampu buat..pR0000ttt..arghhh leganya..

Anonymous said...

Maaf tiada kaitan dgn tajuk.

Azmin keluar sttmnt harini brim seharusnya dihentikan sbb berunsur rasuah untuk political gain. Saya harap pas tidak akan simply kritik. Umno surely will critic.

Sy mmg tidak pernah setuju dgn brim. Nak kata kata rasuah saya 50-50. Tapi klu benar utk kepentingan survival politik sy rasa blh terima ianya ada unsur rasuah. Kalau dilihat disudut perspektif ekonomi ia punyai kesan makro. Ianya tindakan populis politik yg boleh menyumbang defisit. Tindakan populis kebiasaanya melibatkan kos dan kita tidak mahu jadi seperti greece.

Ianya juga tidak seiring dgn konsep zakat yg merupakan elemen terbaik dalam konsep agihan kepada golongan yang memerlukan bantuan. Dimana golongan asnaf diteliti agar sumbangan zakat benar2 tepat.

Wbp ini hanya pendapat. Saya cuma risau pas akan menyokong kritikan yg mungkin bakal wujud drpd umno. Saya harap pas tolong review dgn sebaiknya sebelum buat any sttmnt untuk kebaikan imej pas.

Anonymous said...


ted manoff, Mahathir yang patut dipijak secara jamaah. Orang tua nak mampos. Termasuk babi tunggang kuluplebai.nya.

lihat ini

[ antilebaikulub said...
1. T.kasih. Kerana ramai yang kait PAS dengan kahwin 2,3,4,. Ada juga yang tuduh ahli PAS kahwin 5, itu tak perlu layan itu geng jahil agama. Nak fitnah pun biar menasabah.

2. Mengatakan ramai 'lebai PAS' kahwin poligami, menunjukkan lebai PAS itu mempunyai kesihatan seks yang baik, ramai anak dan tak takut, tak dapat rezeki seperti orang yang tak beriman.

3. Bukan seperti 'lebai kulub'. Lebai kulub ertinya mereka kuncu2 PH yang suka diperintah oleh orang kulub tak bersunat atau berkhatan, penuh tahi palat. Bukan perintah saja, bahkan dalam blog ini (ted manoff) ada yang mengaku sanggup beri 'puki bini'nya (maaf, itu yang dia sebut) kepada pakar rujuk mereka 'lebai kulup' Lim Guan Eng.

4. Lebai2 kulup ini, kebanyakannya beristeri 1, biasanya takut bini, nafsu ada tetapi tenaga tiada, bahkan ada yang rindu jadi pondan.(ada yang pilih nama kejora bapok dll). Atau isterinya jadi perkakas antik saja.

Insya Allah, kita sambung lagi kalau ada masa.]

Itulah babi tunggang lebau kulup yang otaknya dijajah.

Mohammad Azren said...

Kalau saranan atau cadangan berkenaan hasil tangkapan laut memang Hadi pakar. Sebab beliau lebih kerap turun mencandat sotong dikaut dari menghadiri sidang Parlimen. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

yes syabas hadi. inilah bidangnya yg paling sesuai dgn anda. perkara2 yg melibatkan binatang laut dan darat. kita juga pernah tgk foto hadi pegang rifle memburu dgn berkain pelekat.

sebaiknya hadi menumpukan bidang yg dia pakar ini dan tidak perlu hadir parlimen.

kalau dulu bersama PH sudah tentu kita bagi jawatan menteri penternakan.

Anonymous said...

Ingat lagi kata2 angkuh dan cakap besar dari Ularmak Dunia membela Najib Klepto dan mencela TDM sebelum PRU14.

TDM yang berumur 93 tahun hanya layak jadi doktor diklinik 1Malaysia maknanya tak layak dah berumur lanjut utk lawan seorang yg lebih muda dan gah spt Klepto Najib. Apa lsgi di slum pulak PM untuk PH.

PRU14, Allah terbalikkan kata2 nista Hadi.

Tak lama lepas tu, Hadi merangkak pergi jumpa TDM sbg PM Malaysia dgn muka 10 Sen mengharap Terengganu dapat duit royalti minyak dari Kerajaan Persekutuan.

Jilat ludah balik dan tiada maruah diri. Inilah orang yang g makan balik gulai kawah halal dicampur ketul2 daging Babi dari parti2 yg di takfiri dulu Amanat Hadi.

Kerajaan PH Pusat mesti bagi royalti minyak direct kpd rakyat Negeri utk kebajikan rakyat negeri tanpa perlu melalui Kerajaan Negeri Terengganu kerana Kerajaan Negeri PAS bakal salah guna utk tujuan politik spt membela Penyamun Negara Klepto Najib yg bukan sahaja meninggal hutang negara RM1 trillion utk Kerajaan PH cucu berak dan terus membangsatkan Melayu, Islam dan Raja.

Buktikan kebencian anda kpd PAS bawah Hadi yg bersengkongkol dan membela Penyamun Negara Klepto Najib dgn undi PH diPRK ini.

Mohammad Azren said...

Pengarah Zoo Negara pun sesuai gak. Boleh buat kajian untuk modal politik natang. Macam yg selalu beliau suka mengeluar pihak lain seperti Politik BIAWAK, politik UNGKA ,politik CIPAN,politik MENGKARUNG dll. Hehehekikikihahahakahkahkah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails