Friday, August 31, 2018

5 Perkara Cegah Impak Kejatuhan Ringgit -Dr Mohd Khairuddin.


SEJAK PRU14 lalu, trend nilai matawang Ringgit Malaysia (RM) terus menunjukkan kejatuhan berbanding Dolar Amerika. Pada masa ini ia berada pada paras RM4.09 berbanding USD1 dan dijangka mencecah RM4.11 pada suku keempat 2018.
Kejatuhan nilai Ringgit ini pasti memberi kesan peningkatan terhadap kos tanggungan Kerajaan terutamanya apabila projek-projek pembangunan yang dilaksanakan adalah bergantung kepada barangan import.
Kejatuhan nilai Ringgit pada masa Indeks Harga Pengguna (IHP) dan kadar inflasi sedang meningkat juga pasti memberi kesan kepada peningkatan kos sara hidup rakyat.
Pada Julai 2018, IHP meningkat 0.2% berbanding Jun 2018 menjadikannya bagi tempoh Januari hingga Julai 2018 mencatatkan kenaikan sebanyak 1.4%. Kadar inflasi juga meningkat dari 0.8 pada Jun 2018 kepada 0.9 pada Julai 2019 dan dijangka meningkat lagi kepada 2.5 pada suku keempat 2018.
Ditambah lagi, bermula September ini pengguna juga menerima kesan daripada pelaksanaan SST yang dijangkakan menaikkan harga pelbagai barangan dan perkhidmatan.
Perubahan rejim percukaian dari GST kepada SST pasti menjadi alasan dan sebab kepada kenaikan harga barang oleh pelbagai lapisan rantaian perbekalan bermula dari pembekal, pengilang, pemborong dan peruncit.
Tanpa menafikan adanya faktor luar kawalan bagi Kerajaan mengukuhkan nilai Ringgit, namun Kerajaan mesti segera melaksanakan tindakan bagi mencegah kesan kejatuhan nilai Ringgit ini supaya kos tanggungan Kerajaan dapat dikurangkan dan lebih utama rakyat tidak terbeban dengan peningkatan kos sara hidup.
Justeru, saya menggesa Kerajaan supaya:
(a) Menangguhkan pelaksanaan SST yang dijadualkan berkuatkuasa bermula September ini dan meneroka sumber pendapatan bukan cukai kepenggunaan yang lain.
(b) Menurunkan harga barangan dan perkhidmatan berkaitan keperluan asas seperti makanan, pengangkutan dan kesihatan.
(c) Meneruskan pemberian tunai seperti BR1M/Bantuan Sara Hidup terutamanya kepada golongan B40 serta nelayan, pesawah dan penoreh getah.
(d) Memastikan reka bentuk dan spesifikasi perolehan bagi projek pembangunan baru mengambilkira dan mengutamakan barangan dan perkhidmatan yang ada di dalam negara terlebih dahulu.
(e) Meneliti semula kos projek yang dilaksanakan dengan mengambil langkah menukar bahan-bahan dan komponen-komponen import kepada produk keluaran tempatan.
“Sejahtera Bersama Islam”
DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus
Rabu, 29 Ogos 2018 | 17 Zulhijjah 1439 – HARAKAHDAILY 29/8/2018


Buktikan kebencian anda kepada PH di bawah Tun M dengan mengundi PAS dalam PRK ini..





5 comments:

Anonymous said...

Kahkahkahkahm. Apabia ustatt dlm bidang sastera bercakap dlm finance.
Nmpk mcm anjinng suruhan najib.

Risau nk servis kereta rnge rover ke

Anonymous said...

Tak boleh nak survive bini 4 la niii

Tu yg mnyalak

Anonymous said...

Ha ha ha
[Anonymous said...
Tak boleh nak survive bini 4 la niii
Tu yg mnyalak
August 31, 2018 at 9:28 AM ]

Lihat ini
[ antilebaikulub said...
1. T.kasih. Kerana ramai yang kait PAS dengan kahwin 2,3,4,. Ada juga yang tuduh ahli PAS kahwin 5, itu tak perlu layan itu geng jahil agama. Nak fitnah pun biar menasabah.

2. Mengatakan ramai 'lebai PAS' kahwin poligami, menunjukkan lebai PAS itu mempunyai kesihatan seks yang baik, ramai anak dan tak takut, tak dapat rezeki seperti orang yang tak beriman.

3. Bukan seperti 'lebai kulub'. Lebai kulub ertinya mereka kuncu2 PH yang suka diperintah oleh orang kulub tak bersunat atau berkhatan, penuh tahi palat. Bukan perintah saja, bahkan dalam blog ini (ted manoff) ada yang mengaku sanggup beri 'puki bini'nya (maaf, itu yang dia sebut) kepada pakar rujuk mereka 'lebai kulup' Lim Guan Eng.

4. Lebai2 kulup ini, kebanyakannya beristeri 1, biasanya takut bini, nafsu ada tetapi tenaga tiada, bahkan ada yang rindu jadi pondan.(adanyang pilih nama kejora bapok dll). Atau isterinya jadi pkakas antik saja.

Insya Allah, kita sambung lagi kalau ada masa.]

Ha ha ha

Anonymous said...


Gesaan yang di buat bagus. Dah ada perubahan sikit walau pun tak ada yang baru.

Tapi macamana boleh berkawan dan bermesra dengan orang yang gesa rakyat makan daging kalau ayam mahal dan buat dua pekerjaan. Berbangga dengan harga kangkong. Dengan menyediakan Kedai 1Malaysia yang akhir nya gagal.

Harakah ada ruang kosong yang perlu di isi... maka itu di ambil tulisan yang biasa-biasa Khairuddin.


+

Anonymous said...

Bongok punya komen anon 9.21am..
Klu tak reti jgn dok komen la. Hang ingat semua ustaz bodoh ekonomi ke... hang apa ada komen pun boleh masuk bakui sampah. Sudahlah jgn dok jadi sampah sarap kat blog ni. Meluat dan loya nk baca komen hangpa geng penipu rakyat. Buat malu orang melayu dan rakyat malaysia sj. Menyemak ..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails