Friday, July 13, 2018

Mengapa Islam Menjadi Syarat? -Presiden PAS




FIRMAN Allah:
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ]آل عمران: 19[
  • “Sesungguhnya Al-Din (agama, ajaran dan petunjuk cara hidup yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur (ingkar) akan ayat-ayat keterangan Allah (dalam Kitab suci dan keterangan Nabi-nabi terdahulu), maka Sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisab-Nya)”. (Surah Aali-Imran: 19)

Menunjukkan Islam sahaja yang diiktiraf di sisi Allah. Islam adalah petunjuk daripada Allah kepada seluruh makhluk sejak bermulanya kejadian alam. Hanya Islam menjadi anutan semua para Rasul dan Anbia’.
Kedatangan Islam di akhir zaman adalah kesinambungan daripada asalnya Islam sahaja mengikut ketetapan Allah. Sehingga disebut dengan tegas dalam Kitab-kitab suci yang diwahyukan kepada mereka semua, termasuk Kitab suci yang sudah menyimpang daripada wahyu.
Agama dan ajaran yang lain berlakunya penyelewengan daripada petunjuk Allah (Islam), semata-mata kerana fanatik kaum dan taasub kepada warisan lama yang menyeleweng itu, walaupun sesat dan jahil, sehingga terpesong daripada konsep mencari kebenaran. Lalu menolak Kitab Allah atau menyelewengkannya, dan mengkhianati para Rasul terdahulu yang dilantik mengikut pilihan Allah secara langsung bukannya pilihan manusia. Semua para Rasul itu sangat dikenali oleh kaum masing-masing akan sifat benar, amanah dan segala akhlak yang terpuji bagi mereka. Maka sikap menolak Islam dan menolak para Rasul itu sangat sesat dan besar kesalahannya.
Di sinilah mengapa penganut Islam diwajibkan beriman kepada semua para Rasul dan Nabi yang terdahulu dan Kitab-kitab yang diwahyukan, walaupun hukumnya sudah dinasakhkan kerana perubahan zaman, keadaan manusia dan alam sekelilingnya.
Firman Allah menegaskan wajib menerima Islam:
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ]آل عمران: 85[
  • “Dan sesiapa yang mencari pegangan (agama dan cara hidup atau ajaran atau petunjuk) selain Islam, maka tidak akan diterima daripadanya. Dan dia pada hari Akhirat kelak dari orang-orang yang rugi”. (Surah Ali-Imran: 85)

Menunjukkan bahawa lain daripada Islam tidak diterima Allah dan akan menerima akibatnya di Hari Akhirat kerana kepercayaan dan amalan tanpa Islam bermakna menolak petunjuk Allah Pencipta Alam Semesta Yang Maha Suci daripada sifat kekurangan. Di Hari Akhirat tidak ada yang berkuasa selain Allah, di kala itu semuanya di bawah kuasa dan keputusan Allah:
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) ]الفاتحة: 4[
  • “Hanya Allah Yang Menguasai Pemerintahan hari Al-Din (pemilik pembalasan mengikut hukumnya sahaja di hari Akhirat”. (Surah Al-Fatihah: 4)

Firman Allah:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا (103) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (104) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا (105) ذَٰلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا (106) ]الكهف: 103-106[
  • “Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?” (103); “(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan". (104); “Merekalah orang-orang yang kufur (ingkar) akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan dengannya (adanya Hari Akhirat). Oleh itu gugurlah amal-amal mereka, maka akibatnya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka pada Hari Kiamat kelak”. (105); “(Mereka yang bersifat) demikian, balasannya Neraka Jahannam disebabkan mereka kufur (ingkar), dan mereka pula menjadikan ayat-ayatKu dan Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan”. (106) (Surah Al-Kahfi: 103-106)

Mafhum daripada petunjuk Al-Quran dan Sunnah, serta difahami oleh Ijma’ (sepakat) para ulama yang bermoral luhur mewarisi ilmu dan beriman bersama Islamnya serta memelihara ilmu dengan amanah dan ikhlas, adalah menjadi ajaran yang wajib diimani oleh penganut Islam bahawa Islam menjadi syarat sah kepada semua amalan agama dan juga amalan kehidupan dunia yang tidak terpisah daripadanya.
Ketegasan diterima amalan di sisi Allah bersyaratkan Islam ketika berlakunya hisab di Hari Akhirat nanti, yang menjadi kemuncak wawasan kepada setiap orang yang beriman. Bermakna menolak dengan tegas ungkapan secara mudah: “Asalkan dia baik, walaupun tanpa Islamnya”.
Tidak dinafikan betapa Islam menilai juga kebaikan seseorang walaupun dia bukan Islam kerana Rasulullah S.A.W menghargai tokoh jahiliah yang berakhlak dan memberi penghormatan kepada keluarganya. Tetapi dalam hubungan sekadar urusan dunia sahaja. Adapun perhitungan Allah berlangsung sehingga Hari Akhirat yang tidak ada lagi perhitungan manusia, mewajibkan Islam menjadi syarat diterima di sisi Allah. Maksudnya bahawa Islam itu wajib menjadi dasar dan matlamat serta kaifiatnya (caranya) juga menepati ajaran Islam.
Islam menegaskan bahawa perjalanan seseorang manusia itu tidak habis di Alam Dunia dan tidak tamat dengan kematian. Selepasnya Alam Barzakh (Alam Kubur) yang lebih panjang daripada kehidupan dunianya dan selepasnya pula Alam Akhirat yang kekal abadi. Firman Allah:
كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (28( ]البقرة: 28[
  • “Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah, padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Dia menghidupkan kamu; setelah itu Dia mematikan kamu, kemudian Dia menghidupkan kamu pula (pada Hari Akhirat). Akhirnya kamu dikembalikan kepada-Nya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)”. (Surah Al-Baqarah: 28)

Firman Allah:
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ]المؤمنون: 115[
  • “Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat atau tujuan pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) bahawa tidak akan dikembalikan kepada kami (untuk dibicarakan)?”. (Surah Al-Mu’minun: 115)

Peranan manusia yang diciptakan ialah supaya beribadah kepada Allah, khilafah memakmurkan bumi dengan petunjuk Allah (Islam) dan amanah (melaksanakan Syariat Allah). Maka Islam menjadi syarat sah dan cara betul kepada semua amalan yang boleh menjadi bekalan sepanjang perjalanan tersebut. Bukan sahaja amalan yang dinamakan urusan ibadat yang wajib dan sunat dalam hubungan secara langsung menghadap Allah seperti solat, puasa, zakat, dan haji yang menjadi rukun Islam, termasuk zikir, tasbih, tahmid, doa, sedekah, bantuan dan lain-lain. Termasuk juga amalan hubungan dengan sesama manusia dan lain-lain makhluk yang membawa kebajikan dan menolak kemungkaran.
Syarat ini adalah diwajibkan kepada semua, termasuk para Rasul A.S, manusia pilihan Allah:
قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ (64) وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (65) ]الزمر: 64-65[
  • “Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik itu): “Sesudah jelas dalil-dalil keesaan Allah yang demikian), patutkah kamu menyuruhku menyembah atau memuja yang lain dari Allah, hai orang-orang yang jahil?”. (64) “Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu daripadamu: “Demi sesungguhnya! Jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) tentulah akan gugur amalmu, dan engkau akan tetap menjadi dari orang-orang yang rugi”. (65) (Surah Az-Zumar: 64-65)

Maka persamaan jenama beberapa konsep Islam dengan agama dan ideologi atau teori yang lain, hakikatnya tidak boleh disamakan Islam itu dengannya kerana keseluruhan aspek yang ada dalam Islam yang tidak berpisah di antara satu dan lain. Merangkumi segala sifat kejadian manusia mengikut fitrahnya dan perjalanannya daripada dunia sehingga Hari Akhirat. Inilah ketegasan firman Allah:
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ ]البينة: 5[
  • “(Padahal mereka) tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas Ad-Din Tauhid (Islam), dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Al-Din (agama dan petunjuk ) yang benar”. (Surah Al-Bayyinah: 5)

Contohnya, konsep yang baik seperti adil, benar, amanah dan apa sahaja kerja kebajikan dan juga menentang kejahatan seperti rasuah dan apa-apa sahaja salah laku dalam amalan bermasyarakat oleh semua agama dan ideologi sehingga dikenakan hukuman yang sekeras-kerasnya terhadap pesalah. Namun hukum wajib dan sunat, halal dan haram yang ditegaskan oleh Islam berbeza dengan hukum salah mengikut agama dan undang-undang yang lain daripada Islam. Walaupun sehingga dinamakan kesalahan jenayah oleh ajaran dan undang-undang itu dan dikenakan hukuman yang keras secara mandatori yang lebih keras daripada hukum hudud dalam syariat Islam. 
Islam tetap berbeza dengan yang lain kerana undang-undang ciptaan yang lain daripada Allah sekadar sempadan akal manusia yang terbatas dan banyak kelemahannya, dan hanya dikira salah dalam kehidupan dunia secara lahir sahaja tanpa aspek rohani di luar kemampuan akal dan pancaindera, seterusnya perjalanan selepas kematian dan Alam Akhirat.

Adapun Islam yang disebut Al-Din daripada ilmu Allah yang sempurna, menambahnya dengan bebanan dosa yang melibatkan seluruh fitrah manusia dan hubungannya juga dengan alam ghaib dan dikira pula selepas kematian. Semuanya tetap tidak terlepas kalau tidak dihukum di dunia atau tidak bertaubat dan menerima kemaafan atau keampunan daripada sesiapa yang berhak memberi pengampunan.
Seseorang yang terpelihara Islamnya tetap berpeluang diampunkan dosa, walaupun paling besar dan banyak dosanya, atau paling jahilnya berkenaan Islam itu. Namun janjinya tetap diterima Allah selagi bersama Islam, apabila bertaubat atau telah dihukum dengan undang-undang syarak dan undang-undang ciptaan manusia yang diizinkan Allah atau menerima bencananya di dunia atau bertaubat sebelum ditutup pintu taubat apabila nyawa di kerongkong atau matahari naik dari arah Barat yang menjadi tanda nyata akhir ajalnya atau ajal alam dunia. Diambil kira juga fadilat amal baiknya bersama Islam sehingga amal yang baik itu juga menghapuskan dosanya dengan izin Allah. Firman Allah:
إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ ]هود: 114[
  • “Sesungguhnya amal-amal kebajikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat”. (Surah Hud: 114)

Adapun yang tidak ada Islamnya, segala amal kebajikannya habis sekadar alam dunia, walaupun banyaknya sepenuh bumi. Tegasnya sejahat-jahat yang ada Islamnya di hujung Akhiratnya tetap ke Syurga dan sebaik-baik yang tidak ada Islamnya, di hujung Akhiratnya tetap ke Neraka.
Kesimpulannya, ini menunjukkan betapa beristiqamah bersama Islam menjadi pegangan setiap muslim hendaklah dipertahankan berpandukan firman Allah juga:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ]آل عمران: 102[
  • “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam”. (Surah Aali-Imran: 102)

Pertahankan kedudukan Islam bersama taqwa dalam diri masing-masing dan keluarga. Pertahankan kedudukan Islam dalam Perlembagaan Negara dan seterusnya Islam wajib memimpin urusan penting negara yang menyentuh dasar dan kedaulatan umat, walaupun masih banyak kelemahan dalam diri dan banyaknya dosa yang dilakukan. Namun adanya bersama Islam tetap memberi harapan daripada Allah pada akhirnya.
Rasulullah S.A.W diberitahu bahawa pada Hari Kiamat nanti ada orang yang dosanya dalam suratan yang panjangnya sayup mata memandang, boleh diselamatkan oleh hanya Kalimah Tauhid yang menandakan dirinya Islam. Maka setiap penganut Islam wajib mempertahankan Islam itu sehingga akhir hayatnya.
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 29 Syawal 1439 / 13 Julai 2018 - HARAKAHDAILY 13/7/2018


Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS


E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

9 comments:

Anonymous said...

tulisan hadi terlalu umum. tidak dikupas isu2 dlm negara dn penyelesaiannya. kita tk kata asalkn dia baik tkpe klu bkn islam pun.

kita kata setiap jawatan itu perlukn org yg paling tinggi kepakarannya utk mengetuai.

ibadat2 khusus tentulah perlukn pakar org islam. ketua undang2 yg bkn islam hnya melaksana kedaulatan undang2 dlm perlembagaan.

samada mereka islam atau bukan mereka terikat dgn perlembagaan. justru perlembagaanlah yg perlu dikemaskini supaya lbh islamik. adakah pas sudah ada draf ini?

buktikn dulu dgn ruu355.

Anonymous said...

Mamat hadi yg mengakui syiah adalah mazhab dlm isle korng nk pecaya? Mampuihh mampuih umat islam. Maknanya ada setengah aliran syiah boleh la ahli pas masuk. Bengap punya hadi.

Hanya layak jadi ustaz sekolah rendah ok. Paling tinggi gurubesar
Kaki putaq ni.

Anonymous said...

Kami generasi muda pas merasakan barisan tua yg ada sekarang liabiliti kpd perjuangan pas.

Harap mereka meletak jwtn dan beri laluan generasi baru mntadbir. Byk perkara dan pendirian mrk berubah ubah. Harap contohi dsn yg sanggup mengambil tgjwb atas kekalahan parti.

Anonymous said...

Kami ni jngan mudah menyatakan kebaikan org kafir puak ph yg kuat tentang ruu355 dan puak bn sekuler pas dah beri petunjuk kamu tentang allah melihat akan tentangan kamu. Bab undang2 yg kamu pertahankan tu kamu sendiri pun tak tahu. Kalau kamu ikuti isu semasa sebagai rakyat yg ambil tahu tentu kamu fahan tapi atas dasar anti islam apa pun kamu tetap tentang islam dan pertahankan kafir.

Anonymous said...

Jangan menyamar ahli pas kalau kamu bukan ahli pas sebab pas perjuangkan islam dan pertahankab islam. Kamu ahli pan memg takutkan islam sebab kamu barua dap.

Anonymous said...

Kami lebih percaya tghh dari lge kafir sebab kami kenal tghh dan terbukti ketokohannya dlm ilmu agama islam. Kamu puak kafir memg irihati dengan islam. Kamu serang tghh sebab kamu memg memusuhi islam dan tghh telah banyak meningkatkan pengetahuan islam pada umat islam didunia dan malaysia. Buktinya yg kamu takut perkembangan islam masa kini adalah apa bila ulamak islam diserang dengan fitnah dan sampay tahap ulamak islam dibunuh. Apa yg kamu buat ini telah berlaku dulu semasa yahudi zionis nak jatuhkan kerajaan islam otmaniah. Kami umat islam lebih percayakan allah maha berkuasa para nabi2 terdahulu dan ulamak2 perwaris nabi. Marilah menuju jejalab yg benar bersama islam

Anonymous said...

355 hanya usul la. tkde pun lg bentang draf yg detail. nk sokong mcmana tkdetail.. kau yg tktau cerita.

Anonymous said...

sekali lg walaun samakn hadi pas dgn islam. ini kesasatan ygtersembunyi tp org tau jg. klu kapir jelas nmpk mudah dihadapi.

Anonymous said...

ooo nnti kita tnya agen cia dlm pas. tkkn agen tu org amanah pulak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails