Monday, July 09, 2018

Pelakon Wanita Duduk Terkangkang Dalam Masjid, Apa Hukumnya?


HALAMAN HIBURAN



BARU-BARU ini tular rakaman video seorang pengantin perempuan kelihatan duduk dalam keadaan kurang sopan semasa majlis pernikahan di sebuah masjid. Rakaman yang tular di laman Facebook itu menarik minat netizen yang tidak mengetahui pengantin tersebut merupakan pelakon Janna Nick.

Menurut Janna, video tersebut diambil semasa dia sedang menjalani penggambaran drama Semerah Cinta Humairah.

"Tak adalah sampai terkangkang, masa tu tengah shooting dan babak untuk saya belum bermula lagi.
"Saya minta maaf kalau ada yang kata kurang sopan. Masa itu saya tengah rehatkan badan dan nak selesakan diri sebelum memulakan babak
"Ada orang ingat itu betul-betul aksi semasa majlis pernikahan. Tapi sebenarnya hanya penggambaran drama. Tak mungkinlah pengantin duduk macam itu masa nak bernikah," katanya kepada mStar Online.

Janna ditemui ketika sidang media memperkenalkan barisan pelumba Toyota Gazoo musim kedua di APW Bangsar pada Rabu. Sementara itu, Janna turut berkongsi pengalamannya menyaksikan perlawanan bola sepak Piala Dunia 2018 di Rusia baru-baru ini.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebagai pembuka minda, maka dilontarkan soalan ini.. Apa hukum wanita duduk seperti yang disebut di atas dilihat dari pelbagai sudut, dalam Islam? 

Kerana dalam Islam segala yang berlaku di atas mukabumi ini, mesti ada hubungan dengan agama, dari sudut hukum, tauhid, akhlak, ibadah dan sebagainya. Jangan juga tertipu dengan ajaran yang mengatakan dalam agama (islam) tiada politik, dalam berniaga jangan kira agama atau halal-haramnya, dan lain-lain. 

Semuanya itu termasuk pemikiran sekularisme sesat yang bertentangan dengan agama Islam. Bahkan perlu ditolak. Anda tak percaya? Atau tidak tahu? Tanya tempat rujuk atau ulama anda masing-masing. PAS ada dewan ulamanya, PKR ada ulamanya, DAP pun mungkin ada, cuma bukan Lim Guan Eng sebagai ulamanya.

36 comments:

ted manoff said...

Benda remeh pun jadii isu..lagipun janna nii jenis gila2 sikit..lagipun tgh shooting dn bkn sengaja dibuat2..abang mat sabu dpt naik sukhoi pas plk dok usung replika..kahkahkah..

Anonymous said...

Lebai ni suka . Bukak sikit dah nampak kangkang. Kah kah.

Mohammad Azren said...

Lobai bila nampak kangkang ,mulalah perangai macam KONGKANG. Nak tanya ibnu yg bistari, apa hukumnya tu?. Haram , Harus atau pun makruh.Hehehekikikihahahakahkahkah

bunbinban said...

Betul. X sopan lebeh2 lgi dlm masjid. X kira la berlakon ke apa ke. Gila2 ke x gila2 ke. X sopan tetap x sopan. Kena tegur kalau tidak perangai tu akan jadi habit sampai ke tua mcm pakcik ibnu ni..x abis2 gambo xxx kahkahkah...tapi ada yg x sopan mcm yg ngaku ulamak tapi tunjuk anu kat org...kahkahkah...PPV...kahkahkah...jadi jaga la tingkahlaku budi bicara supaya jgn islam di jadikan bahan lawak oleh penunggang2 agama dan bkn islam. Ok?.

Anonymous said...

4 komen di atas, semua gila. tiada bukti. buang masa, nilai sampah.

Anonymous said...

untung najib yg rompak bellion2 . org yg islamik pejuang islam satu2nya...hnya sibuk bab kangkang.


dh org tu kt penat bkn sengaja... hukumnya jgn kita besarkn. hukum tk sengaja tnpa niat mnghina agama tkde apalah.

lbh baik tnya hukum mnyebar membesar2kn aib org tu. dn tnya hukum sokong penyamun. kangkang tadi tkde kena mngena dgn fahaman sekular. cr dlm kitab sekular klu ada mngiyakn bab kangkang dlm masjid.

besarkn la sikit skop pemikiran tu jgn sempitkn agama mcm jamban.

Anonymous said...

July 8, 2018 at 12:56 PM

Itulah komen orang yang tak tahu agama. tapi nak komen jugak. ha ha ha..

perkara kecik pun tak tahu, nak komen masalah besar. Komen pasal Najib? dah ada keputusan. Komen mengampu boleh le, orang macam kamu tak de idea.
ha ha ha.

Anonymous said...

Bukan setakat dapat naik sukhoi...dipeluk amoi pun dapat.....hehe..g string oh g string...karbala..

tajnur said...

Salam! Masalah kesyirikan dalam sistem lebih aula untuk diketengahkan. Tapi biasalah manusia ini lebih suka fokus perkara2 isu remeh-temeh dan viralkan untuk populariti. Semasa Rasulullah s.a.w. berada di zaman Makiyyah, kenapa baginda saw fokus ttg hudud, riba dsbnya tetapi lebih kpd perkara kesyirikkan dlm sistem ..

Anonymous said...

Macam ini ke cara menegur ? Ambil gambar untuk memalukan..

Duduk mengangkang kat mana-mana pun tak elok... yang pakai jubah masa makan pun nampak kaki mengangkat..

Lagi celaka jika yang ambil gambar itu se orang lelaki ...




Anonymous said...

PM Tun Mahathir membalas budi Jebon Pas ( ahli AMANAH ) 4 dilantik Menteri, 5 Timbalan menteri + 1 senator bakal timb. menteri = 10 Jebon dlm Parlimen. TAHNIAH ..... PARTI AMANAH NEGARA
( AMANAH ) !

Mohammad Azren said...

Nasib KingMaker .macamana?.Sama ke dengan Kingcup sardin, mereput dalam tin. Hehehekikikihahahakahkahkah

kkk said...

Jgn tunjuk kote udahle.

Anonymous said...

TAHNIAH JEBON JEBON WOI! MOGA SEKELIAN JEBON DIRAHMATI ALLAH SWT, AMIN............

Anonymous said...

Ana tahu la...kita dah kuat, boleh guna kepala lutut, boleh guna siku...tapi anak manyak hairan la, apesal kilang dedak dah tutup? Apesal barua-barua jadi menteri, ana masih jual ayat al-quran ?

Anonymous said...

Aku dah 3kali pegi mekah & madinah dan sepanjang ke Mekah aku akan duduk kadang2 seharian sbb malas nak ulang alik balik hotel lebih2 lagi klau aku berpuasa ketika disana. Ramai aku tengok org2 yg sama2 duduk dlm masjid kadang tido dan duduk spt Janna Nick sbb nak menyelesakan diri dan hilangkan lenguh duduk berjam2 dlm masjib. Tak ada pun sesapa kisah sbb mereka semua masih menutup aurat dan tiada bahagian yg terdedah.

Anonymous said...

Kita (PAS) bukan kalah tapi DITOLAK RAKYAT....Kita bukan pemakan dedak, itu ayam....kita terima duit yg orang beri, kalau tak ambil orang kata kita sombong....

Anonymous said...

Teruk sangat puak-puak haram jadah anti Islam ni. Sanggup jadi ahli PAS palsu.
Maklumlah kuda tunggang PH mesti ikut bosnya buat akaun Najib palsu.
Barua mesti berperangai macam tuan.

hi hi hii

Anonymous said...

Kita, PAS dah terkedepan mengatasi UMNO dan PH. Kita bukan tak setaraf menteri, kita setaraf PENASIHAT...kita akan kempen supaya rakyat beralih dari menjadikan padi/beras/nasi sebagai makanan ruji yg mahal kepada makanan yg lebih berkhasiat dan murah , sepertimana yg kita makan iaitu DEDAK. Eh, kenapa gelak, cubalah makan...he he he

Anonymous said...

Dedak berperisa Budu cap Jambu Golok.

Anonymous said...

hukumnya pak lebai 'naik stim'.

Anonymous said...

keledai kena korban (kkk 3:31), tak dak la sampai macam tu, keledai HAMpas saja yg suka buat lagu tu na, ...... bukan ka???????!!!!!!!!1!

Anonymous said...

Kau dah mati pucuk anak pak asyim....buat apa nyebuk pengantin duduk terkangkang ka tertonggeng ka...orang pegi masjid buat ibadat...puak2 lebai PAS ngintai orang kangkang. Haprak betul!

Anonymous said...

Bini Pak Hasyim bagi tau anak ia belum bersunat kah kah kah kah

Anonymous said...

Ketua Barua naik Sukhoi ler, Nik Aduh naik apa pulak....tentu naik unta gear auto

Anonymous said...

Baguslah puak bodoh tu buat dosa kering, orang yang diumpat itu dapat pahala.
meke tak ambil kira hari akhirat, meke kira dunia saaaja. Macam kafir..

kesian. tapi nak buat apa, degil dok bodoh situ..

ha ha ha

Anonymous said...

PAS maki orang, fitnah, spin berita, pil kudakan orang, barua haramjadahkan orang, kacau janda, makan rasuah dan 1001 kesalahan lagi TAK DOSA. Kamu orang2 PAS maksum ker?

Al-Quran bukan setakat untuk dibaca tapi untuk difahami dan diikuti, dan ini takde dalam "hati" orang PAS walaupun mereka mendakwa mereka lah yg TERlebih Islam. Ada pemimpin PAS yg baca fatihah pun tak betul...

Ingatlah, Allah menilai pakej keIslaman kita termasuk ibadat, syariat, akhlak, kebajikan dan nilai-nilai iman serta ehsan yg ada kat kita. Bukan jubah dan title "ustaz" tau "Tuan Guru" yang dapat direct masuk syurga.

Ikutlah akhlak Nabi Mohamad saw dan dapatkan syafaat Nabi....

Belajarlah mengenali Islam, jangan berlagak sambil mendabik dada, AKU PEJUANG ISLAM SEJATI, orang tabur dedak pun berebut-rebut kutip....

Anonymous said...

Komen macam orang orang kapir je bunyinya...

Anonymous said...

Ibnu, ibnu........kok ye pun gadai blog, tak kan dgn maruah ko sekali tergadai. Posting tu atas nama kamu! Husam apa khabar ibnu?

Anonymous said...

8:43

Orang komen kamu senang2 kamu kata orang tu kafir. Kamu ni maksum ker, PAS juga maksum ker, tak leh komen.
Seingat aku, pas ini satu persatuan politik, bukan ada kaitan dengan agama .

Jaga akidah kamu, PAS bukan agama yg diturunkan Allah. Cuma parti yg ada nama Islam TAPI perangai pemimpin mkereka macam YAHUDI.
Senang2 kata orang Islam yg tak sehaluan dengan mereka KAFIR ! Ulama kamu tu ULAMA PENIPU. Hj Hadi belajar POLITIK ISLAM di Timur Tengah bukan belajar ILMU Al-Quran. Balik Malaysia, tipu orang dengan gelaran ULAMA.

Kamu ni GENG PENIPU BERJUBAH !

Anonymous said...

Artikel terkangkang telah pecahkan rekod kerana tersiar beberapa hari sedangakan artikel yang molek tak terkangkang ada yang bertahan 4 atau 5 jam..


Lobai kuat bayangkan yang terkangkang tu... punya lah tinggi Ilmu kasyaf .. sampai orang melunjur kaki pun nampak terkangkang..

Ambik lah mana-mana artikel baru seperti PAS mahu bertanding satu lawan satu dengan PKR supaya artikel terkangkang ini tidak terlalu lama di tangga pertama.

Kenapa tak nak bertanding 3 penjuru lagi ?

Anonymous said...

Calon PAS akan lawan PKR DUN selangor nanti dengan logo BN. PAS ada strategi...PAS Kuat !

Anonymous said...

Harus le bodoh

Anonymous said...

Wah tard manoffik pejuang liberak .... opsss sorry liberal.

Anonymous said...

azrengay adalah seekor kera liberal yang mengamalkan matlamat menghalalkan cara untuk memuaskan nafsu serakah.

Anonymous said...

Jika kamu barua pakatan 12:08 am nak menyamar ahli PAS pun agak-agaklah sebab semua kebodohan kamu terdedah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails