Saturday, July 14, 2018

E-Hailing: Persatuan Teksi Kecewa Keputusan Kerajaan PH

E-Hailing: Persatuan Teksi Kecewa Keputusan Kerajaan
E-Hailing: Persatuan Teksi Kecewa Keputusan Kerajaan

KUALA LUMPUR – Keputusan yang dibuat oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berhubung perkhidmatan e-hailing menimbulkan ketidakpuasan hati semua…

28 comments:

Ibnu Hasyim said...

Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]

Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Anonymous said...

Kalau report polis ibnu yg masuk dlm. Pasal setiap bari fitnah ph .

Anonymous said...

*hari

Anonymous said...

Itulah allah dah bagi petunjuk jng ambik puak kafir jadi pemimpin sebab kafir tidak akan bila umat islam selagi kamu tidak ikut telunjuk kafir. Yg di bela puak kafir tu ikut telunjuklah tu yang dok bela puak kafir tu.

Kejora Bapuk Bodo said...

Isu memelihara agama: Di mana silapnya kenyataan saya?
Dr Mujahid Yusof Rawa
14 Jul 2018, 4:53 petang (Dikemaskini 14 Jul 2018, 5:00 petang)

A A
ULASAN | Dalam membicarakan soal maslahah (kepentingan awam), Imam Al-Ghazali memperkenalkan konsep dhoruriyat, hajiyat dan tahsiniyat.

Dalam konteks dhoruriyat tokoh ilmuwan Islam itu menamakan lima perkara teras kepada sesuatu yang merupakan keperluan mandatori bagi mengekalkan kepentingan dan keseimbangan sebuah masyarakat.

Bagi memastikan perkara ini berlangsungan beliau menggunakan istilah hifz (pemeliharaan, atau istilah lebih mudah ialah menjaga).

Menjaga juga bermakna memulihara agar Islam kekal relevan bersesuaian dengan setiap zaman dan setiap tempat tanpa hilang keasliannya.

Ungkapan ha-fi-za boleh juga bermakna memenuhi janji untuk melaksanakan sesuatu.

Walaupun Al-Ghazali menyebut memelihara hukum-hakam syariah dari sudut mengekalkan kewujudan Islam dan mengelak dari kehancurannya, ia tetap tidak bercanggah daripada apa yang saya sebutkan atas beberapa alasan:

Memelihara kewujudan Islam dan mengelakkannya daripada hancur, bermakna mengekalkan keunggulan Islam dari sudut prinsip utamanya dalam hubungan antara agama yang tidak memaksa agama lain daripada memeluk Islam. Maka memelihara Islam ialah memelihara kebebasan beragama kepada orang bukan Islam.
Jikalau makna hifz ialah memenuhi janji maka memenuhi janji agama Islam membawa konotasi jaminan untuk agama lain bebas diamalkan. Maka memenuhi janji Islam ialah memenuhi kebebasan beragama penganut selain Islam.
Jikalau hifz dengan makna memulihara (conserve) ia bermakna melindungi Islam daripada disempitkan dan disalahtafsirkan oleh golongan penjumud yang merosakkan prinsip memberi kebebasan kepada penganut agama lain.
Ada yang berhujahkan pengunaan "al" sebagai makna ditakrifkan khusus perkataan ad-din dengan makna hanya agama Islam. Bagaimana pula "al" dalam al-mal, al-nafs, al-aql dan al-i'rd? Adakah kesemua itu hanya untuk menjaga harta orang Islam, akal orang Islam ataukah hanya jiwa orang Islam kerana maslahat paling atas hanya untuk jaga agama Islam sahaja? Ini pastinya tidak konsisten dengan prinsip insaniah yang dijamin oleh Islam.
Prinsip universal Islam ialah "tiada paksaan dan untuk melaksanakannya Allah menetapkan kewujudan agama lain sepanjang sejarah manusia. Mengiktiraf kewujudan bukan mengiktirafi kepercayaannya, maka wasilahnya ialah dakwah, dialog dan keadilan merentasi kaum dan agama. Di mana silapnya kenyataan saya jika itu bermakna agama lain terpelihara dari sudut kewujudannya?

Anonymous said...

Ini keputusan kabinet ngook.

Kejora Bapuk Bodo said...

Kementerian beri amaran pada e-hailing jangan monopoli pasaran

Bernama
13 Jul 2018, 11:26 malam (Dikemaskini 13 Jul 2018, 11:34 malam)

A A
Suruhanjaya Persaingan Malaysia mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan terhadap perkhidmatan e-hailing Grab dan Uber jika terdapat pembentukan monopoli pasaran.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) yang menyelia suruhanjaya tersebut berkata tindakan lanjut boleh diambil jika monopoli tersebut menyalahgunakan kedudukannya seperti termaktub di bawah Seksyen 10 Akta Persaingan 2010.

Dalam satu kenyataan malam ini, KPDNHEP menyambut baik saranan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook untuk menggabung kedua-dua syarikat e-hailing berkenaan.

“Kementerian bersama suruhanjaya sentiasa menyokong usaha kerajaan untuk memastikan pasaran terbuka yang bertunjangkan ketelusan, tadbir urus korporat yang baik dan perlakuan perniagaan yang beretika,” kata kenyataan itu.

Kejora Bapuk Bodo said...

NASIONAL
Matikan aplikasi Uber, Grab, kenakan caj lebih mahal

ROSALWANI CHE SOH
12 NOVEMBER 2017

Matikan aplikasi Uber, Grab, kenakan caj lebih mahal
Che Hasni (kanan) turut melakukan pemeriksaan terhadap lesen pemandu bas dalam Ops Serkap di Terminal Bas Lembah Sireh di sini malam tadi.

A- A+ (Ubah saiz teks)
KOTA BHARU - Tembelang pemandu yang menawarkan perkhidmatan Uber dan Grab Car dengan menipu pelanggan dan mengenakan caj yang mahal, akhirnya dikesan apabila 153 pemandu berkenan diambil tindakan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Pengurus Besar Kanan Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, pihak berkenaan di kesan menipu sejak Oktober lalu dan mereka itu dalam proses pendakwaan apabila dengan sengaja mematikan aplikasi dan mengenakan caj yang mahal kepada pelanggan.



Beliau berkata, melalui laporan yang diterima mendapati, mereka turut menggunakan taktik dengan membawa pelanggan menggunakan jalan yang lebih jauh dengan tujuan mengenakan caj yang tinggi

Kejora Bapuk Bodo said...

KENAPA ZAHID HAMIDI LANTIK BEKAS PEGUAM NEGARA YANG TERCEMAR NAMANYA SEBAGAI AHLI MT?

Presiden UMNO, Zahid Hamidi hari ini mengumumkan lantikan barisan pegawai, Ahli Majlis Tertinggi dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri-Negeri bagi sessi 2018-2021.

Katanya, perlantikan ini adalah langkah pertama beliau untuk membawa UMNO menuju pembaharuan agar parti terus relevan dalam arena politik negara.

Pegawai yang dilantik ialah Annuar Musa sebagai Setiausaha Agung, Tengku Adnan Tengku Mansor (Bendahari), Shamsul Anuar Nasarah (Ketua Penerangan) dan dan Mohd Sumali Reduan selaku Setiausaha Kerja.

Barisan Ahli Majlis Tertinggi yang dilantik pula ialah Norliza Abdul Rahim, Shahril Hamdan, Nurul Amal Mohd Fauzi, Anifah Aman, Tajuddin Abdul Rahman, Mohd Khusairi Abdul Talib, Johan Abdul Aziz, Azizah Mohd Dun, Abdul Rahman Mohamad, Hajiji Noor dan Apandi Ali.

Melihat senarai lantikan tersebut, tentu ramai yang keliru dan pening kepala, pembaharuan apakah yang Zahid Hamidi maksudkan daripada pilihan semua perlantikannya itu?

Anonymous said...

Fitnah ke bila pan kerjasama dgn dap. Sabu jadi kader lim kit siang.

Anonymous said...

Dap bila dia bela pan, sampai pan jadi juru cakap dap, mudah je caranya. Bagi habuan. Tak caya tanya sabu.

Anonymous said...

Bila berguru dgn kafir, jadilah pan seperti yang ada sekarang. Panas badan bila sebut pas, tghh dan nik abduh. Tak caya tanya manoff, belaan sabu.

Anonymous said...

Bila berguru dengan Ibnu Hasyim atau Nik Abodoh, silap-silap kita akan jadi sesat!

Anonymous said...

Hadi pun berguru dan patuh dgn pemimpin iran.camaner tu.
Smpi sanggup mngakui syiah adslah mazhab dlam islam. Atau sememangnya hadi ni juga syiah? Kami ahli pas genarasi baru ingin tahu. Jika benar akidah dia amat merbhaya.

Mungkin sudah smpi masanya pas dipimpin oleh org muda yg benar2 ahli sunnah

Anonymous said...

Saya pun pernah minta sorg ahli pas kwsn saya mengenai tghh dan tuanibrahim yg mngakui syiah sbg aliran dlm islam spt yg terdpt dlm rakaman.

Tapi saya dimarah oleh ahli pas yg lebih tua.

Anonymous said...

7.29 pm...
Hang tunggu apa balaci dap...? Pi la repot cepat2 sikit kot2 boleh tgkap ibnu. Kerajaan yg hang lantik la ni sebiji perangai macam hang juga. Klu nak tgkap tak perlu bukti kukuh apa2. Bukti boleh dicari dan direkacipta kemudian. Yg penting tgkap dulu. Sop tk penting lagi sekarang. Klu nak cepat hang pi bg tahu kat dap esok ibnu kena tgkap la..... apa punya bodoh sungguh balaci dap ni...!!!!

Anonymous said...

Betul 100%... 7.33pm.

Anonymous said...

8.53 pm...
Saya nasihatkan tak usah konen la klu betul2 tdk memahami isu sebenar ttg mazhab2 dlm islam ni...

Anonymous said...

Inilah ahli pas. Tak mampu nk menjlaskan. Mtk jgn komen. Inilah akibatnya jika belajar agama berlandaskan tok guru parti

Anonymous said...

Udah tu 8:41PM g makan dulu babi panggang sampai kenyang dulu, kemudian baru sambung komen kat sini.

Anonymous said...

Kesiannya pemandu teksi kalau betol la sebab dulu bukan main kata dekat jib.. la ni kesiannyaaaa, kesian

Anonymous said...

Kepada ahli pas berhati hati dgn anon 9:40. Ini bukan cara ahli pas mmaki sesama insan.

Anonymous said...

Itulah. Sepatutnya yg layak dan lebih afdal memerintah ialah najib. Kami ahli pas najib seorang yg baik. Dia seorang penjimat. Dia sebenar benar org islam dan tidak percayakan sistem bank yg penuh riba. Maka dia menyimpan wang dan emas dirumah.

Kami pihak pembangkang dlm pas dan umno akan tetap lawan kerajaan ph. Kasihan taw pmandu teksi

Anonymous said...

Haji Hadi

“Saudara-saudara sekalian, percayalah. Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku”.

Anonymous said...

Kita tentang umno sebab umno tak kasi duit kpd kita...bila umno bagi duit kita kawtim lah sama umno..itu perjuangan uslam kita...kalo orang tuduh kita sokong prompak kerana kita dapat duit kita kata lah itu fitnah nak jatuhkan islam...kita suruh dia irang tobat...kita ulamak serban besar...lobai kita tengok filem sex pon tak pa sebab kita perjuangkan islam...dulu kita peluk dgn lim kit siang pon tak pa....

Anonymous said...

9.40 tu macai umno yg dah makan BABi jho.lo..

Anonymous said...

Kalo tak caye tanye lobai hadi banyak mana dah Pas sapu duit najib..

Anonymous said...

Najib seorang yg baik kata macai umno yg menyamar ahli Pas....memang dia baik sebab tu dia rompak wang 1 mdb....lobai hadi kata nak tuduh kena ada 4 saksi.... najib takut tiba tu pasal dia simpan 2.6 billion dlm jambam rumah mscai....

Ape punye bodooh macai umno

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails