Saturday, July 14, 2018

Cadang LIm Kit Siang Speaker Dewan, Sidang 16 Julai Panas?


‘Melukut tepi bangunan Parlimen’ jawabnya.


SIDANG Dewan Rakyat akan bermula pada Isnin 16 Julai ini, sidang pertama selepas Pilihan Raya Umum ke-14.
Sidang kali ini dijangka panas dan hangat dengan perubahan kedudukan susunan menteri, wakil kerajaan dan pembangkang serta tidak kurang wakil Bebas yang baharu membebaskan diri selepas PRU14.
wandin
Apatah lagi, cadangan untuk melantik Lim Kit Siang selaku Speaker Dewan Rakyat selepas tiga posisi penting dalam perundangan dan kehakiman diberi kepada bukan Islam iaitu Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Ehwal Undang Undang), Dato' Seri Liew Vui Keong, Peguam Negara, Tommy Thomas dan terkini, Ketua Hakim Negara, Tan Sri Richard Malanjum yang diketahui umum dengan kes-kes sensasi melibatkan isu-isu murtad dan sebagainya.
Maka keresahan di dada umat Islam semakin bertambah. Ada hujah yang kononnya menyatakan bahawa posisi itu tidak memberi kesan kepada perlembagaan mahupun ianya adalah formaliti sahaja, sedang setiap urusan perundangan tidak dibuat kelompok terbabit.
Hujah ini bagai menghalalkan lagi sebenarnya agenda tersirat pihak tertentu yang akan dan terus mencuba untuk mengusik lebih banyak urusan umat Islam khasnya yang telah termaktub dalam perlembagaan untuk dikurangkan, malah mungkin disamaratakan.
Lihat sahaja pengertian Istilah 'hifzuddin' yang ditafsirkan menteri yang menjaga ehwal agama, Dato' Dr Mujahid Yusof, yang diletakkan sebagai menjaga agama termasuk agama-agama lain selain Islam.
Sedangkan perkataan 'hifzuddin' dalam bahasa Arab, jelas ia istilah khusus yang berkait dengan Islam. Makna hifz- pelihara, ad-din dengan ditambah alif lam di hadapan bererti agama yang merujuk khusus kepada Islam. Justeru, hifzuddin bererti pelihara agama Islam.
"Sesiapa yang mencari selain Islam sebagai deen (agama sebenar), maka tidak diterima daripadanya, sedangkan dia di akhirat, termasuk di kalangan orang yang rugi." (Maksud Surah Ali Imran: 85)
Bayangkan mereka yang diamanahkan menjaga ehwal agama Islam sekalipun boleh sahaja membawa interpretasi yang sangat dangkal dalam menterjemah makna 'ad-deen', inikan pula mereka yang dalam kalangan bukan Islam mahu diharapkan menjaga urusan perundangan khasnya kebanyakan membabitkan soal Islam selepas ini?
Sejarah penyertaan mereka ini dalam kelompok pendesak yang bernaung atas nama hak asasi menjadi satu kegerunan dan kebimbangan kepada umat Islam, apatah lagi nanti jika Penasihat DAP, Lim Kit Siang pula dinamakan sebagai Speaker Dewan Rakyat, maka apa sahaja usaha dalam memastikan perundangan, akta membabitkan syariah dan mahkamah syariah bakal "melukut di tepi bangunan parlimen" sahaja sifatnya selepas ini.
Apalah nasib Rang Undang-undang Akta 355 (RUU355) selepas ini andai penjaga pintu Dewan Rakyat nanti (jika berlaku) adalah dalam kalangan bukan Islam?
Sidang kali ini boleh memberi sedikit sebanyak gambaran awal apa yang bakal berlaku dalam lima tahun nanti sebelum PRU15, apakah hak dan kepentingan umat Islam bakal terus dirobek oleh mereka? Sama-sama kita nantikan adegan seterusnya. – HARAKAHDAILY 14/7/2018

18 comments:

Ibnu Hasyim said...

Awas Ibnu Hasyim tiruan..
Lihat ini..

[Ibnu hasyim said...
Wah,barua2 pas umno nk salahkn cina plk.dulu lebai bersama dap tk pula buka mulut pasal ni.sejak parti lebai gila kalah barua2 terus meroyan.barua2 pas kini bersama umno urk jatuhkan kerajaan islam yg diketuai ph. Pergi mampos sama lobai gila seks.
July 11, 2018 at 5:11 PM ]
[ Ibnu hasyim said...
Korang sembanglah dulu,aku nk kongkek ni,mlm wajib buat anak.
July 12, 2018 at 11:49 PM ]
Kalau begini adakah perlu saya tutup bahagian komen terus. Atau ditapis dulu. Atau ditutup untuk orang-orang tertentu. Saya dah beri peluang lama terus siar tanpa tapis, tapi puak-puak spesis jahat salah guna kebaikan yang diberi, Mereka menikam Islam melalui blog ini. Atau adakah perlu saya buat report polis.

Apa pandangan anda?

Kejora Bapuk Bodo said...

Siapa yg buat tafseer alif dan lam di di depan jadi khusus untuk islam?...

Mencari dan menjaga dua perkataan berbeza pengertiannye..

Menjaga agama lain setakat menjaga hak2 ugama lain supaya tidak dikacau oleh sesiapapon sesuai dgn ajaran nabi yg membenarkan ugama lain diamalkan oleh penganut mereka tanpa diganggu...

Kenape diputarbelitkan?..

Anonymous said...

Masalah nya anak cina xkan masuk sek kebangsaan. Mereka tetap dgn sek cina dan menanam kecinaan mereka. Datuk moyang mereka ada lah kelompok yg lari dari negara cina waktu perang. Kemudian dtg msia nak ambil t melayu, skrg perkenal msia baru, uec, liberal, sekular dsb.

Anonymous said...

Ye tuan saya mnyokong penuh buat masa skrg tuan tutup ruangan komen, jelas sekali mereka bukan mmberi komen yg mmbina sebaliknya hujah2 yg mencaci, mmfitnah dan mmperlekehkan pihak lain. Golongan sekular selamanya hati mereka gelap,myokong apa sahaja terima yg melaikan umat islam tp menentang pihak yg menegur perbuatan yg salah.biar mereka mmberi pndapat di blog2 parti yg mereka julang bukan disi

Anonymous said...

Adakah 3 posisi penting dlm sistem perundangan negara di pegang bukan melayu akan menjejaskan hak.melayu?...3 posisi penting ini tiada kuasa pinda perlembagaan pinda dan buat undang2 dan tiada kuasa tutup masjid dan sekolah...merekaa ini tertakluk kpd undang2 dan peraturan kerajaan...lantikan mereka pon atas kehendak perdana menteri...maka boleh dibuang...

Anonymous said...

Jgn tutp tuan ibnu. Baru tau hati budi puak pakatan. Hati busuk, fitnah, liberal, lesbian, sekular, mewakili suara dap, membenci para ulamak terutama dari pas, membenci haji hadi dan nik abduh, cium bontot lim kit siang dan lim guan eng, msia baru. Baru tau pengkhianat ini telur meneas dap.

Zali Mohd said...

Saya kira lantik hj hadi jadi speaker ok ta..tapi dok ponteng parlimen..dok pi candat sotong..anak buah dok comlain mcm2 kt PH..

Kejora Bapuk Bodo said...

Pemimpin bukan Islam
ADMIN 1
10 tahun ago

assalamualaikum ahli panel yang dirahmati Allah,

ana nak tny, pd zaman rasuluLlah, adakah org2 bukan Islam diberi apa jawatan atau kedudukan penting dalam kerajaan?

ada x ayat al-Qur’an yg mengharamkan mengambil org kafir sbg pemerintah, menteri dsb?

jawapan:

Bismillahi wal hamdulillah,

Al-Jawab :

Setakat maklumat dan pencarian yang kami lakukan , kami tidak menemukan contoh dizaman Rasulullah saw yang melantik orang bukan Islam sebagai orang yang berkedudukan penting dalam kerajaan.

Walaubagaimana pun kaum muslimin pada zaman dahulu ( zaman selepas kewafatan Rasulullah saw ) pernah melantik orang-orang Ahli Zimmah menjadi menteri atau penguatkuasa , terutama pada zaman khilafah Abbasiyyah dan tidak ada seorang pun alim ulama yang menginggkari perkara tersebut.Kecualilah jika para menteri / penguatkuasa non muslim itu bersikap sewenang-wenangnya terhadap kaum muslim. ( Fiqh al-Daulah , As-Syaikh Dr. Yusof al-Qaradhawi )

Mengenai dengan ayat al-Quran yang mengharamkan mengambil orang kafir sebagai pemerintah ialah seperti mana yang berikut :

1. Surah an-Nisa , ayat 141 :

وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً

“dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman.”

2. Surah Ali Imran , ayat 28 :

لاَّ يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِي شَيْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ

“Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali (pelindung,teman,pemimpin) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan Allah, kecuali karena (siasat) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri (siksa)-Nya. Dan hanya kepada Allah kembali (mu).”

3. Surah al-Mumtahanah , ayat 1 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاء مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad), karena rasa kasih sayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalan-Ku dan mencari keridhaan-Ku (janganlah kamu berbuat demikian). Kamu memberitahukan secara rahasia (berita-berita Muhammad) kepada mereka, karena rasa kasih sayang. Aku lebih mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Dan barangsiapa di antara kamu yang melakukannya, maka sesungguhnya dia telah tersesat dari jalan yang lurus.”

Kejora Bapuk Bodo said...

Walaubagaimana pun ayat tersebut tidaklah boleh dijadikan dalil mutlak untuk menolak terus kepimpinan masyarakat non-muslim dalam struktur pentadbiran sesebuah Negara Islam.Ini kerana pendapat kebanyakkan majoriti ulama ialah membenarkan pembabitan masyarakat non-muslim dalam pentadbiran selagi mana majoriti para pemimpin / perwakilan dalam sesebuah pentadbiran itu masih lagi dikuasai / dimonopoli oleh orang Islam.

Dalilnya ialah firman Allah swt dalam surah al-Mumtahanah , ayat : 8 :

لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

“Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.”

Anonymous said...

Poorah...putarbelit...islam cap pas merosakkan islam sebenar..

Anonymous said...

Ko merepek tanpa fakta.yg jelas..

Anonymous said...

islam cap amnaoo cap pakatan
duk buat apa lani
puak kapiar makin berani melalak
mencabar Islam
amnao pakatan dah perintah hudud tetap tak mau dijalankan
pru15 bagi pas pulak

Anonymous said...

Inilah yg terjadi dlm persatuan pas. Dia letak calon bukan islam dlm pru14 yg lepas.

Tidak mengikuti cara islam. Allah beri balasan tidak memerintah bumi mlaysia

Anonymous said...

Bolehhhh. Dgn syarat nasarudin alporno video lucah jd pm. Timbalam piyem dia mustapa spender besar.
Alhamdulillahhh

Kejora Bapuk Bodo said...

Ruu 355 pas tipu nak cakap pasal hudud plak..

Anonymous said...

Puak libral menegakkan benang yg basah. Umat islam tak bodoh macam puak libral. 3 posisi undang2 mmg tak boleh ubah perlembagaan tapi berdasarkan isu lepas mereka berkuasa sekiranya berlaku semula sekarang. Jng harap kafir menjaga agama islam. Boleh kalau mereka nak lantik peguam negara ketua hakim atau apa pun tapi ikut seperti berunai guna dua u dang2

Anonymous said...

Kejora bapuk bodo ni puak lgbt sebab tu takut dng hudud.

Anonymous said...

Bapok puak yg dilaknati allah sebab nenidakkan ciptaan allah. Jadi kepada kejora kembalilah pada fitrah sebenar. Pintu taubat terbuka luas selagi tidak sampy ajal kamu. Allah maha pengampun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails